העידן החדש של ה-BI: ניתוח צופה עתיד

התחום, שזכה להספדים רבים עד לא מזמן חוזר ובענק, כדי לתת מענה לדור החדש, שכולל מונחים כמו ניתוח צופה פני עתיד ו-Big Data ● ועידה של אנשים ומחשבים שתיערך ביוני תעסוק בתחומים החמים הללו

תחום ה-BI זכה להספדים רבים. עד לפני שלוש שנים היו שחשבו שהוא כבר מובן מאליו ומוטמע במרבית הארגונים. ההתחלה הייתה בקוביות – המיצגים הוויזואליים שהוכנסו לחדרי המנכ"לים והראו להם בפעם הראשונה באמת מה קורה בארגון שלהם. לא עוד המתנה לדו"חות מייגעים, שלעתים הגיעו באיחור של יום או יומיים, או הסתמכות על אקסלים שנוצרו על ידי כאלה שרצו מאוד להראות תמונת מצב ורודה הרבה יותר ממה שהיא באמת (על סמך נתוני אמת, כמובן).

אחר כך, כאשר החלו לדבר על Big Data, חיברו אותו לעובדה שכמויות הנתונים שזורמות לארגון ונשמרות במחסני נתונים לא קונבנציונליים (כלומר, לא בסיסי נתונים טבלאיים) גורמות למקבלי החלטות לקבל מידע לא איכותי ולא נקי על תחום פעילותם.

מכאן החל הלחץ על המנמ"רים מהשטח, משכבות הניהול השונות, לספק להם כלים טובים יותר. היה ברור שקיים פער משמועתי בין ההשקעות המתודולוגיות בפרויקט BI לתוצאה בשטח. ה-Big Data הפך להיות המסגרת שמתארת את תופעת התפוצצות המידע בארגונים והכדור חזר אל המפתחים, שהיו צריכים לתת מענה לדור החדש של ה-BI. מדובר בדור שבו יש למשתמש הפשוט הרבה יותר עצמאות לחקור נתונים ולתת להם ערך, ומצד שני יש בו מושגים חדשים, רלוונטיים יותר.

אחד מאותם מושגים הוא ניתוח צופה פני עתיד (Analytics). הכנס השנתי של נס-גילון, שהתקיים אתמול (ב'), עסק בנושא זה, והשתתפו בהם מומחים מקצוענים בתחום. עינת שמעוני, אנליסטית בכירה ב-STKI, אמרה בכנס ש-"ה-BI הקלאסי מת וניתוח צופה עתיד יתפוס את מקומו". היא ציינה ששוק ה-BI בישראל ממשיך להיות יציב, למרות העובדה שמיהרו להספיד אותו, ועומד כיום על 145 מיליון דולר. נעם זיגרסון, ה-CTO של נס גילון, אמר באותו הכנס כי יש דרישה בארגונים להוציא ערך עסקי רב יותר בעזרת ניתוח צופה פני עתיד. מדובר בכלים ומתודולוגיות חדשים, שמאפשרים למדל את הנתונים, כך שיפיקו ערך רב יותר למשתמש.

הכוונה היא לכך שהשאילתות שנשאל את מערכות המחשבים שלנו תהיינה הרבה יותר קונקרטיות, כמו למשל: "מה הסיכוי שנקבל תוצאה X במהלך עסקי אם נעשה Y?". לא במקרה הם מזכירים את הפעולות שמיוחסות למחשבי העל של יבמ (IBM) או מערכות דומות, בהבדל אחד: הממשקים והכלים שיביאו לתוצאות האלה יהיו פשוטים יותר, זמינים יותר להרבה יותר אנשים.

דו"ח של פורסטר (Forrester) שפורסם לא מזמן מאשש את ההנחות האלה. עולה ממנו כי שוק ניתוח הנתונים צופי פני עתיד התעורר וארגונים נדרשים להבין את ההזדמנות שנקרית בדרכם כדי להשתמש בנתונים אלה.

נושאים אלה ואחרים יידונו בוועידת Big Data 2014, שתיערך ב-30 ביוני, בהפקת אנשים ומחשבים. תוביל את הוועידה פלורה לוין, מנכ"לית משותפת ב-B-PRO, והיא תעסוק, בין היתר, בפתרונות להתמודדות עם Big Data, מעבר לניתוח צופה פני עתיד, הערך העסקי האמיתי של המידע, סקירת מתודולוגיות פרויקטאליות ליישום איך מנהלים מידע וסקירת כלים טכנולוגיים. ועדת התכנים, בראשות לוין, יצאה בקול קורא להגשת הצעות לנושאים ומרצים.

מתעניינים בבינה עסקית ובניתוח נתונים רחבי היקף? הירשמו לוועידת Big Data 2014 של אנשים ומחשבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים