15 הדקות שיכולות להציל את החברה
רבע שעה זה זמן קצר, אבל במקרים של השבתות מחשוב הוא יכול לדון את הארגון להישרדות או להפסדים של הרבה מיליונים ● תשאלו את אנשי החברה שהפסידה 115 מיליון דולר לאחר שקריסת מערכות המחשוב של נאסד"ק הביאה לאיחור לא גדול בפתיחת המסחר במניות שלה
15 דקות – האם זה זמן ארוך או קצר? התשובה לכך משתנה מאדם לאדם ותלויה בקונטקסט. קרוב לוודאי ש-15 דקות, רבע שעה, לא מספיקות כדי לכתוב קוד לאפליקציה חדשה, אך מספיקות כדי לתכנן פגישה או אפילו לחתום על חוזה.
כיום, רשתות התקשורת – בין אם מדובר ב-Wi-Fi, בסיבים אופטיים או ברשתות אחרות – מרחיבות את הקיבולת ומסייעות להפוך כל דקת עבודה ליעילה ורווחית יותר. בנסיבות אלה, כל כישלון או אי זמינות של מידע הופכים לבעיה שיש לפתור כמה שיותר מהר. כל כישלון מתורגם לאובדן זמן.
בחיי היומיום ניתן בקלות להעלים עין מ-15 דקות. לדוגמה, להמתין 15 דקות לאוטובוס זה לא בבחינת סוף העולם. עם זאת, בעולם הארגוני, תפיסת הזמן היא בעלת חשיבות גבוהה וכל דקה יקרה מפז. אחת הדוגמאות המוחשיות ביותר נמצאת בעולם הפיננסי, שם כל שנייה יכולה לעלות מיליוני דולרים. בעולם בו מספרים משתנים במהירות – הטעות הקטנה ביותר, שעוצרת את העבודה אפילו לזמן קצר, לא רק שמבחינה בין הצלחה לכישלון, אלא יכולה להוביל לתוצאות בלתי הפיכות.
אירוע כזה קרה בהנפקה בנאסד"ק, בה דרישות מופרזות גרמו לכישלון במערכות הבורסה, שהובילו לכך שהמסחר במניות החברה החל 30 דקות מאוחר יותר מהמתוכנן. עבור האדם הממוצע זה פרק הזמן שהוא מקדיש לארוחת צהרים, אך עבור הארגון המדובר, השבתה של מחצית השעה גרמה להפסדים בשווי 115 מיליון דולר.
למרבה הצער, מקרה זה הוא לא יחיד במינו. כישלונות במערכות ה-IT מתרחשים כל הזמן. לכן, רצוי שארגונים יוכלו לשחזר את המידע במהירות כדי לשוב לעבודה כמה שיותר מהר, וחשוב מזה – שלא להפסיק את מתן השירות ללקוחות אפילו לרגע אחד.
מה עם ההמשכיות העסקית?
כיום, יותר ויותר ארגונים צריכים לספק שירותים ללקוחות כל הזמן, ביום ובלילה, 24.7.365. בתחומים מסוימים, רק מודל כזה של עבודה בא בחשבון. למשל, כאשר זה מגיע ל-IT, ארגונים שמוותרים על זמינות כזו מסתכנים בכך שהמתחרים שלהם ישאירו אותם הרחק מאחור.
בעוד שארגוני ענק בינלאומיים מוגנים היטב ויכולים לעמוד במחדלים מסוג זה, ארגונים קטנים ובינוניים משקיעים פחות בבניית אסטרטגיה של המשכיות עסקית ובהשקעה בטכנולוגיות ליצירת זמינות מידע ומהירות שחזור מידע. כתוצאה מכך, השבתות מחשוב יכולות להתרחש אצלם לעתים קרובות יותר, ההתאוששות והחזרה לעבודה מלאה איטיים יותר והפגיעה ברווחים ובהזדמנויות העסקיות מצטברת בהתאם. זהו איום רציני שיכול להוביל לנפילה של הארגון כולו, ובזה כדאי לטפל.
על פי דו"ח הזמינות של Veeam לשנת 2016, השבתת המחשוב הממוצעת של אפליקציות קריטיות מגיעה לכדי שעתיים, ועבור אפליקציות שאינן קריטיות מדובר בזמן השבתה גדול פי שלושה: שש שעות.
השבתות מחשוב אלה מביאות לעלויות גבוהות. לדוגמה, בנק גדול בבריטניה סבל מנפילות חוזרות ונשנות של המערכת שלו במשך השנים האחרונות. כתוצאה מכך, לקוחות לא הצליחו למשוך כספים מכספומטים, כספים נעלמו והיה צורך לשלם פיצויים גבוהים, שלא לדבר על פגיעה קשה במוניטין של הבנק ובריחה של לקוחות.
רמה כזאת של השבתות מחשוב מהווה איום המופנה כלפי יותר ויותר חברות. 84% מהמשיבים לסקר הזמינות הכירו בקיומה של בעיית זמינות המידע (הפער בין יכולות ההתאוששות לדרישות הלקוח).
תוצאות הסקר אישרו שנחוץ לשפר את תשתיות ה-IT הקיימות ולהשיג סטנדרט של RTPO (ר"ת recovery time and point objectives) שלא יעבור את 15 הדקות.
אם ארגונים משדרגים כיום את מערכות האחסון שלהם ומשתמשים בתוכנות מודרניות, הם יכולים לפגוש את הדרישות של עולם העסקים המודרני ולהפוך לארגונים שפעילים Always-On. הם חייבים להיות מודעים לכך שלא משנה כמה אנשים עובדים בארגון או מה הרווחים שלו, על מנת להשיג הצלחה גדולה – חייבים לבצע השקעה אסטרטגית בפיתוח תשתיות ה-IT.
השימוש בטכנולוגיות מודרניות מספק לארגונים הזדמנויות לדילוור שירותים איכותיים ללקוחות, תוך עמידה בסטנדרטים גבוהים. זוהי הדרך היחידה בה כל חברה יכולה להבטיח שבמקרה של השבתת מחשוב, ההתאוששות של האפליקציות הקריטיות תימשך לא יותר מ-15 דקות – כמו הזמן שלוקח לשתות כוס קפה. אבל כדאי לזכור שבמקרה שלנו, לארגון זה שווה מיליונים.
הכותבת היא המנהלת האזורית של Veeam
תגובות
(0)