בלקברי – קריסתה של אגדה

הרכישה המסתמנת של בלקברי והפיכתה לפרטית מסמנות את הסיום הטרגי של המכשירים שפעם נחשבו לסמל סטטוס ● עדיין לא ברור איזו דרך יתווה לה הרוכש, תאגיד פיירפקס פייננשל, אולם נראה שאת הקרב בשוק מערכות ההפעלה היא הפסידה והסיכויים לקאמבק לא קיימים

מה יהיה עם בלקברי (Blackberry)? הכיוון אליו הולכת החברה, שנמצאת במצב כלכלי לא פשוט, התבהר במעט אתמול (ב'), לאחר שדווח שהיא תימכר לתאגיד הביטוח הקנדי פיירפקס פייננשל (Fairfax Financial) תמורת 4.7 מיליארד דולרים, אולם הרבה שאלות נותרו פתוחות.

אם העסקה אמנם תתבצע, בלקברי תהפוך לחברה פרטית ויבוא הקץ על הציבוריות של החברה, שמכשירי הסלולר שלה נחשבו פעם לסמל סטטוס בקרב בכירי העובדים הארגוניים ועודם אהובים על ידי כמה מהמנהיגים הגדולים ביותר בעולם. תחשבו שפעם, מכשירי הבלקברי היו נחשקים כמו מכשירי ה-iPhone כיום. היו זמנים.

אבל המציאות היא מציאות, ובלקברי החברה נכשלה להתקדם ולחדש מעבר למערכת ההפעלה שלה. בהתחלה, מערכת ההפעלה היא זו שעזרה לה להיכנס למגרש של הגדולים, אבל מאז 2008, כשהחלו להתברר ממדי ההצלחה של ה-iPhone הראשון ואחר כך של מכשירי האנדרואיד (Android), החלה בלקברי לפגר מאחור. במהלך חמש השנים האחרונות איבדה מניית החברה 94% מערכה, משיא של 145 דולרים ב-2008.

הבלקברי 10, הגרסה החדשה של מערכת ההפעלה, הושקה רק בסוף בינואר השנה, אחרי עיכובים רבים. מסתבר שזה היה מאוחר מדי, בייחוד לאור החלטתה של החברה להתמקד יותר במכירות של מכשיר ה-Z10 ולהתחרות ב-iPhone ובגלקסי (Galaxy), ופחות לשים את יהבה על מערכת ההפעלה. למרבה הצער, ה-Z10 לא נמכר בכמויות שקיוו להן ראשי החברה ובלקברי הפסידה במרוץ על המקום השלישי מול חלונות פון (Windows Phone), שהחלה לצבור תאוצה קלה בדיוק באותה התקופה.

התחרות בין מיקרוסופט (Microsoft) לבלקברי על המקום השלישי, אחרי אנדרואיד ו-iOS, נראתה בתחילה לא כל כך קשה, אולם עד מהרה התברר, כי היא קשה מאוד. בחודשים האחרונים השתנה השוק לטובתה של הענקית מרדמונד, וחלונות פון צמחה ברבעון השני של השנה לנתח שוק של 3.7% לעומת 3.1% ברבעון המקביל בשנה שעברה, בעוד בלקברי צללה ל-2.9% אל מול 4.9%, בהתאמה.

החבר'ה ממיקרוסופט ודאי קופצים משמחה – בלי שאף אחד יראה, כמובן – כי ברגע שבלקברי תזוז להם מהדרך, יהיה להם יותר קל לבסס את מקומם השלישי בשוק. תמיכה נוספת עשויה מיקרוסופט לקבל ממפעילות הסלולר: אם הן באמת רוצות שתתקיים סביבה מרובת מערכות הפעלה, הן יצטרכו לעשות עבודה טובה יותר בקידום מכשירי חלונות פון. היציאה של בלקברי מהמגרש אמנם לא מבטיחה את הצלחת הענקית מרדמונד אבל עושה את הסיכויים שלה טובים יותר, ללא ספק.

בכך שתהפוך לחברה פרטית, נעלם הסיכוי של בלקברי לעשות קאמבק. עדיין לא ברור איזו דרך יתווה לה תאגיד פיירפקס פייננשל. בהצהרה שפרסם מנכ"ל פיירפקס, פרם וואטסה, הוא כתב: "אנחנו מאמינים שהרכישה תפתח פרק מלהיב חדש עבור בלקברי, עובדיה, לקוחותיה והמפעילות. נוכל לתת ערך מידי למחזיקי המניות ובד בבד להמשיך בביצוע אסטרטגיה ארוכת טווח בחברה פרטית, תוך התמקדות באספקת פתרונות מעולים ומאובטחים ללקוחות בלקברי ברחבי העולם".

מכל מקום, בכל תסריט אפשרי, נראה שמכשירי הבלקברי האגדיים יסיימו את דרכם באותו גורל של גיבורי אגדות אחרות: ייעלמו בענן של דמעות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים