החדשנות מתחילה באנשים
מסקנות בעקבות ההודעה הדרמטית של בנק הפועלים על הקמת חטיבת חדשנות
במסגרת סבב המינויים שהנהלת בנק הפועלים החליטה עליו אמש (ג') היא הודיעה הודעה דרמטית – על הקמת חטיבת חדשנות בבנק. בראש החטיבה הזו יעמוד אבי כוכבא, שמכהן מזה שנה וחצי כמנמ"ר ומשנה למנכ"ל.
בניגוד להודעות דומות, אין מדובר בסבב מינויים רגיל, שהנהלות של ארגונים מבצעות מדי פעם. הקמת חטיבת החדשנות מבטאת חזון ואסטרטגיה של תרבות והתנהלות עסקית המתאימה לעולם הדיגיטלי.
כאשר מדברים כל כך הרבה באחרונה על הטרנספורמציה הדיגיטלית, נאחזים בדרך כלל בדוגמאות מהמגזר הפיננסי, לפחות בישראל. הבנקים הגדולים מצויים בשנה האחרונה בשיאו של קרב שיווקי-תדמיתי מי יהיה הבנק הדיגיטלי הכי טוב, ומי ייתן את השירותים המתקדמים ביותר ללקוחות שמתאימים לעידן זה. מאחורי הקמפיינים השיווקיים ניצבת הטכנולוגיה, שמונעת קודם כל על ידי אנשים.
האנשים הם אלה שמייצרים את החדשנות, שמתרגמת לתהליכים עסקיים המשרתים את קווי העסקים בארגון, כאשר כולם ביחד חוברים לתוצאה הסופית: חוויית שירות טובה יותר ללקוח. זה מתקשר בעקיפין להחלטה אחרת של הנהלת בנק הפועלים, על הקמת חטיבה שתפקידה יהיה לחזק את הקשר עם הלקוח, מתוך מטרה לשים אותו במרכז. גם משימה זו נשענת כל כולה על טכנולוגיה, או נכון יותר חדשנות.
המיצוב החדש של תפקיד המנמ"ר הבכיר
סבב המינויים בבנק הפועלים צריך להיות סמן ימני עבור ארגונים אחרים במשק. אבל יותר מכל, הוא צריך להיות תמרור ברור שמראה מהו המיצוב החדש של תפקיד המנמ"ר הבכיר – סמנכ"ל וחבר הנהלה בארגון.
כוכבא, שמקים את חטיבת החדשנות, ימשיך במידה רבה לעשות את מה שהוא עושה בשנה וחצי האחרונה: הטמעה של רוח יזמות, חשיבה מחוץ לקופסה והובלת אתגרים שיאפיינו את מפת עולם הבנקאות.
בתפקידו החדש, כוכבא לא מתנתק מעולם הטכנולוגיה. להפך – הוא אמור ליצוק לתוך זרוע המחשוב של הבנק, שיש לה משימות רבות וחשובות, את הכלים ליישם את החדשנות. זה הכיוון של תפקיד המנמ"ר החדש: למצוא לעצמו את המסגרת המתאימה, הזמן והמשאבים כדי לעסוק בעתיד, ובכלל זה בשיתופי פעולה, גם עם חברות צעירות, כדי לקדם את האג'יליות הבנקאית. לא בכל ארגון אפשר להקים חטיבה עצמאית לחדשנות, אבל אין ספק שכל ארגון יכול להציב בפני המנמ"ר אתגרי חדשנות שתעביר אותו לעידן הדיגיטלי. השאלה מתי זה יתבצע ואיך היא שאלה פנים ארגונית, שקשורה לאופי הארגון ולמסגרת שלו.
בשנתיים האחרונות ראינו ארגונים שהעלו לראש הפירמידה הטכנולוגית שלהם מנמ"רים צעירים יחסית, שבאים מתרבות וסביבת לימוד שונות מעמיתיהם הוותיקים יותר. הנהלות עושות את זה כי הן חשות כיצד השווקים התחרותיים בהן הן פועלות משתנים לנגד עיניהן. כיצד חברות צעירות, שכל כולן מבוססות על חדשנות טכנולוגית, נוגסות במגזרי שוק, כיצד יזמים צעירים משנים לגמרי את כללי המשחק בשוק הפיננסי, למשל, ומעניקים הלוואות לכל דורש.
החדשנות היא קודם כל צורך שנובע משינויים בשטח, מדברים שהלקוח דורש. אם הוא לא יקבל אותם בבנק המסורתי, הוא יעבור לחברה פיננסית אחרת, שתיתן לו את המענה במהירות.
השורה התחתונה: מנמ"רים בארגונים גדולים ומשמעותיים במשק, שחיים בסביבה תחרותית, צריכים ללמוד היטב את המהלך שבנק הפועלים עשה בהקמת חטיבת החדשנות. זה לא מהלך ארגוני רגיל, אלא כזה שמציב את המנמ"ר כגורם שצריך להוביל את הארגון לטרנספורמציה הדיגיטלית. הזריזים והחכמים שבין המנמ"רים ייטיבו לעשות אם יזמו בעצמם שינוי מהותי באופי תפקידם וימצבו את עצמם כמובילי חדשנות. ויפה שעה אחת קודם.
תגובות
(0)