כך הטכנולוגיה מסייעת ליצירת אפיקי הכנסה חדשים
רו"ח ירון פלד מציג דפוסים חדשים של חדשנות עסקית ומציע לחשוב מחוץ לקופסה
בעולם התחרותי בו אנחנו פועלים, חיפוש אחר רעיונות עסקיים חדשים ומודלים עסקיים חדשניים הוא מפתח מרכזי במימוש הציפיות מהמנהלים לצמיחה ולשיפור בערך עבור בעלי המניות, ובמקרים רבים גם בהישרדות של עסקים.
בימים אלה מבשילות כמה מהפכות טכנולוגיות, החל באופנת המחשוב הלביש, למשל Google Glass, דרך פלטפורמות טכנולוגיות למימון המונים ועד לטיסות מסחריות לחלל באמצעות וירג'ין גלקטיק (Virgin Galactic).
גם טכנולוגיית המידע עברה בשנים האחרונות מהפכה ויש בידינו יכולות מתקדמות לחולל חדשנות עסקית באמצעותה. קיימת התפוצצות במידע דיגיטלי זמין (Big Data), יש כיום כלים אפקטיביים לשילוב וניתוח מידע ומתחולל מעבר הדרגתי ליצירת עסקים בענן.
הגיע הזמן לחשוב מחוץ לקופסה ולגייס את הטכנולוגיה ליצירת אפיקי הכנסה חדשים.
הנה מספר רעיונות:
דיגיטציה של נכסים – בשני העשורים האחרונים, דיגיטציה של מוזיקה, ספרים ו-וידיאו שינתה את תעשיית הבידור באופן דרמטי. התפתחו מודלים חדשים, דוגמת חנויות המוזיקה (iTunes, למשל) וספרים אלקטרוניים. דוגמה טובה לכך הוא International Museum of Women – מוסד חדשני המארח תערוכות באינטרנט של אומנות הנוצרת בידי נשים מכל רחבי העולם. קהילת המבקרים שלו עומדת על 600 אלף איש בשנה. דוגמה נוספת היא שימוש במודלים דיגיטליים בתחום הרפואה. חישבו רגע על האפשרויות העומדות בפניכם להמרת ומכירת מוצרים דיגיטליים.
ערוצים דיגיטליים – במערכת הבנקאית יש פעילות רבה בתחום הזה. רבים מאיתנו משתמשים באפליקציות בסלולר, בעוזר דיגיטלי אישי, בשיחות וידיאו עם הבנקאי ואף בסניפי בנק וירטואליים. ניתן לראות צעדים כאלה גם בענף הסלולר, בדמות ערוצי שירות דיגיטליים, בענף הביטוח, הבריאות ועוד. עסקים רבים יכולים, באמצעות הנגשת שירותים בדיגיטל, להגיע לפלחי שוק חדשים וגדולים ולייצר מקורות הכנסה חדשים.
מסחר בנתונים – לא פעם נתונים ארגוניים שארגונים מנהלים וצוברים עשויים להיות לעזר גם לארגונים אחרים. כך, למשל, נתוני מזג האוויר, נתוני מיקום בספקי תקשורת או הרגלי שימוש של צרכנים. באמצעות שיתופי פעולה או מכירה של נתונים ניתן לייצר אפיקי הכנסה חדשים.
אריזה והפצה של יכולות טכנולוגיות פנימיות – עסקים פועלים לייעל תהליכים עסקיים במשך שנים. כל זמן שמדובר בתהליכים שלא מהווים יתרון עסקי תחרותי בולט, יש פוטנציאל להפוך את הטכנולוגיה שהם כוללים לעסק רווחי ולבחון סטנדרטיזציה של הטכנולוגיה ומכירה שלה. מחשוב ענן מסייע בהפיכת הפוטנציאל הזה למציאות, לדבר נגיש יותר, שמופץ בצורה קלה יותר ומחירו נוח. ניתן לבחון לצורך כך תהליכים, ממוכנים כמו נסיעות לחו"ל, ניהול הוצאות עובדים וניהול כוח אדם.
איך להפוך את הרעיונות הללו לעסק?
צריך להתחיל לחשוב על שאלות כמו: איזה מידע יש בידינו? מהו המידע שאנחנו לא אוספים וביכולתנו לאסוף? אילו מהמוצרים, או הנכסים בכלל, שלנו מנוהלים באופן דיגיטלי, מלא או חלקי? האם יש פוטנציאל להפוך נכסים, מוצרים או שירותים לדיגיטליים? האם ניתן להפוך את המידע, הנכסים והמערכות שבידינו למובנים ושמישים לאחרים?
אחרי שחשבנו ואספנו את הנתונים הללו ניקח רעיון או שניים ונפעל לקידומו, או לקידומם. יש מספר גורמי מפתח שיעזרו לנו להצליח: שילוב איש טכנולוגיה כגורם מרכזי בצוות, מוביל רעיון דומיננטי; הפיכת היוזמה למשימה עם מחויבות רגשית של הנוגעים בדבר; ושילוב של גורמים חיצוניים – לקוחות, ספקים ומומחי IT כשותפים ליוזמה.
הגיעה העת שארגונים ינקטו בגישה מובנית ושיטתית לבחינה וקידום של חדשנות טכנולוגית, לא רק כדי לתת שירות טוב יותר ולייעל תהליכים, אלא במידה רבה גם כדי לייצר מוצרים חדשים ומודלים עסקיים חדישים.
הכותב הינו רו"ח, שותף מנהל חברת הייעוץ הניהולי והייעוץ במערכות מידע ב-BDO זיו האפט
תגובות
(0)