יו-טיוב מלך האינטרנט

יונתן קורפל מצטרף לחוגגים ביום ההולדת של אתר הווידיאו המוביל

אתר שיתוף הווידיאו יו-טיוב (YouTube) חגג ביום ב' את יום הולדתו השמיני. בהחלט, מדובר בסיבה למסיבה. אמנם מדובר עדיין באתר צעיר, אולם כבר עתה יו-טיוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר במרחב הקיברנטי. עתידו הגדול של האתר עדיין לפניו והשפעתו רק תלך ותגדל בשנים הבאות. בחינה מקרוב של הנתונים המספריים המשקפים את פעילותו מבהירה עד להיכן מגיעים ביצועיו.

כבר כיום, מתווספים למאגר הסרטים הגדול של יו-טיוב מדי דקה סרטים חדשים שאורכם הכולל הינו 100 שעות! זה אומר 6,000 שעות סרטים חדשים מידי שעה או, אם תרצו, גידול של כ-4.5 מיליון שעות סרטים חדשות מידי חודש. הקצב רק הולך וגדל, בשנה הבאה זה כבר יהיה הרבה מעבר לכך. מדובר במימדים מפלצתיים בלתי נתפשים. מאגר גואה זה הוא אחד הגורמים המשפיעים בבירור על התעבורה המתגברת ברשת כולה.

לפני חודשים אחדים נשבר שיא כל הזמנים במספר הכניסות לסרט בודד: הוידיאו הדרום-קוריאני גנגנם סטייל, נצפה עד כה 1.5 מיליארד פעמים. זהו הישג אדיר אם זוכרים שכלל המחוברים לרשת האינטרנט נאמדים כיום בערך ב-2.4 מיליארד. השבוע שבר אותו כוכב מהמזרח הרחוק שיא נוסף: סרטו ג'נטלמן שבר את שיא כל הזמנים של צפיות ביום בודד: 38 מיליון! לא מזמן הכתרתי כאן את הוידיאו כמלך האינטרנט. הנתונים הללו מראים שיו-טיוב הוא, ללא ספק, מלך הווידיאו.

עם שיאים שכאלה, שאין ספק שיישברו כשלעצמם בטווח נראה לעין, אין זה מפתיע שהאתר הפך לגורם משמעותי ביותר ברשת. קברניטי האתר אף מחפשים בצורה חסרת מנוח תחומים וכיוונים נוספים אליהם יוכלו לתעל את האנרגיות הרבות הנאגרות אצלם. בימים האחרונים דיווחה הנהלת יו-טיוב על כוונתה להשיק ערוצי פרמיום בתשלום. מדובר במבחר מגוון של סרטים, החל בסדרה רחוב סומסום ועד שידורי היאבקות חופשית. כל זאת, בינתיים, במסגרת מנוי חודשי שעלותו כדולר בחודש.

המודל הכלכלי הבלתי פתור הוא, לכאורה, הבעיה העיקרית של האתר. כשנה אחרי שהוקם על ידי שלושה מעובדי PayPal הוא נמכר לגוגל (Google) תמורת 1.65 מיליארד דולרים. לרבים מהפרשנים נראה היה אז שמדובר בסכום מופרז, לאור חוסר הבהירות מהיכן יבוא ההחזר הכספי. כיום, הסכום האמור נראה בטל בשישים לעומת הפוטנציאל, גם אם זה האחרון טרם הפך ברובו לתזרים מזומנים. ניסיונות רבים לממש כלכלית את הפוטנציאל הגלום, כגון השכרת סרטים וצפייה בתשלום על גבי טלוויזיה, נכשלו.

ההכנסות מפרסום המוצמד לסרטונים שמועלים ונצפים ביו-טיוב הגיעו בשנה החולפת ל-1.3 מיליארד דולרים. בשנה הנוכחית סעיף זה צפוי לגדול עד כדי שני מיליארד. מנגד, ההוצאות גואות גם הן, בעיקר בשל מרכזי איחסון הנתונים, שנפחיהם נמדדים כבר באקסה-בייטים (מיליוני טרה-בייטים). אולם, נדמה שדווקא מקרה זה מוכיח שמי שדבק בחישובים המדויקים ומתעקש להיצמד למודלים כלכליים קונבנציונליים לא מבין את עולם האינטרנט, לפחות במה שנוגע למגה-אתרים.

יו-טיוב הוא הדוגמה המובהקת לאתר אדיר ששוויו הכלכלי איננו ניתן לשיעור, ללא קשר ישיר להכנסותיו ורווחיו בפועל. הוא כל כך משפיע ואין גולש שיכול כיום להתנהל מבלי להזדקק לשירותיו. כל מה שגוגל, בעליו, צריך לדאוג זה להגביר את פעילותו ותחומי עיסוקיו. השווי הכלכלי ירקיע מאליו, מעצם הפיכתו לאחד מעמודי התווך של הרשת כולה. משקלו הכלכלי בלתי ניתן לאמידה בחישובים מסורתיים שמרניים.

תגובות

(7)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מהשורה הראשונה

    עד עכשיו ראיתי סרטי יוטיוב כאשר מישהו שלח לי לינק. אחרי המאמר וההרצאות התחלתי לחפור שם וזה מהמם. יש שם הכל בכל תחום.

  2. רוזי

    רק שמונה שנים? נדמה שתמיד היה איתנו

  3. י. ב.

    לגבי המודל הכלכלי התשובה היא טלביזיה (רב-רב-רב ערוצית).

  4. סטודנט

    יונתן קורפל נראה מאוהב בגוגל (כולל יוטיוב) לא הכל טוב ונוצץ בחברה הזאת

  5. מ. הדסה

    רבים מהסרטוני וידיאו הם שטותיים ואין מהם שום תועלת

אירועים קרובים