המנמ"ר של אחד העם

"מערכת המיחשוב בבורסה היא ליבת הייצור שלה", אומר אלדד הרשטיג, סמנכ"ל בכיר ומנהל מחלקת טכנולוגיות בבורסה לניירות ערך ● לדבריו, "לנו אין את הפרבילגיה לספוג השבתה - ולו של רק חמש דקות; המוטו שלנו הוא בורסה ללא הפסקה" ● מנמ"ר בעל ערך

לפני כ-10 חודשים החליטה הנהלת הבורסה לניירות ערך למנות את אלדד הרשטיג כסמנכ"ל בכיר ומנהל מחלקת טכנולוגיות. הוא החליף את יוני שמש, שהודיע אז על כוונתו לסיים את תפקידו.

דירקטוריון הבורסה נימק את החלטתו בציינו כי הוא "רואה חשיבות רבה ברציפות הניהולית ושימור הידע המקצועי הרב הקיים אצל סגל הבורסה". תפקיד מנהל טכנולוגיות בארגון דוגמת הבורסה משקף את התלות המקסימלית שקיימת בין ליבת העסקים של הארגון לבין המיחשוב והטכנולוגיה.

במאה ה-21, בורסה ללא מיחשוב לא יכולה לעבוד, כמו בנק או גופים פיננסיים אחרים, מוטי טכנולוגיה אף הם.

הבורסה היא גם הברומטר הלאומי, שמשפיע ומושפע מכל אירוע – מקומי או בינלאומי. הישראלים מבטאים את מצב הרוח שלהם, הטוב או הרע, ברכישת או במכירת מניות. מצבי מיתון או שגשוג ברמה המקרו-כלכלית מורגשים מיד ברחוב אחד העם. וכל מהומת האלוהים הזו מתנקזת לשקט המופתי ששורר בדרך כלל בבניין הבורסה, שכל מבקר בו יכול לחוש אותו. הסיבה לשקט הזה היא שכל פעולות הבורסה, כל השירותים שהיא נותנת לנאמניה ולאנשים שעובדים איתה הן ממוחשבות. מיליוני שקלים עוברים מיד ליד בכל רגע נתון, באמצעות פקודות שזורמות מהבורסה ואליה. מכאן שהאחריות המוטלת על מנמ"ר הבורסה גדולה יותר מזו המוטלת על רוב עמיתיו למקצוע.

הרשטיג הוא בוגר יחידה 8200 ועובד בבורסה משנת 1987. הוא גויס לתפקיד על ידי אסתר לבנון, לשעבר מנמ"רית הבורסה – ולאחר מכן המנכ"לית שלה. בהתחלה הוא שימש כתוכניתן ומשם המשיך לטפס בסולם התפקידים. בשיחה עם אנשים ומחשבים מספר הרשטיג על הפרויקטים שהוביל, כמו גם על האתגר המרכזי בשנה הקרובה – המעבר לבניין החדש.

"בין הפרויקטים החשובים שהובלתי, עוד בתפקידיי הקודמים, היו המעבר למסחר ממוחשב וסגירת אולמות המסחר, וכן בניית מערכות הסליקה", הוא מציין. "זו הייתה תקופה מרתקת ומעניינת, ומאז – כל  מהות הפעילות בבורסה השתנתה. כמו כן, הובלתי פרויקט שנקרא 'מבט' – מערכת ייחודית שעוקבת בזמן אמיתי אחרי הביטחונות במסחר באופציות ויודעת לנבא את היקף הסיכונים". אבל עיקר גאוותו של הרשטיג היא באתר הבורסה, שהוא חלון הראווה הגדול שלה אל הציבור. הבורסה מפעילה את האתר מאיה, בו משתקפים הדיווחים והפעולות שלה. "מאיה היא אתר מאוד מקצועי, ערוך ומוגש בצורה ידידותית, ופועל כולו אוטומטית", אומר הרשטיג. "הוא משמש ממשק בעל ערך לציבור המשקיעים, שהמידע הוא הדבר החשוב ביותר עבורם".

מה המשמעות של להיות מנמ"ר בגוף כמו בורסה?
"מערכת המיחשוב בבורסה היא ליבת הייצור שלה. לנו אין את הפרבילגיה לספוג השבתה ולו של רק חמש דקות. המוטו שלנו הוא בורסה ללא הפסקה, וכדי לעמוד בכך יש לנו מגוון של כלים, נהלי עבודה ובדיקות מאוד קפדניים.

לגבי מעמדו ותפקידו של המנמ"ר, אני סבור שהדבר הכי חשוב שמנמ"ר צריך לעשות הוא להכיר את הארגון שהוא עובד בו, ללמוד את התהליכים – ואז להציע פתרונות. טכנולוגיה היא דבר חשוב, אבל היא צריכה להתאים לצרכים של הארגון.

הדרישה המקדמית שלי לקבלת עובדים היא שכל מועמד יכיר את ליבת העסקים שלנו, כלומר – הכרת הבורסה ותהליכיה. למחלקת המחשב יש יתרון של הכרת התהליכים בכל הארגון וראייה כוללת של הפעילות בכל המחלקות. חלק מהפרויקטים והמיזמים נולדו במחלקת המחשב, אנשי המחלקה היו בחזית ההובלה של פרויקטים שונים, אף על פי שלכאורה זה לא מצופה מהם. מכאן התפיסה הבסיסית שלי, שכל מנמ"ר חייב קודם כל להבין את הביזנס של הארגון שהוא עובד בו ובהתאם לכך לגזור את פעולות ה-IT שלו".

מה תקציב המיחשוב של הבורסה?
"כ-30 מיליון שקלים ועוד כ-15 מיליון להשקעות. אני מעסיק 160 איש, כ-100 מועסקים ישירות והיתר במיקור-חוץ ובפרויקטים. בגלל הזמינות הגבוהה הנדרשת למערכות והתכנים העסקיים המורכבים, אנחנו  מעדיפים להתבסס ככל האפשר על כוח אדם שלנו, במיוחד בנושאים שהם הליבה העסקית שלנו".

איך אתה נערך למעבר למבנה החדש?
"זהו הפרויקט המרכזי שבו אנחנו עוסקים בימים אלה. תוכנית המעבר מבוצעת בשיתוף HP. התפיסות שהנחו אותנו הן ברוח המוטו שלנו, בורסה ללא הפסקה. בבניין החדש יהיה מרכז מחשבים בשטח של 1,000 מ"ר, שכ-300 מ"ר מתוכם יהיו חדרי עבודה לשעת חירום. המערכות האלקטרו-מכניות (חשמל, גנרטורים, אל פסק ומיזוג – י"ק) הן כפולות, ולכן מספקות שרידות ברמה גבוהה".

כיצד הבורסה מתמודדת עם נושא הסייבר?
"באופן טבעי, הבורסה משקיעה משאבים רבים בנושא אבטחה ומתן מענה לכל נושאי הסייבר. האתר שלנו נמצא על הכוונת של הרעים ובכל יום מנסים לתקוף אותנו – אבל ברוך ה', ללא הצלחות. אולם, הסייבר הוא לא הנושא היחיד המטריד אותנו. ההתמודדות אינה רק ברמת המיחשוב, אלא גם ברמת הביטחון הפיזי. בהיבט הזה אנחנו מונחים, בין היתר, על ידי רא"ם שבשב"כ. אנחנו מוטרדים מהיכולת לחדור למערכות שלנו באמצעות מוצרי צד שלישי".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מישהו

    יצא לי לעבוד מולו בעבר וללא ספק מדובר באחד המנהלים היותר מקצוענים ומקסימים שפגשתי! בהצלחה לך בכל האתגרים שלפניך איש יקר!!

  2. דודי אלובית

    כיצד הבורסה מתכוונת להתמודד עם סכנת מזיקים ומכרסמים אשר עלולים לפגוע בתשתיות הכבלים השונות?

אירועים קרובים