הגיבנת של האחר

יונתן קורפל לא נוטל חלק ב-"חגיגה" סביב נפילת אתר אמזון

מנהלים את הבית. אמזון

אתר אמזון (Amazon) נפל באחרונה למשך עד כחצי שעה והחגיגה גדולה. כהרף מקלדת דווח העניין בכל רחבי תבל והסיבה לקריסה עדיין נעלמה.

אין זו הפעם הראשונה שתקלות מעין אלה מתרחשות בחברה המובילה בתחום הקמעונאי המקוון. בדצמבר 2000, למשל, סדרה של שלוש נפילות הולידה צניחה משמעותית של מניית החברה. גם השבתת האתר ביוני 2008 גרמה לירידה זמנית של השווי הבורסאי שלה. בדצמבר 2010 דממו אתרי החברה באירופה. זהו מדגם מתוך הרשימה המלאה, שהיא ארוכה יותר. כל דקת שיתוק של אתר המכירות פירושה אמנם מיליוני דולרים, אולם הבעיה האמיתית נעוצה בשירותי הענן של החברה.

אמזון היא הספקית המובילה של שירותים מקוונים לאחסון נתונים. מיליארדי קבצי נתונים של חברות מכל קצוות הגלובוס מאוחסנים במתקניה. חלק מהתקלות בחברה נגעו גם לשירותים הללו, כולל זו מ-2008. באפריל ובאוגוסט 2011, אחד ממרכזי שירות הענן של החברה שותק למשך שעות. גם ביוני 2012 נפגע מרכז של שירות כזה של החברה, בעקבות סופה קשה בארצות הברית.

כאן טמון הקושי האמיתי של אמזון. מנהלים רבים בעולם עדיין חוששים לאחסן את הנתונים והמערכות שלהם בארגונים חיצוניים וכל תקלה שכזו משמשת בידי המתנגדים נשק קטלני, הוכחה כביכול לסכנה שטמונה בתפישת הענן.

אולם, זוהי גישה טועה ומטעה, שהרי אמזון, שמחזור הכנסותיה השנתי מגיע ל-86 מיליארד דולרים (!), מעמידה לרשות שירותיה הנדונים אמצעים, מתקנים וידע שמקטינים משמעותית גם את ההסתברות לתקלות וגם את משך והיקף הנזקים שלהן. אף ארגון מאלה שאתם עובדים בהם, או אולי מכירים מרחוק, לא יכול להרשות לעצמו להשקיע כל כך הרבה כסף כמו שאמזון מעמידה לשירות לקוחותיה. מתקני גיבוי, ערוצי תקשורת כפולים ומכופלים, כוח אדם ייעודי ברמה גבוהה ותוכנות מתוחכמות ויקרות להגנה הם רק ראשית הרשימה.

יתרון הגודל פשוט משחק לידי אמזון – ובגדול. אנשים תמיד רואים את גיבנת הזולת ולא את החטוטרת שצמחה על גבם שלהם. רוצה לומר: יש באמזון דליפות, נפילות, פרצות וכדומה. אולם מי שמוותר בשל כך על שירותי הענן שלהם ימצא, כי אצלו בבית, כל המרעין בישין חוגגים הרבה יותר.

אגב, בשבועיים האחרונים נפלו והושבתו כמובן עוד אין ספור אתרים ברחבי העולם, בהם זה של גוגל (Google), ששבק לדקות ספורות טרם שב לחיים, ואלה של מיקרוסופט (Microsoft) ושל הוושינגטון פוסט (Washington Post). עם כל הכאב שבעניין, צריך להביט על כל האירועים הללו בעין חיובית. יחסית לכמות הגולשים והטרנזקציות שהם מבצעים, מערכות המידע וזירות האינטרנט הולכות ומתייצבות, ללא כל ספק. הן גם נעשות מועילות יותר. אם וכאשר מתגלית תקלה, הנהלה נבונה מפיקה ממנה לקחים שרק משפרים את ביצועי העתיד. כל זה נכון בעיקר אם אנחנו נסמכים על גופים גדולים, מקצועיים ומנוהלים כהלכה.

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דבש

    כל אחד יכול ליפול. הגדולה היא בלדעת לקום חזרה

  2. רוזלה

    ניתוח מעניין. העיסוק באמזון ברור, חברה מובילה ומשמעותית ששינתה את חיינו.

  3. אלון

    מר יונתן קורפל הנכבד מה יש לך כל הזמן עם אמזון?

  4. ב. השם

    על כגון דא נאמר: תקלות קורות. העניין המרכזי הוא יכולת התאוששות ושחזור נתונים אם זה מטופל כל השאר פחות חשוב.

  5. כרמלה

    גם האתר של יוניברסל נפל לי בהזמנה ): - צודק!

אירועים קרובים