ועכשיו, לעבודה

אישור תקציב המדינה ובתוכו תקציב המיחשוב, מאפשר כעת לממשלה לשחרר שורה ארוכה של מכרזים לפרויקטים שעשויים להזרים חמצן חיוני לתעשיית ה-IT ● כך יוכל ה-IT להיות שוב הקטר שמוביל את המשק

הכנסת אישרה בשבוע שעבר את תקציב המדינה לשנים 2009-2010, ובתוכו גם את תקציב המיחשוב, בהיקף של 178 מיליון שקלים. אישור התקציב פותח את הדרך בפני הממשלה, לשחרר שורה ארוכה של פרויקטים שהיו תקועים בגלל הדיונים על תקציב המדינה הכולל, פרויקטים שהדיונים עליהם החלו עוד בימי הממשלה הקודמת.

הדוגמה הבולטת ביותר לפרויקט תקוע, היא פרויקט מזור, פרויקט ה-ERP של מערכת הבריאות בהיקף של רבע מיליארד שקלים. עוד ניתן להזכיר את הפרויקט הביומטרי, שתלוי בחוק הביומטריה אותו מנסה ח"כ מאיר שטרית, להעביר בוועדת המדע והטכנולוגיה שבראשותו.

בשוק מצפים שלאחר שיסתיימו ההליכים של המכרז לאספקת שירותי מיחשוב לממשלה, כולל הדיונים בערכאות המשפטיות, ניתן יהיה לראות בשוק את המשכם של פרויקטים שונים, דוגמת מרכבה. בשנה וחצי האחרונים, בגלל ההכנות למכרז החדש, לא הועלו לאוויר פרויקטי מרכבה במשרדי ממשלה נוספים, אלא בוצעה רק תחזוקה שוטפת היכן שהמערכת כבר עלתה לאוויר. מאות עובדי מרכבה בממשלה מצפים גם הם בכיליון עיניים לחידוש התנופה בפרויקט, כדי לעמוד בלוח הזמנים שנקבע.

מכרז מרכזי נוסף שמעורר עניין, הוא מכרז חישוב השכר של עובדי המדינה וגמלאיה. המכרז כבר פורסם, אולם הוקפא בשל חילוקי דעות בין המתמודדים השונים. עד היום לא ברור מתי הוא יחודש. עוד בארסנל של משרד האוצר, קיימת התוכנית לניהול מסמכים רוחבי בכל משרדי הממשלה, המוכר תחת השם פרויקט סע"ר.

פרויקטים נוספים שבעקבותיהם צפויים לצאת מכרזים רבים הם: איחוד כל השרתים והמחשבים של יבמ הפועלים תחת קורת גג אחת, מיחשוב ההוצאה לפועל, המשך פרויקט מב"ת 2000 במשרד המשפטים, מיחשוב מרכז ההשקעות, מערכת חדשה לניהול פרויקטים ועוד.

ראוי להזכיר את הדרישה של פורום חברות ה-IT, אשר מאגד בתוכו 70 בתי תוכנה, שפנה לממשלה ולמשרד האוצר בדרישה לשחרר פרויקטים שלהערכת הפורום נאמדים ב-1.5 מיליארד שקלים במצטבר, לאורך כל השנים האחרונות. חברי הפורום טוענים, כי דווקא בתקופת משבר כלכלי, יכולה הממשלה לסייע לתעשיית ה-IT בישראל להתמודד טוב יותר עם המשבר ולאפשר לחברות להפוך להיות הקטר של המשק – בדיוק כפי שהדבר קרה במיתון הקודם. אז, הייתה הממשלה גורם דומיננטי ביותר בשוק ה-IT וחלקה בפרויקטים עלה על 30% מכלל השוק. בשנים שלאחר מכן ירד מאוד חלקה של הממשלה, וראשי חברות ה-IT קראו לממשלה לחזור על מהלך זה. הם הדגישו כי הם אינם מבקשים סיוע עבור עצמם אלא עבור אלפי העובדים המועסקים בתעשיית ה-IT, תעשיה שבאופן יחסי לא נפגעה עד כה מהמיתון, והזרמת פרויקטים תזרז את היציאה ממנו.

שרון כהן אופיר – מנכ"ל אדוונטק, ויהודית סויסה – מנכ"לית i-rox, טענו כי שחרור פרויקטי המיחשוב הממשלתיים, יחזיר למעגל העבודה עוד כ-10,000 עובדים, מתוכם 2,500 עובדים ישירות בענף ה-IT והשאר עובדים בענפי המשנה. במשרד האוצר חולקים מעט על היקף הפרויקטים שהפורום ציין, אולם מדגישים כי במסגרת תוכנית ההאצה של הממשלה, יש בהחלט תוכניות שקשורות בתשתיות ופרויקטי מיחשוב, בהיקף של 100 מיליון שקלים.

כך או כך, הכדור כעת מצוי במגרש של האוצר. החסם של העדר תקציב מאושר – הוסר, וכל מה שנותר לעשות הוא לשמן את גלגלי הביורוקרטיה, לשחרר פרויקטים שכבר אושרו אבל תקועים, בשל 1,001 סיבות. הפעם, לא ייעול המנגנון הממשלתי עומד על הפרק, כי אם האפשרות להזרים חמצן שנחוץ לתעשיה כולה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים