משוגעים, רדו מהגג

פוליטיקאים מהימין לוחצים לבטל את ההשתתפות של ישראל בתוכניות של האיחוד האירופי, ובהן תוכנית המו"פ Horizon 2020 ● הממשלה צריכה לגלות אחריות ולהוריד את הרעיונות ההזויים האלה מסדר היום ● בכירי הענף צריכים לגרום להם להחליט את ההחלטה הנכונה

ההחלטה של האיחוד האירופי להחרים את תוצרת ההתנחלויות והאיומים של ישראל שבאו בעקבות זאת להשהות ולבטל שיתופי פעולה עם האיחוד הביאו לערבוב בין פוליטיקה וטכנולוגיה, בפעם הראשונה מזה שנים. אחד הביטויים הבולטים לכך הוא השאלה שתוכרע בקרוב בממשלה האם לבטל את השתתפות ישראל בתוכנית המו"פ של האיחוד, Horizon 2020. פוליטיקאים מהימין לוחצים להשיב לאיחוד האירופי כגמולו ולבטל את ההשתתפות ומנגד, מומחים בתעשייה טוענים שבמקרה של ביטול, ייפגע המו"פ הישראלי קשות. פרופ' יצחק בן ישראל, יושב ראש המולמו"פ, הגדיל וכינה זאת "ירייה בראש".

במשך שנים התנהל מעמדנו הבינלאומי במין אנומליה מוזרה, לפיה חלקים גדולים של העולם עושים הפרדה מוחלטת בין המחלוקת הפוליטית סביב סוגיית השטחים וההתנחלויות לבין מיצובה של ישראל כמדינת סטארט-אפ. מנכ"לים ואנשי היי-טק שמסתובבים בעולם דיווחו בשמחה, כי גם במדינות שנחשבות עוינות פוליטית לישראל עורכים את ההבחנה בין פוליטיקה לטכנולוגיה, והעסקים המשיכו כרגיל.

האירועים האחרונים מלמדים שמישהו מנסה לשבור את המשוואה הזו ולחבר בין היי-טק לפוליטיקה. נכון לעכשיו הוא נוחל הצלחה. זאת ועוד: הפוליטיקה אינה נעצרת בהיי-טק, אלא זולגת גם לתחומי המדע והמחקר ובאופן טבעי – גם לאקדמיה. החרם האירופי הביא לכך שפרופסורים בכירים ממספר אוניברסיטאות גדולות בארץ קיבלו הודעה על ביטול השתתפותם בסימפזיונים בינלאומיים, שקשורים לא רק למדע ולטכנולוגיה. מדובר באירועים שבהם מדענים ומומחים נוספים מישראל היו הדוברים הראשיים בהם ואף המובילים אותם. הדברים קורים בשקט, לאט לאט, מאחר שהמוסדות האקדמיים מעדיפים לטפל בבעיות הללו בצורה שקטה ולא לעורר מהומות תקשורתיות. כך גם לגבי התעשייה. לא מעט מנכ"לים שהחלטה על ביטול מענקי המחקר עלולה לפגוע בהם ישירות סירבו לדבר. הם רואים בזה עניין פוליטי ומעדיפים שהממשלה תטפל בכך.

אותם מנכ"לים טועים פעמיים. ראשית, בממשלה הנוכחית יושבים שרים שדעותיהם הפוליטיות רק מחזקות את המצדדים בחרם, ואותם שרים אף טורחים ללבות את היצרים ומאיימים על האירופים בדיוק כמו שארנב קטן מאיים על אריה זועם.

הטעות השנייה היא שהמענקים הללו רלוונטיים לא רק לחברות הישראליות שנהנות מהם והפסקתם תשפיע על התעשייה כולה. "סגירת הברז" של כספי האיחוד, בין אם בעקבות החלטה ישראלית או אירופית, תיצור שרשרת ארוכה של קיצוצים וביטול פעילויות מחקר, פיתוח ושיווק בעולם. מאז ומתמיד המענקים של האיחוד היו נכס חשוב מאוד לתעשייה הישראלית, לא רק בגלל הכסף אלא גם בגלל הידע, היכולת של מפתחים ובעלי רעיונות יצירתיים להיחשף לידע, למחקר בינלאומי חובק עולם, שעובד על הטווחים הארוכים ומייצר את הדורות הבאים של כל טכנולוגיה שרק נעלה על דעתנו. כל טלפון חכם שיוצא מפס הייצור של אפל (Apple) או סמסונג (Samsung) מכיל אינסוף פיתוחים או פטנטים שעברו או החלו במסגרות כגון אלה של האיחוד האירופי.

צודק אלישע ינאי, יושב ראש איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, שטוען שעל ישראל למצוא דרכים להגיע לפתרון המשבר. הוא עצמו, כך הוא מספר, היה שותף למאמצים ארוכי שנים וקשים ביותר כדי לכלול את ישראל בתוכנית זו כחלק ממיצובה של ישראל כחלק ממדינות אירופה.

הממשלה צריכה להדליק לעצמה נורות אדומים בטרם תחליט לבטל את השתתפות המדינה בתוכניות של האיחוד. תפקידם של התעשיינים, המנהלים וראשי החברות שמושפעים מכך הוא לצאת מהשלווה האופיינית לפעילותם ולהתארגן לפעילות שתדרבן את הממשלה לטפל בסוגיה מהר יותר ובנחישות רבה יותר, רגע לפני שיהיה מאוחר מדי. את ההצהרות הלוחמניות ההזויות על גירוש האירופים מישראל צריכים הפוליטיקאים להשאיר בצד, כי עם כל החשיבות של מדינת ישראל, אנחנו זקוקים לאירופים באותה מידה שהם זקוקים לנו. אז בבקשה להרגיע.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יזם מוכר

    בדיוק ההיפך, אני מטיף כבר שנים להפסיק את השתתפותנו בתוכניות האירופיות, וגם הרציונל הוא להתנתק, ורק הרגש והפוליטיקה גורמים לנו לדבוק באובססיביות בשת"פ שפוגע קשות באינטרסים שלנו, ואתחיל מציטוט של פרופ' בן-ישראל: "בעקבות הנתק נהפוך לסעודיה"... התגובה הכמעט אחידה של כל מי שהקראתי לו את זה היתה "WTF" (מה לעזאזל?!). כי אם כבר, אז האירופים הופכים לסעודיה, ובטח לא אנחנו. היבשת האירופית מתאסלמת בקצב מסחרר, ויחד עם האיסלאם מגיעים גם העוני, הבערות, ולא אתפלא אם אפילו חוקי השריעה יכבשו כמה מדינות בעוד כעשור. בלי קשר לכך, מדינות אירופה גם בהידרדרות כלכלית קשה, והמשבר שכבר פגע במדינות כמו יוון קפריסין וספרד, צפוי להכות בשנים הקרובות גם בגרעין הקשה של מדינות אירופה, כמו למשל צרפת. וכשזה יקרה, כמות הזרים באירופה (מוסלמים וכו') תגיע למימדים שיקשו על מדינות אירופה להיחלץ מהמשבר; השילוב של המצב הכלכלי והאיסלאמיזציה, מהווה תנועת מלקחיים שתמחץ את אירופה בתוך כעשור. אגב, הקשר עם אירופה מזיק קשות לכלכלת ישראל: המאזן המסחרי שלנו עם אירופה שלילי מאוד; משמעות הדבר היא שהיצוא שלנו לשם זעיר, בעוד היבוא משם ענק. או במילים אחרות: אנחנו מעשירים את הקופה שלהם. לא שהם יתמוטטו בלעדנו (הם מתמוטטים בכל מקרה…), אבל היינו יכולים להיות מדינה עשירה מאוד אלמלא הקשר המזיק עם היבשת הגוססת הזאת, שאדמתה רוויה בדמם של מיליוני נרצחים יהודיים. בניגוד לאירופה, המאזן המסחרי שלנו עם שאר העולם, ובייחוד ארה"ב ויפאן, חיובי מאוד: אנחנו מייצאים לשם המון, ומייבאים מעט. או במילים אחרות: אנחנו משלמים מעט דולרים, ומקבלים הרבה, וזאת עוד לפני שכללתי בחשבון את הסיוע האמריקאי הנדיב. אילו אירופה היתה נמחקת מהמשוואה, המאזן המסחרי שלנו היתה משתפר פלאים. חלק מהסחורות המיובאות מאירופה, היו מיובאות מאזורים ידידותיים יותר בעולם, חלק היו מיוצרות בארץ ומקטינות את האבטלה, ועל חלק (בעיקר המותרות) היינו מוותרים ולא צורכים. בנוסף, גם האקדמיה וגם חברות המו"פ בארץ משוועות לכל דולר, והנסיון מלמד שההחזר על כל דולר מושקע, קטן מאוד בתוכניות המחקר המשותפות עם אירופה, יחסית לכל תוכנית מחקר או מו"פ אחרת. גם אם רק חצי מהכסף יושקע במדען הראשי, הוא יחזיר הרבה יותר כסף, ובנוסף ישאר לנו החצי השני של הכסף, שיאפשר הורדת מיסים, או צמצום החוב הלאומי, או עוד כסף לחינוך ורווחה ובריאות. התוכנית האירופית מסוכנת ופוגעת בנו קשות מכל היבט שבוחנים, ולמרבה השמחה האירופים בעצמם הושיטו לנו את הסולם כדי לרדת מהעץ; צר לי שדווקא אנשים גאונים ומבריקים, כמו בן ישראל ינאי וארקין, שגם תרמו רבות למדינה, לא בוחנים את העובדות והנתונים באופן קר ומושכל, אלא מעמידים את הרגש והפוליטיקה לפני הרציונל.

אירועים קרובים