לצאת מהבדידות

מנמ"רים מהממשלה מספרים על פרויקטי מיחשוב שנולדו תוך שיתוף פעולה מוצלח בין-משרדי ובין פלטפורמות מיחשוביות לא אחידות ● למרות ההתחלות היפות, הדרך להוצאת המנמ"רים מבדידותם המזהרת בתוך משרדיהם - עדיין ארוכה ומפותלת ● וגם: מי צריך מיחשוב מרכזי?

כנס WORLD e-Gov Forum שייערך ב-15 בחודש יארח, בין היתר, פאנל מנמ"רים מהממשלה. הפאנל יעסוק באסטרטגיה של ממשל זמין ומפת הדרכים שלו לשנים הבאות. את הפאנל ינחו ד"ר נחמן אורון – מנמ"ר מנהל מקרקעי ישראל לשעבר, ויעקב נבות – מנמ"ר שע"ם לשעבר.

במפגש מקדים שנערך במערכת אנשים ומחשבים, בו נכחו חלק ממשתתפי הפאנל, הועלתה נקודה חשובה, שעד היום לא הרבו לדבר עליה: במרבית משרדי הממשלה מבוצעות פעולות במסגרת ממשל זמין: הורדת טפסים, קבלת מידע, ושירותים שונים. הכל מתנהל טוב ויפה, עד שמגיע הרגע בו השירות שמבקש האזרח, צריך לעבור דרך משרד אחר. כאן הוא המקום והזמן בו הקידמה נעצרת. זאת, כיוון שבמרבית המשרדים, מערכות ה-IT אינן "מדברות" עם מערכות במשרדי ממשלה אחרים. הנושא הזה עומד על סדר היום של מנמ"רים במשרדי הממשלה. בפאנל הובאו כמה דוגמאות יפות לשיתופי פעולה מיחשוביים בין משרדים, אבל לכולם ברור שיש עוד כברת דרך ארוכה לעבור.

חסידה קופרברג, מנמ"רית משרד התחבורה, סיפרה על פרויקט גריטת מכוניות ישנות, עליו הכריז המשרד לאיכות הסביבה. המטרה היא להוריד מהכביש מכוניות בנות 20 שנים ומעלה. הפרויקט לא יכול היה לצאת לפועל ללא מעורבות של משרד התחבורה. בעבודת צוות משותפת עם אנשי המשרד לאיכות הסביבה, סיפרה, מועברים הנתונים של המכוניות המיועדות לגריטה, בין אנשי שני המשרדים, דבר המקל עליהם מאד במהלך הטיפול בגריטת המכוניות. העברת הנתונים המשותפת מצמצמת את האפשרות למסחר בחלפים של מכוניות שהורדו מהכביש. הרי לפניכם דוגמא לשיתוף פעולה חיובי בין צוותי IT משני משרדים, המצליח להתגבר על חוסר אחידות בתשתיות ובמשאבי המיחשוב השונים.

עו"ד אודי ניסימיאן, מנמ"ר משרד המשפטים, סיפר על השלמת פרויקט מיחשוב מערכת רישום המקרקעין, הטאבו. זו תאפשר מעתה לכל אזרח לקבל באופן דיגיטלי את תיק הנכס שרשום על שמו בכל מקום בארץ, תוך דקות ספורות. הוא הביא דוגמה לשיתוף מידע בין מערכות של משרד המשפטים, המשטרה והפרקליטות, המאפשר טיפול יעיל יותר במניעת עבירות ותפיסת עבריינים, וגם מביא להגברת השקיפות בקרב האזרחים.

שמעון ברונר, מנמ"ר משרד התמ"ת, סיפר על פרויקט של שחרור טובין, המאפשר לעמילי מכס לטפל בקלות יתירה בלקוחות שלהם. גם השירות הזה התאפשר בזכות שיתוף פעולה מקצועי וטכנולוגי בין משרד התמ"ת לבין רשות המיסים, והוא מונע טרטורים לא מעטים של האזרחים. ברונר אמר, כי "המגמה הזו של שיתופי פעולה בין-משרדיים חייבת להתחזק. בואו נפסיק להפוך את האזרחים לשליחים, בואו נקל באמת על חייהם". הוא הוסיף, כי "הגיע הזמן שנצא מהבדידות שלנו לטובת הלקוחות שלנו, האזרחים".

ד"ר חיים סרברו, מנהל מפ"י ישראל, אמר שעד 2011 כל השירותים שהמרכז למיפוי ישראל נותן, יהיו מקוונים וזמינים לשירות האזרחים. הפעילות העיקרית של מפ"י היא בתחום ה-GIS ופתיחת השירותים האלו לציבור, לא יכולה הייתה להתבצע ללא שיתוף פעולה רוחבי בין משרדי הממשלה. בפאנל שיהיה במסגרת כנס המיחשוב הממשלתי יובאו מן הסתם דוגמאות נוספות, אבל כל המשתתפים בדיון הסכימו ביניהם, כי למרות שיש התחלות יפות של שיתופי פעולה בין המשרדים – הדרך לממשל זמין אמיתי ומלא, היא עדיין ארוכה.

מי צריך מיחשוב מרכזי?
נושא אחר שעלה בדיון המקדים, והיה במחלוקת בין משתתפיו, נגעה לאופן בו עובד מערך המיחשוב הממשלתי. כיום, הדבר נעשה בצורת מיחשוב מרכזי, שלאחריו, כל משרד תופר סביבו את היישומים עבורו. עלתה השאלה, האם זו הדרך הנכונה, או שמא הגיע הזמן לחשיבה אחרת בנושא.

ניסימיאן אמר, כי המנמ"רים אוהבים ריכוזיות, "אבל הגיע הזמן שתקום רשות לאומית למיחשוב. הגיעה העת שהממשלה תמנה מנמ"ר ראשי, כמו שנשיא ארה"ב, ברק אובאמה עשה. מנמ"ר ראשי שכזה יתאם בין כל המשרדים ויניע שיתופי פעולה". לדבריו, הדוגמאות שעלו בדיון מוכיחות כי זה אפשרי.

יהודה סרוסי, סמנכ"ל למיחשוב בביטוח הלאומי, אמר שלכאורה יש יד מכוונת, אבל היא יד נעלמה, ולא ממש מכוונת. האוצר, לדעת סרוסי, צריך ליזום פרויקטים, להניע את המשרדים ובכך לגרום להם לעבוד ביחד. "כל שיתוף פעולה בין-משרדי לא יצליח אם לא יהיה מצב של Win-Win", אמר סרוסי.

המנמ"רים דבקו בדיעה שאכן צריך גוף מרכזי לנושא המיחשוב, אולם עליו גם לאפשר להם חופש פעולה, בהתאם לצרכיהם. תוכנית ההאצה שגובשה באוצר להזרמת פרויקטים במשק, יכולה להיות דוגמה טובה לכך. בנושא הזה חלקו המנמ"רים שבחים לטל הרמתי, סגן החשב הכללי במשרד האוצר.

השורה התחתונה: מימשל זמין כפלטפורמה תפס במרבית משרדי הממשלה. יישומי שירות מקוון לאזרח קיימים גם הם במרבית המשרדים. כעת הגיע השלב הבא, המרכזי, של חיבור בין מערכות ה-IT המצויות במשרדים השונים. מהלך שכזה יסיר את הגבולות שבין המשרדים ויעצים מאוד את השירות לאזרח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים