ציוץ של מנכ"לים

רק שניים מבין המנכ"לים של חברות פורצ'ן 100 הודו כי יש להם חשבונות טוויטר, ורק 19 מתוכם רשומים ברשת החברתית פייסבוק - כך לפי סקר שערך המגזין CIO ● לגבי בלוגים עולה תמונה עגומה עוד יותר: איש מהם אינו מנהל בלוג אישי ● מנכ"ל, למה אין לך טוויטר?

ב-21 במרץ 2006 שלח ביז סטון, מייסד טוויטר, את המסר הראשון שלו לעולם, זמן קצר לאחר שחנך את  החברה שייסד. מעט יותר משלוש שנים לאחר מכן, ההערכות מציינות שיש בעולם כ-18 מיליון אנשים שיש להם חשבון טוויטר. המדובר בכלי לכתיבת בלוג קצר, אשר מוגבל ל-140 תווים והכותב בעצם עונה לשאלה אחת, בנאלית, שמופיעה כמעט בכל רשת חברתית: "מה אתה עושה עכשיו?". המסרים הם קצרים, חדים וקולעים. את, או אתה, יכולים להגיב כמובן על המסרים שקיבלתם, והרשת החברתית נחשבת כיום לרשת החדשות המהירה בעולם, אף אם אינה מדוייקת ומאוזנת.

בשנה האחרונה הפך המושג "טוויטר" לבאזוורד אמיתי, בשל שני אירועים פוליטיים, בשתי קצוות תבל. האחת, הבחירות לנשיאות ארה"ב, שם השתמש המועמד הדמוקרטי ברק אובאמה בטוויטר לניהול קמפיינים שלמים, והפך להיות הנשיא המקוון הראשון. גם בפעם השניה עלתה הפופולריות של הטוויטר במערכת בחירות, אולם להבדיל, באיראן. המהומות שהתחוללו שם, דווחו לעולם הרחב לא מעט בזכות הרשת החברתית, רשת שהשלטון האיראני כנראה לא ממש מצליח להפיל. בטרם התקבלו תוצאות הבחירות, שניים מהמועמדים לנשיאות עשו שימוש בטוויטר. יש האומרים כי למחמוד אחמדניג'אד היו לא פחות מארבעה חשבונות טוויטר.

לפני שבוע נרשם עוד הישג בתולדות הטוויטר, עת נערך בניו-יורק הכנס הראשון בנושא, שנקרא "כנס 140 התווים", במהלכו דנו איך אפשר לעשות מהרשת הזו כסף. את הכנס ארגן לא אחר מאשר מיודענו ג'ף פולבר, מהמשקיעים במיזם הטוויטר. לישראל היה ייצוג מכובד בכנס: דוד סרנגה, קונסול התקשורת וההסברה של ישראל בניו-יורק. סרגנה הוא טוויטריסט מושבע, שלא מהסס להודות שהוא עושה שימוש בכלי גם לצורכי הסברה.

אבל השאלה המרכזית שמעסיקה רבים, היא האם הטוויטר יחדור גם לשוק העסקי-ארגוני. האם מנכ"לים וראשי מועצות מנהלים ימצאו את עצמם בעתיד שולחים טוויטרים לעובדיהם במקום מייל, או שמא במקום שיחה? האם ישיבות דירקטוריון בעתיד תאוישנה על ידי אוסף של מנהלים ששולחים איש לרעהו טוויטים במהלך הדיון. תשובות לשאלות אלו טרם גובשו.

המגזין CIO מפרסם בגיליונו החדש סקר עדכני, ממנו עולה כי מרבית המנכ"לים של החברות הגדולות בארצות הברית מנותקים לחלוטין מהטוויטר, כמו גם מכלל הרשתות החברתיות. מהסקר עולה כי רק שניים מבין המנכ"לים של חברות פורצ'ן 100 הודו כי יש להם חשבונות טוויטר, ורק 19 מתוכם רשומים ברשת החברתית פייסבוק. המנכ"לים נשאלו גם לגבי בלוגים אישיים שהם מנהלים. שם התמונה עגומה עוד יותר: איש מהם אינו מנהל בלוג אישי.

הנתונים העולים מהסקר אינם מובנים לעוסקים ברשתות החברתיות ולגורמים שעוסקים במדיה. "מוזר שאותם מנהלים אינם מחוברים למקומות שהלקוחות שלהם נמצאים", אמר שרון ברקלי, עורך האתר למנהלים UberCEO, "בכך, הם נותנים תחושה שהם מנותקים מהמציאות". ברקלי העריך שאחת הסיבות למצב זה, היא כי המנהלים הללו חוששים כי הכתיבה תהווה אי הלימה לרגולציות השונות, ו-SOX בראשן. אבל, מסביר ברקלי, "הם בפירוש מפספסים הזדמנות נדירה להגדיל את עסקיהם". הוא הוסיף כי "תחשבו כמה אדיר זה יכול להיות, כאשר מישהו שולח טוויטר לבוס, או ללקוח, ומספר לו על עסקה מוצלחת שעשה, בעת שהוא סועד ארוחת צהריים מוצלחת עם לקוח לעתיד".

למרות נתוני הסקר, מסתבר כי התמונה לא כל כך עגומה. מספר הולך וגדל של מנהלי עסקים קטנים ובינוניים, דווקא כן מקושרים באופן ישיר עם לקוחותיהם, באמצעות פייסבוק וטוויטר גם יחד. אנליסטים אומרים שיש לא מעט מנהלים שמתעניינים בווב 2.0 אבל עדיין, רבים מהם אינם מנצלים את יכולות התמסורת המהירה.

ואפשר להבין אותם. המגזין CIO מספר כי שלושה מתוך 13 מנהלים שהיו חברים בלינקדין, דיווחו כי הם ברחו משם מהר מאוד. הסיבה: הם קיבלו זרם של 80 איש שביקשו לדבר או להיות מקושרים עימם.

נראה כי אחד החסרונות של הרשתות החברתיות, טמון בעומס המידע שהמשתתף בה צפוי לקבל, לאחר חיבורו. הקישור לכתובת המייל שלך מעמיס עוד ועוד על תיבת הדואר, זו שכבר ככה מועדת לקריסה. בשלב הראשון זה נחמד, אתה פתאום פוגש אנשים שלא ראית מזמן. אלא שעם הזמן, ההתמכרות לרשתות הללו הופכת להיות מעיקה מעט. מנקודת מבטם של מנכ"לים בכירים, אפשר להבין מדוע הם ענו לסקר כפי שענו. גם ככה אין להם הרבה זמן לנשום, והטוויטרים רק מוסיפים עליהם עוד עומס.

אלא שמנגד עומדת כמות המשתתפים ברשתות החברתיות, זו שהולכת וגדלה ללא הרף. הכמות (18 מיליון בעלי חשבונות, רק בטוויטר) עשויה להשפיע על דרכי החשיבה של מנכ"לים אלו. הדבר עשוי להוביל למיזמים חדשניים, כאלה שיאפשרו, למשל, ליצור רשת טוויטר לאנשי עסקים. אותם מיזמים יטפלו בחסם העיקרי שמרתיע את הקהילה העסקית: אבטחת מידע ושמירה על חיסיון עסקי. העובדה שכל עובד יכול לשלוח מהטלפון הנייד שלו מסר בן 140 תווים לכל העולם, בוודאי אינה מוסיפה לבריאותם של מנהלים רבים. לכן, בפעם הבה כשאתם פוגשים מנכ"ל, אם אין לו טוויטר – אל תתפלאו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים