המובייל, התושב והרשות המקומית

מרבית האפליקציות הן בכיוון אחד - זרימת מידע מהרשות המקומית לתושב, ורשויות שלא יבינו זאת יישארו מנותקות ● ניו-יורק כדוגמה

גידי חלמיש, ראש חטיבת הפיתוח בחברה לאוטומציה החדשה

בעידן הטכנולוגי בו אנחנו חיים, תחום המובייל, ובעיקר הסמארטפונים, תופס מקום נכבד. ההשפעה של המכשירים הסלולריים על חיינו היא עצומה. יותר ויותר שירותים, אמצעים ופתרונות עוברים למסך הנייד, כאשר בחלק מהמקרים – הם מגיעים לשם עוד לפני שמגיעים לפלטפורמות המסורתיות. מרבית השימושים בסלולר כיום הם לגלישה, קבלת מידע בנושאים שונים, וכן – גם לשיחות טלפון.

המהפכה הסלולרית לא פסחה על העולם המוניציפאלי שנחשב, באופן מסורתי, למיושן מעט ובעיקר לכזה שרודף אחרי טרנדים ולא לכזה שיוזם. כאשר אנחנו באים לבחון את השינויים שנעשו בתחום המוניציפאלי בהיבט הסלולר, אנחנו מתייחסים בעיקר לשני סוגי צרכנים מרכזיים: הרשות המקומית עצמה, קרי עובדי הרשות שמשתמשים במכשיר לצרכים תפעוליים ברמת השטח, דוגמת מסופוני פיקוח וחנייה, והתושבים עצמם.

במאמר זה אתמקד בעיקר בתושבים ובשימוש שהם יכולים לעשות בנייד בהקשר לרשות. ניתן למצוא כיום בשוק המקומי, לצד אתרי אינטרנט מסוגים שונים שנותנים מענה לגלישה באתר מותאם, מימושים טכנולוגים שונים לאפליקציות שמשמשות את התושבים לתרחישים ושימושים נפוצים כגון: חיבור למוקד העירוני לדיווח ומעקב אחר תקלות שונות או מפגעים ברחבי הרשות; עדכוני מידע בתחומים שונים – אירועים, הצגות, הופעות, תקלות ומפגעים, או כל מסר אותו הרשות מעוניינת להעביר לתושב; מיפוי אנשי קשר ודרכי התקשרות למחלקות ובעלי תפקידים ברשות לשירות הציבור; ושירותים כגון תשלומים ובירורים.

האפליקציה הגדולה לתפוח הגדול

בשוק העולמי יש היצע רחב הרבה יותר של אפליקציות למכשירים חכמים וכן יוזמות מרובות. היוזמה המרשימה ביותר, שמראה עד כמה הנושא יכול להיות עוצמתי ומרכזי, היא תחרות BigApps NYC, שמתקיימת כבר כמה שנים בניו-יורק. בתחרות זו נבחרות 20 האפליקציות הטובות ביותר והן זוכות בפרס כולל של יותר מ-100 אלף דולר.

האפליקציות המתחרות נדרשות לספק פתרון לאתגר עירוני שפותר בעיה שהם זיהו בעצמם, או לחבור לארגונים שונים שהיו צריכים להוכיח שטכנולוגיה יכולה להפוך את ניו-יורק למקום טוב יותר באחד התחומים הבאים: חיים, עבודה, לימודים ומשחקים.

אם להתייחס לזוכים המעניינים, אפשר לציין אפליקציית מידע על פארקים קרובים למקום הימצאו של המשתמש, כולל מתקנים ופעילויות שונות. אפליקציה נוספת שכוונה לעסקים קטנים, המציינת אירועים שמתרחשים בסביבת העסק ויכולים להשפיע עליו ברמה הפיננסית. ניתן היה לראות גם מגמה של פתרונות מבוססי קהילת משתמשים לתחומי מציאת עבודה או פתרון בתחום ההוראה, שזכה בקטגורית הלמידה.

כיום, מרבית האפליקציות הן בכיוון אחד – זרימת מידע מהרשות המקומית לתושב, כאשר רק חלק קטן מהן מאפשרות זרימת מידע גם מהתושב לרשות, כמו במקרה של דיווח על תקלות, תשלום באמצעות אפליקציה ועוד.

הדור הבא באפליקציות בעולם המוניציפאלי, כפי שאנחנו מנתחים אותו, הוא שימוש וזיהוי על בסיס מיקום וטכנולוגיית Push. המכשיר יזהה את המיקום שלנו ועל סמך זה, האפליקציה תמליץ לנו על בתי עסק רלוונטיים, מסעדות או כל שירות אחר שניתן בעיר, כולל בילויים, ולא רק מידע "יבש". אל מול היזמות או המיזמים המעודדים את שוק הפתרונות הללו לצמוח ניתן למצוא מגמות והקשרים נוספים, בהם אנחנו רואים בין היתר התמקדות של ספקי התוכנה הגדולים בפתרונות של עיר חכמה, כאשר אחד הרכיבים החשובים הוא פלטפורמת המובייל בתחומי פעילות שונים. בין היתר, מדובר בביטחון הציבור ואכיפת החוק ,שירותי תשתיות – תחבורה, מים ואנרגיה, וכמובן בתחומים כמו החינוך ורווחת הציבור.

מובייל בכלל ואפליקציות בפרט הינם חלק אינטגרלי מרשות זמינה לתושב, כמו כל שירות או ערוץ תקשורת אחר. חלפו הימים בהם התושב היה צריך להגיע למשרדים כדי לקבל שירות. הרשויות צריכות להבין שכיום, הן צריכות להגיע אל התושב. רשויות שלא ישכילו להתחבר לסלולר ולהגיע לתושב בפלטפורמה הנוחה לו, ולהעניק לו את המידע הרלוונטי אליו, פשוט יישארו מנותקות. בעידן המודרני, אף אחד לא יכול להישאר מנותק.

הכותב הינו ראש חטיבת הפיתוח בחברה לאוטומציה החדשה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים