בית הקלפים של ענף ה-IT

"מפת האיומים" על המנמ"רים ועל הספקים משתנה - כך עלה בכנס השנתי של STKI ● המנמ"ר צריך לבדוק היטב כיצד הוא מאמץ במהירות את הטכנולוגיות החדשות, הצצות כפטריות אחר הגשם, על מנת להתמודד בעולם תחרותי ודינמי

מולטימדיה - תחום שגם המנמ"רים צריכים להכיר. אילוסטרציה: BigStock

הכנס השנתי של STKI נערך השנה בסימן הקלפים. לא בגלל סדרת הטלוויזיה המפורסמת, אלא מפני שלדעת ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל חברת המחקר, משחק קלפים הוא אחת הדרכים היותר יצירתיות לתאר את המצב בענף ה-IT בשנים 2014-2015, בהיבט השינוי.

ד"ר שוורצקוף העיד על עצמו כאחד מוותיקי התעשייה ואמר כי הוא לא זוכר תקופה שבה אירעו כל כך הרבה שינויים, בזמן קצר כל כך. הקלפים מייצגים את הישויות השונות בתעשייה – מנמ"רים, ספקים, טכנולוגיות שונות, ומגמות חדשות שנמצאות על סף דלתו של המנמ"ר.

במשחק הזה כל קלף יכול להיות מנצח, בתנאי שיידע לחיות היטב עם יתר הקלפים, משמע – השחקנים האחרים. נגמרו הימים, אמר ד"ר שוורצקוף, בהם כל אחד היה יכול להיות כוכב בפני עצמו, בעולם שלו.

השינוי הבולט ביותר מבחינת השוק הארגוני, הוא במציאות שהולכת ומתהווה, לפיה כבר אין כמעט הבדל בין הלקוח בעולם הצרכני, לבין הלקוח הארגוני. בעל מכשיר הטלפון החכם מחובר לחיישנים, וככזה, הוא לקוח B2B וגם B2C. עם המכשיר שלו הוא עושה קניות ברשת וגם מנהל חצי עולם בארגון שלו. התשתית שלו היא המידע.

מנהלים כיום מיישמים את החזון שהתווה בעבר פול אוטליני, מנכ"ל אינטל (Intel), שאמר כי בעתיד לא יוכלו בני אדם להרשות לעצמם להגיד "לא ידעתי". זאת, מאחר שכיום אנחנו חיים בעידן המידע, שבו כולם יודעים הכול על הכול. המידע הזה הוא לא רק ל-"ידיעה", אלא מוציא ל-"פעולה" שורה של שינויים טכנולוגיים ותהליכיים בתוך הארגונים, שמשרתים לקוחות פנימיים וחיצוניים.

המנמ"רים מול המגמות החדשות

המנמ"רים, על פי ד"ר שוורצקוף, נחלקים לשלושה סוגים: אלה שמסרבים בתוקף להכיר בעולם החדש; אלה שעדיין תקועים בעולם המסורתי, מסתכלים על החידושים – אבל לא עושים דבר; ומאמצי החדשנות, שמבינים שכדי להצעיד את הארגון שלהם קדימה, הם חייבים לזהות את המגמות החדשות ולאמצן במהירות. "נגמרו הימים בהם מנמ"ר אמר לספק: 'תביא לי טכנולוגיה שכבר עובדת חמש שנים – ואבדוק'", אמר מנכ"ל STKI. חמש שנים זה נצח בעולם החדש ואם אחרי חמישה חודשים לא זיהית את ההתאמה של הטכנולוגיה לארגון – פגעת ביכולת התחרות שלו, ביכולת שלו להיות בקדמת הטכנולוגיה.

גם מגמת האינטרנט של הדברים, ובתוכה תת המגמה האינטרנט של האנשים, מחייבת את הארגונים להיערך אליה. אף מגמה חדשה זו גורמת לפחד מצד המנמ"רים, אבל התחזיות המאוד ברורות מראות כי חלון הזמן שלהם להיערך לכך הולך ומתקצר.

"מפת האיומים" על המנמ"רים ועל הספקים משתנה. המנמ"ר צריך לבדוק היטב מה מערכת היחסים שלו עם מנהל השיווק בארגון, שכן לפי תחזיות רבות, חלק מתקציבי ה-IT יופנו אליו. הספקיות אומרות כי לא התחרות מצד חברה זו או אחרת מאיימת עליהם, אלא מאותם מפתחים עצמאיים: אלה יזמים עם רעיונות שיצוצו בוקר אחד, ילהיבו את כל העולם ואשתו, ויאומצו על ידי מתחרים פוטנציאלים.

כל חברות הענק המסורתיות, שנוסדו לפני עשרות שנים, עוסקות בחיפושים אחר הגאון שיביא להם את הדבר הבא.

הדירוג השנתי

האירוע השנתי של STKI נערך השנה 24 שעות לפני הבחירות לכנסת. אולם, באולם ובין ביתני הספקים המציגים, הדריכות לא הייתה מי ייבחר מחר (ג') אלא מה יהיה הדירוג בטבלאות המפורסמות של ד"ר שוורצקוף, המפלחות את הענף לפי חתכים שונים. בכל שנה הוא מעמיד מראה בפני הענף ומציג את תוצאות הניתוחים שלו. אלה מבוססים על שיחות ומפגשים עם ספקים ומנמ"רים, לצד הצלבות מידע שכוללות גם נתונים גלויים – פחות או יותר – של השחקנים בשוק.

הטבלה הכי "סקסית" היא זו המדרגת את חברות האינטגרציה, שעוסקות במתן שירותי ערך מוסף לענף. שם התחרות הגדולה ביותר. ההפתעה דווקא נפלה במקומות השני והשלישי, כאשר חילן, שרכשה את נס בתחילת השנה, לצד רכישת עבר של ווי-אנקור, עקפה את מלם תים, תפסה את המקום השני והורידה אותה למקום השלישי. מטריקס נותרה בצמרת. לכל האחרות, שחקניות מכובדות בשוק, אין מה לדאוג. התחזיות צופות כי שוק שירותי הערך המוסף יוסיף להיות דומיננטי וימשיך לגדול במהלך העשור בממוצע של יותר מ-21% בשנה.

בחינה של השוק לפי מגזרים וחתכים שונים מלמדת שלא היו מהפכות. המגזר הציבורי, שכולל את ענפי הממשלה, הביטחון, הבריאות והחינוך, ממשיך להיות בעל נתח שוק מרכזי ב-IT הישראלי. פה באה תובנה שלא נאמרה בכנס: השוק נעשה צפוף – הן מבחינת השחקנים והן מבחינת המגמות. מצב זה מוביל לתחרות קשה יותר, שבה הבידול כבר אינו רק במוצר או בשירות, אלא בחוויית השירות של הלקוח. וכאן בא החידוש: הלקוח לא צריך להרגיש שהוא מדבר עם ספק, או עם נותן שירות.

אמזון (Amazon) לימדה את הלקוחות ואת אתרי המסחר בעולם שאם הזמנת מוצר והוא לא הגיע, ולא משנה מקומך בגלובוס, המוקדן ידאג לשלוח לך חבילה חדשה, ולא משנה כמה זה יעלה. בישראל, המוקדנים עדיין מדקלמים טקסטים שמסבירים לצרכן המקומי למה הוא לא יכול לקבל את השירות, או למה הוא צריך להטריח את עצמו אל החברה.

זה לא רק עניין של תרבות, אלא גם היערכות טכנולוגית, פנים ארגונית, שאותה צריך להוביל המנמ"ר. הוא חייב ליישם את כל תהליכי ההצטרכנות שעליהם דובר רבות בשנים האחרונות ולהפנותם פנימה, אל הלקוחות הפנימיים שלו. העובדים צריכים לקבל חוויית שירות לא פחות טובה מהלקוחות.

השורה התחתונה: הסקר השנתי של STKI מציג ענף בריא, תחרותי, שהצמיחה שלו צריכה לבוא לא רק מגידול טבעי, אלא גם מאימוץ של תרבות החדשנות, החיפוש אחר הדבר הבא שנמצא ביד ובמוח של כל אחד ואחד מאיתנו. ואם תשאלו את המנמ"רים והספקים, אלה האתגרים שהם מחכים להם כבר הרבה שנים. מידת ההצלחה שלהם להסתגל לחידושים תיבחן בשנים הבאות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים