המהפכה האזרחית של פיתוח ה-IT הארגוני

תופעת "המפתחים האזרחיים", לפחות לפי גרטנר, היא חלק מ-"הדמוקרטיה של תעשיית ה-IT", ואין טעם אפילו לנסות להתנגד אליה ● במקום זה, כדאי לשתף איתם פעולה ולמצוא את האיזון

מחקר עדכני של גרטנר (Gartner), שפורסם לפני ימים אחדים, מנבא שעד סוף שנה זו, לפחות רבע מתוצרי הפיתוח שיהיו במחלקות ה-IT הארגוניות ייעשו על ידי "מפתחים אזרחיים", כפי שמכנה אותם חברת המחקר. הכוונה היא לבעלי תפקידים המייצגים את המשתמש הסופי בארגון או מחוצה לו, שהם מספיק אינטליגנטים כדי להשתמש באין סוף כלים שרשת האינטרנט מציעה, ובעזרתם הם מפתחים פתרונות שונים לארגונים. חלק מהפתרונות נכללים בחבילות יישומים שפותחו על ידי מתכנתים בוגרי קורסי מדעי מחשב ומגמות ריאליות אחרות.

גרטנר מגדירה את התופעה כחלק מ-"הדמוקרטיה של תעשיית ה-IT" והיא רואה בזה זרם חזק שהולך ומתגבר ואין שום טעם אפילו לחשוב להילחם בו, אלא לנסות להבין אותו ולהתחבר אליו. המסקנה המשנית ממגמה זו, ששווה דיון מעמיק, היא שכדי להיות מתכנת ומפתח פתרונות לתעשייה אתה לא חייב, או חייבת, להיות בעל כישורים מדעיים או בוגר MIT. די בידיעה לשוטט ברשת, ללמוד בחינם איך לפתח אפליקציה ייעודית לצרכים שלך ולקבל על זה לא מעט כסף.

לדעת החוקרים, דפוס הפעולה של "המפתחים האזרחיים" מזכיר את הימים הראשונים של ה-PC. אז חיפשו המשתמשים את הדרך הקלה אל הפשטות. הם תרו אחר אוטומטיזציה של התהליכים הקרובים ביותר למה שהם רגילים לעשות. אותם משתמשים לא התיימרו לפתח חבילות ענק שנועדו לפתור את הבעיות של כל העולם ואשתו, אלא לתת פתרון נקודתי.

בעידן הנוכחי, המפתחים האזרחיים בונים אפליקציות שנועדו, למשל, להקל על משתתפי פורומים מקצועיים לשמר את השיחות שלהם ולהעלות אותן לאתרים. זה מה שעשה סטודנט לרפואה בשנה השלישית באחת האוניברסיטאות בארצות הברית – וזכה לתגובות נלהבות. הוא לא למד מדעי המחשב או תכנות אבל היה מספיק חכם כדי לתפור את הפתרון שיענה על הצורך של חבריו. דוגמאות כאלה צצות חדשות לבקרים, וחלק מאותם מפתחים אזרחיים מגיעים לפתחיהם של מנמ"רים בארגונים ומפתים אותם לממש פתרונות קלים ומהירים, בעיקר כדי להוזיל עלויות.

האם זה אומר שבעתיד יפוטרו כל המתכנתים שסיימו תארים מתקדמים? כמובן שהתשובה היא שלילית. גרטנר בעצמה מציפה את הסכנות שעלולות לצמוח מתופעה זו אם המנמ"רים לא יידעו לשלוט בה ולנהל אותה. מאחר שהגישה אל כלי הפיתוח והאפשרויות השונות קלה כל כך, מן הסתם ייעשה בהם שימוש על ידי חובבנים ואנשים שאינם אנשי מקצוע. התוצאה עלולה להיות מסוכנת ברמת ניהול הנתונים בארגון והתאימות ליתר היישומים ומערכות המיחשוב. אלה הם דברים שעדיין צריך ללמוד אותם היטב, רצוי באקדמיה. ארגונים שיתפתו לאמץ יותר מדי פתרונות של חיילי המהפכה האזרחית עלולים למצוא את עצמם בפני שוקת שבורה.

החברות הגדולות ערניות לסיכונים שבתופעה הזו, ובשנה שעברה יצאו עם תוכנית שמצד אחד מאפשרת למתכנתים אזרחיים לפתח ככל העולה על רוחם, אולם לעשות זאת על פלטפורמת SharePoint, שיכולה לסייע למנוע כישלונות חמורים שיבצעו אנשים חסרי ניסיון.

אחת מאותן חברות, דל (Dell), דווקא רואה את חצי הכוס המלאה: היא טוענת שמפתחים אזרחיים יכולים לשפר את הקשר בין ה-IT לעסקים ויביאו ליצירת פתרונות עסקיים חזקים ביותר. האיזון הזה, בין מקצוענים לחובבנים, הוא כנראה הפתרון שיסתמן ככל שהתופעה הזו תלך ותגבר. עם זאת, צריך להיזהר מאוד ולא לדכא את הדורות הבאים של המפתחים, אלה שיודעים היטב מה הם רוצים ואילו בעיות הם רוצים לפתור.

במיוחד צריך לשמור עליהם מפני "הזאבים" הגדולים בדמות ספקיות הפתרונות הכבדים, שמבינות היטב שמשהו בשוק שלהם עומד להשתנות. התגובה שלהם צריכה להיות פתרונות משולבים, דוגמת אלה של דל, ולא ניסיון לדחוק את הכוח האזרחי העולה שמייצר לעצמו את הפתרונות האמיתיים – אלה שהארגון זקוק להם באמת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים