הגישה הבוגרת ל-Big Data
ההצטיידות הארגונית בכלי ניתוח חדשים תאפשר לארגון לנצל מודיעין חדש, לזהות מגמות עסקיות ולהאיץ יוזמות פיתוח ושיווק שלא ניתן היה להעלות על הדעת קודם לכן ● גישה זו תביא את התחום לנקודת הפריצה
"מהפכת ה-Big Data" הפכה לביטוי שגור בפי רבים בחמש השנים האחרונות. עם זאת, עסקים רבים עדיין מצויים רחוק מאוד ממימוש הערך האמיתי שה-Big Data אמור להניב. עבור רבים, היכולת להפיק תובנות מניתוח דטה אודות פעולות יומיומיות, ולייצר באמצעותן מוצרים ו/או שירותים טובים יותר, נותרת עדיין בגדר חלום.
הסיבה לכך איננה מחסור במידע. מהרגע שהתחלנו לשמוע על המושג Big Data, היקף ומגוון המידע הזמין לעסקים לצורך ניתוחו, צמח באופן מהיר. המידע זורם כיום משלל מקורות, בהם טלפונים סלולריים, כרטיסי אשראי, טלוויזיות ומחשבים, תשתיות עירוניות ובניינים המצוידים בחיישנים שונים, רכבות, אוטובוסים, מטוסים, גשרים ומפעלים, ורבים נוספים. לארגונים מכל התחומים יש, אם כן, מבחר גדול של מקורות מידע שאותם הם יכולים לנצל לטובתם.
אך כאשר מדובר בארגון המידע וניסיון לדלות מתוכו תובנות, עסקים רבים פשוט אינם יודעים מהיכן להתחיל – דפוס החוזר על עצמו בכל פעם כאשר לשוק נכנס טרנד טכנולוגי חדש. היופי בפרויקטי Big Data הנו בכך שעסקים אינם זקוקים בהכרח לדעת מראש לאן ינותבו המסקנות, או אפילו מה התוצאה הצפויה של התהליך. זהו הכוח של ה-Big Data. היכולת לגלות דברים שאיש לא ידע שהם נמצאים שם – אך כאן טמון גם הקושי עבור עסקים שאינם מנוסים בתהליכים כאלה.
על מנת לסייע לארגונים להתחיל לטפל ב-Big Data שלהם, ברור כעת כי תעשיית ה-IT חייבת לעבוד יחד עם לקוחותיה, על מנת לספק להם בטחון ותמיכה משמעותיים יותר. באם תספק התעשייה את השילוב הנכון של אנשים, פתרונות טכנולוגיים ותהליכים רלוונטיים, היא תוכל לסייע להם להגשים את חלומות ה-Big Data שלהם באופן מהיר ויעיל יותר.
בכדי שעסק יניב ערך מ-Big Data, עליו לטפל בשלושה גורמים קריטיים:
● אנשים
כמו בכל פרויקט, גם פרויקטים של Big Data יכולים לעמוד בציפיות הנתלות בהם, רק אם האנשים הנכונים נמצאים במקום הנכון. משמעות הדבר היא שעסקים חייבים להרחיב את ה"שיחות" שהם מנהלים בהקשר ל-Big Data אל מעבר לצוותי ה-IT, ולשלב בהן גם גורמים נוספים בארגון, כדוגמת מחלקת השיווק, פיתוח עסקי, כספים ונציגים רלוונטיים ממועצת המנהלים. רק ליחידות העסקיות יש את היכולת להבין את היתרונות העסקיים של ה-Big Data באופן הנרחב ביותר – ולכן הן אלו שצריכות להיות מעורבות בכל פרויקט שכזה.
האנשים המעורבים בפרויקטים אלו, חייבים להכיר בערך הפוטנציאלי של המידע שהם מחזיקים בו. בנוסף, מוביל הפרויקט חייב להיות מסוגל לנווט בין גורמים שונים בארגון ולנהל את קבלת ההחלטות בהתאם. לעתים, יועצים חיצוניים יכולים לשחק תפקיד חיובי מאוד במצבים שכאלה, כאשר הם מגשרים בין גורמים שונים בתוך העסק בתהליך.
המפתח להצלחה טמון ביכולת להבטיח שכל הגורמים הרלוונטיים האמורים להשתלב בפרויקט לאורך כל יחידות העסק, אכן יתמכו בו. אי-יכולת להבטיח מצב כזה מעלה את הסיכון לכך שהפרויקט יחשב כגחמה פרטנית של גורם מסוים או ככזה המספק תובנות שאינן קריטיות לעסק, ולא ככזה המניב ערך אמיתי שממנו יכולות ליהנות יחידות עסקיות רבות בארגון.
● חישוב העלות הכוללת
הגדרה מדויקת של העלות הכוללת (TCO) היא צעד ראשון הכרחי בכל פרויקט Big Data. חישוב העלות הכספית של פרויקטים אלו כרוכה בהערכה, ולאחר מכן בהשקעה בטכנולוגיות הנכונות ובשילוב המתאים של יכולות. היא מאפשרת להבין איזו טכנולוגיה היא היעילה ביותר לעומס העבודה הכרוך בתהליכים אלו, ויצירת "סביבה" המאפשרת לטכנולוגיות הללו לפעול יחדיו.
גישה כזו תאפשר לארגונים לבצע בחירות טובות יותר לגבי הטכנולוגיה הנכונה עבור הבעיה (או בעיות) שהם מעוניינים לפתור, ונושא זה הוא עניין ששותפי הטכנולוגיה שלהם יכולים לסייע להם להבין. ללא TCO מוגדר, הערך הסופי של תוצרי ה-Big Data לאורך ורוחב העסק לא ימומש, והפרויקט ידון לכישלון כבר מתחילתו.
● מנהיגות
יש לוודא כי בכיר בארגון, או ה-CDO (ר"ת Chief Data Officer) זמין לנווט את הפרויקט בתוך העסק. אותו בכיר חייב לעבוד עם בכירים אחרים בארגון, ויחדיו הם יעצבו מחדש את העסק, בעת שזה עובר טרנספורמציה דיגיטלית שבה Big Data הוא גם חלק ממנה, וגם מנוף ליכולות עתידיות. בהתחשב בכך שמחלקות רבות מעורבות בפרויקטים אלו, זהו תפקידו של ה-CDO להבטיח כי המידע והתובנות המופקות ממנו לא יופנו למאגרים הנסתרים מן העין או גלויים רק לחלק קטן מהארגון, יש ליזום גישה פתוחה למידע וידע ולשיתופו.
ההצטיידות הארגונית בכלי ניתוח חדשים ועוצמתיים ושימוש יעיל ב-Big Data יאפשרו לארגון לנצל מודיעין חדש, לזהות מגמות עסקיות מתעוררות ולהאיץ יוזמות פיתוח ושיווק שלא היה ניתן להעלות על הדעת קודם לכן. גישה "בוגרת" זו ל-Big Data היא זו שתביא את התחום לנקודת הפריצה.
הכותב הינו מנהל חטיבת המכירות ב-EMC-ישראל.
תגובות
(0)