השבוע שהיה

הדבר הראשון שצריך בקשר לביטקוין הוא לדעת ולהיזהר, כדי שלא להסתבך ● הרשויות הממונות על ניהול הבחירות צריכות להיפטר מפוביית המחשבים שלהן ולהפנים את המלצות מבקר המדינה ● וגם: סיכום המפגש של פורום C3 בוונציה

ביטקוין: שם המשחק ללמוד לדעת ולהיזהר

הכנס הראשון של הביטקוין בישראל, שערכו היום (ה') אנשים ומחשבים ואיגוד הביטקוין הישראלי, נפל בעיתוי מעולה. רק השבוע התבשרנו כי אחת הבורסות שסוחרות בביטקוין נסגרה. שבוע לפני כן בנק ישראל ומשרד האוצר הוציאו הודעה מפחידה בנושא המטבע הווירטואלי. דווקא ההודעה הזו סייעה להבהרת הנושא, כל מי שמבין בביטקוין יגיד שהיא נכונה ובאה במקום.

ביטקוין הוא מטבע. הוא לא הילך חוקי אבל הוא גם לא מחוץ לחוק, וסחר בו אינו עבירה. כמו בכל מסחר בכסף, גם כאן צריך להיזהר. כדי להיזהר צריך קודם לדעת. מאות המתעניינים בביטקוין שהשתתפו היום בכנס, שנערך במלון שרתון בתל אביב, רצו קודם כל לדעת. ההמלצה הראשונה של איגוד הביטקוין היא שלפני שאתם שמים את הדולרים הראשונים שלכם, והם רבים, כדי לקנות ביטקוין אחד, תלמדו, תבינו, תשאלו ותתייעצו. עצה נוספת שנתנו אנשי האיגוד למשתתפים היא שהביטקוין הוא מקום להימורים. מי שחושב שיקנה כמה ביטקוינים ובעוד שבוע יהיה מיליונר, מוטב לו שילך לאחת מתחנות מפעל הפיס או הטוטו.

המטבע הווירטואלי הולך וצובר תאוצה ואיתו ההיסטריה של הממשלות. למה הן היסטריות? כי הן מאבדות את אחד ממוקדי הבקרה על הכסף, ויש לזה השלכות על המאבק בהלבנת הון. המוסדות הפיננסיים הקובעים, בארץ ובעולם, פשוט לא יודעים איך לאכול את הביטקוין. מי ששמע את הרצאתו המעלפת של עו"ד יובל שלהבת, שותף במשרד יגאל ארנון ושות', יכול היה להבין כי הלבנת הון היא דבר פלילי, ולא משנה באיזה מטבע משתמשים.

אלא שברור שהביטקוין כאן והממשלות יצטרכו להכיר בו מתישהו. העולם משתנה, צורת התשלומים משתנה, כרטיס האשראי יהיה עוד מעט חלק מההיסטוריה. יש לביטקוין יותר מדי יתרונות, הוא הכוח של ההמונים וימצאו דרך לפקח ולנהל אותו. כרגע, כולם מחכים לארצות הברית, שכבר מקיימת דיונים בנוגע לרגולציה של הביטקוין. כשהיא תחליט, כך או אחרת, זה יזלוג למדינות אחרות.

ההוכחה הטובה ביותר לעניין ולרצון לדעת לגבי הביטקוין היא הכנס המרתק שנערך היום וההיענות הרבה שהייתה אליו. מאות המשתתפים ישבו מרותקים והיו עוד עשרות שנאלצו להישאר בחוץ עקב העדר מקום. הדבר החשוב שכל אחד צריך לקחת מכנס זה הוא: ללמוד, לדעת ובעיקר להיזהר.

בחירות אלקטרוניות כעת

דו"ח מבקר המדינה שפורסם אתמול, שעסק בבזבוזים של המפלגות בבחירות האחרונות, כלל גם פרק פחות מתוקשר, על מחדלי הניהול של ועדת הבחירות המרכזית: תוכנות שלא עבדו, חריגות בבקרה על קלפיות ועוד מחדלים. הפתרון לבקרה מתחיל ונגמר במיחשוב.

אלא שלרשויות הממונות על ניהול הבחירות יש פוביית מחשבים בלתי מובנת ולעתים מביכה. לכן, מוטב שראשי ועדת הבחירות המרכזית יקראו שוב ושוב את ההמלצות של המבקר. הגיע הזמן לעבור לבחירות ממוחשבות שישלחו לפח ההיסטוריה את הפתקים האנכרוניסטיים ובעיקר יאפשרו בקרה מדויקת וקלה יותר. נכון, פעמיים חוו מפלגות בארץ תקלות קשות בפריימריס. מפלגת העבודה וראשתה, שלי יחימוביץ', החליטו בעקבות כך להגיד "לא" לבחירות הממוחשבות, ובקול רם. אבל כל מי שהיה מעורב במיחשוב מערכות הבחירות של המפלגות יודע היטב שהסיבה לתקלות לא הייתה בשיטה, אלא אוסף של סיבות די טבעיות, שקורות כמעט בכל יום בפרויקטי מיחשוב. רמת ציפיות לא נכונה בין הלקוח לספק, רצון לחסוך במשאבים (ולבזבז אותם על מופעי ראווה) ובקיצור, חוסר מקצועיות שהיה צריך להדליק אור אדום אצל כל מי שסיפק את השירותים.

בעוד חמש שנים, כל התקלות האלה יהיו מאחורינו. אף אחד לא יזכור מה קרה במפלגה זו או אחרת, והטכנולוגיה תמשיך להתקדם. אסור לשכוח שבחירות ממוחשבות ברמה ארצית מעולם לא נוסו ואין להשליך משני מקרים פרטיים של מפלגות על תהליך שלם, מודרני, עדכני ובעיקר מונע זיופים ובזבוזים. מאחר שכניסה לתהליך של מיחשוב הבחירות היא דבר ארוך ומורכב, מוטב שראשי ועדת הבחירות המרכזית יתחילו כבר עכשיו בהכנות, כדי שבפעם הבאה הם יהיו מוכנים, המחדלים החמורים שהמבקר חשף לא יחזרו ובעיקר ייחסך הרבה כסף לקופה הציבורית.

IT ומסכות בוונציה

את סוף השבוע האחרון בילו כמה עשרות מנמ"רים ומנכ"לים חברי פורום C3 של אנשים ומחשבים בכנס מקצועי ונטוורקינג עשיר בוונציה שבצפון איטליה. 10 שנים של  מפגשים מקצועיים ברחבי העולם יצקו לכל אחד מהם תוכן ייחודי, חברות, שותפות ולא מעט עסקים. נטוורקינג אמיתי, אחד על אחד, נעים לשני הצדדים. כן, היה גם זמן למנוחה בסוף השבוע ולבקר ביחד בפסטיבל המסכות המפורסם של ונציה, המושך אליו כל שנה 25 מיליון מבקרים. הגשם והקור העז לא הרתיעו את חברי הפורום לבלות יום שלם בפסטיבל, להתערבב עם האנשים המחופשים וליהנות.

היופי בעניין הזה הוא שלמרות אווירת המסכות והתחפושות בוונציה, משתתפי הכנס הסתובבו ללא מסכות על הפנים. הקשר של הספקים עם התעשייה הוא אמיתי, יום יומי, כי בתחום הזה אפשר מסכה יום אחד וגם כשמצליחים להשיג משהו בעזרתה, אי אפשר להתמיד בכך. זה ה-DNA המיוחד של קהילת המנמ"רים והספקים בישראל ולא יהיה זה מוגזם לומר שזו קהילה ייחודית שאין לה אח ורע בתעשייה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים