מה בין רוחניות לעולם הדיגיטלי?

העולמות הרוחני והדיגיטלי נראים כה שונים, אבל מסתבר שיש ביניהם הרבה מאוד דמיון ● שניהם נתפסים כמרחיקים את המשתמשים מהחברה, אבל למעשה מקרבים אותם אליה

27/02/2014 17:32

מאת אופיר מנחם

כשחושבים על רוחניות, רבים מדמיינים לעצמם נזיר מתבודד בהרים, אנשי דת שלומדים בשעות הקטנות של הלילה או בכלל שיחות עם ישויות לא מוכרות. לכאורה, זה נראה לא קשור לעולם הדיגיטלי. האם יש קשר בינה לבין העולם הדיגיטלי? בהחלט!

גם הרוחניות וגם העולמות הדיגיטליים, כמו האינטרנט, נתפסים לעתים כאמצעים שמרחיקים אותנו מהחברה וגורמים להתבודדות של הפרט. זאת, משום שהם פעמים רבות מתרחשים ב-ד' אמות, כשאנחנו ספונים בביתנו. גם תרגולים ותפיסות רוחניות מסוימות נתפסות כשמות דגש על ריכוז פנימי וכביכול ניתוק מהסביבה ומהאחרים. הדוגמה הבולטת לכך היא מדיטציה, שבה האדם מתנתק מנטלית מהסביבה בזמן שהוא חוקר את עולמו הפנימי. לעתים, אגב, זה רק למראית עין.

מבחינה זו יש דמיון מעניין בין הצד הרוחני לצד הדיגיטלי. שניהם מייצרים קשר לסביבה דווקא על ידי מה שנראה כניתוק (פיזי). בפן הדיגיטלי, כשאנחנו גולשים באינטרנט אנחנו קודם כל צורכים מידע שכתבו אחרים, יוצרים ומשמרים קשרים חברתיים בעזרת רשתות חברתיות ומשמיעים את קולנו – בטוקבק, בכתיבת פוסטים, בהעלאת תמונות ובאמצעים אחרים.

באופן דומה, גם שיטות רוחניות שאנחנו מתרגלים פעמים רבות בגַפנו מרוכזות אמנם פנימה, אך למעשה מקשרות אותנו החוצה. דרכים רוחניות רבות משתמשות בשיטות וכלים שנועדו לחבר אותנו יותר טוב לחיים, להגדיל את היכולת לפעול מתוך שמחה ולא מתוך מאבק ותחרות.

דמיון נוסף בין העולמות הללו הוא מורכבות הקשרים בינינו. האמצעים הטכנולוגיים השונים מאפשרים לנו ליצור קשר עם אנשים במגוון דרכים, כולל כאלה שלא ראינו שנים, וחלקם יכולים להיות מורכבים הרבה יותר. דוגמאות לכך ניתן לראות בלהיטי הרשת, אם אלה ממים או סרטוני חתולים, או קריאה לשינויים חברתיים. לחלקם מאפיינים משותפים, אך אף אחד לא באמת יודע מדוע משהו מסוים תופס ואחר לא. הסיבה לכך היא המורכבות של האינטראקציה והקשרים בין המשתמשים.

בעולם הרוחני יש מושג דומה: תלות הדדית. ההבנה שכל אחד מאיתנו הוא אינדיבידואל מובחן, אבל בה בעת חלק מקולקטיב שלם. במבט פשוט קשה לנו לראות את ההשפעה שלנו על העולם, ולו בדברים הקטנים, אולם סך הפעולות שלנו מעצבות את העולם כמו שהוא.

יתרה מזאת, הבחירות שלנו לממש את עצמנו אישית ומקצועית משפיעות בצורה חזקה ומורכבת על העולם. תארו לכם תבל שבה לא היו למובילים הטכנולוגיים שאנחנו מכירים מספיק אומץ ומוטיבציה לקדם את האמונה שלהם בטכנולוגיה מסוימת? האם היינו מושפעים מכך באופן שונה? כנראה שכן. כיצד? קשה לאמוד.

כולם חושבים ביחד
המונח הבא שאני מבקש לעסוק בו הוא מודעות קולקטיבית. זה מונח שבא לתאר את כוח החשיבה המשותף של כל האנשים, שיש הרואים בו חיבור לחוכמה של היקום כולו. זה דומה לחוכמת ההמונים, העובדה שלקבוצה של אנשים שאינם מומחים בתחום מסוים יש יכולת החלטה משותפת טובה יותר מאשר מומחה בתחום. העידן הדיגיטלי מאפשר שגשוג של חוכמת ההמונים. ביקורות על מוצרים באינטרנט הן דוגמה טובה.

יש מערכות מתקדמות לשיתוף ידע בחינם בין אנשים שרובם כנראה לא יכירו, כמו ויקיפדיה (Wikipedia). כמות הערכים באתר עולה עם הזמן ולמרות היכולת של כל גולש לחבל או להוריד מאיכות התכנים, המציאות מוכיחה שברוב המוחץ יש רק שיפור. חוכמת ההמונים מקבלת במקרה של האנציקלופדיה החופשית ביטוי מצוין.

אותה מודעות ההמון באה לידי ביטוי גם בתהליכים חברתיים. המחאות שמתרחשות בעולם בשנים האחרונות נעזרות ונעזרו באמצעים שמספק העידן הדיגיטלי. מחאת רוטשילד התחילה מפוסט של דפני ליף בפייסבוק (Facebook) וגם מה שמכונה "האביב הערבי" החל ברשתות החברתיות. השינויים קורים מאחר שהמידע הזמין מאפשר להמונים ליצור מודעות, מה שמוביל לשינוי תודעתי וכתוצאה מכך לשינוי מעשי.

יצירת מציאות בעידן הדיגיטלי
מאז סרטים פופולריים כמו הסוד וספרים כגון כוחו של התת מודע, עקרונות רוחניים שהיו פעם נחלת קבוצות שוליים נכנסו למיינסטרים. כמעט כולנו מבינים, במודע או שלא במודע, שאנחנו אחראים על יצירת המציאות שלנו.

נושא זה מקבל שלל דוגמאות בעידן הדיגיטלי, עידן שמקטין משמעותית את הפער בין הדמיון והחזון לפעולה שמביאה לתוצאות מעשיות. אם פעם היינו מבטאים את האמונה בצדקתנו למשל במכתבים לרשויות, שחלקם כלל לא נענו, כיום כל אחד יכול להעלות פוסט או לצלם סרטון בו הוא שוטח את משנתו ולקבל תוצאות בתוך ימים ולפעמים שעות.

ההתפתחות הטכנולוגית המהירה מאפשרת מעבר מהיר מחזון למציאות. לדוגמה, מהרגע שמישהו הוגה רעיון לאפליקציה מועילה ועד שהיא יוצאת לפועל ועוזרת לאנשים רבים יכולה לעבור פחות משנה – זמן והיקף שהיו כמעט לא אפשריים אפילו לפני 20 או 30 שנה.

בקיצור, גם בעולם הדיגיטלי וגם בעולם הרוחני, סך הפעולות שאנחנו עושים כפרטים משפיעות ברמה הקולקטיבית, על כולנו. אותם התכנסות פנימה והביטוי העצמי הייחודי לנו משפיעים בסופו של דבר על התודעה הכללית ועל התפתחות החברתית סביבנו.

הכותב הוא מאמן אישי הוליסטי, מלמד מדיטציה ובעל האתר הגשמה. כותב מאמרים בנושאים של רוחניות מעשית, הגשמה עצמית ויצירת מציאות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים