החגיגה רק מתחילה
יונתן קורפל מוצא סיבה לחגוג את ה-16 באפריל ● לא יודעים על מה מדובר? כל התשובות במאמר שלפניכם
החגיגות והטקסים הלאומיים שאפפו אותנו בשבוע החולף מכל עבר, הסתירו מעיני חלק מאתנו אירוע בינלאומי חדש, שהתרחש ביום ו' בדיוק לפני שבוע: חגיגות ה-16 באפריל. מי שטרם שמע אודות מצהלה חובקת עולם זו, מוזמן לסגור פערים באמצעות מאמר זה.
אתר אינטרנטי חדש יחסית בשם Foursquare הנו הסיבה למסיבה. 36 ימים קודם לכן העלה גולש באתר את הרעיון, כי שם האתר רומז בעצם לתאריך ה-16 באפריל. בתוך כחודש התארגנה מסיבה בינלאומית נדירה.
האירוע נחוג במקביל במעל 200 מוקדים ברחבי העולם. ערים רבות בארה"ב וכמה עשרות ביתר ארצות תבל. קבוצות מעריצי האתר אורגנו בהיקף חסר תקדים, למרות פרק הזמן הקצר. רק היכולות הבלתי סופיות של רשת האינטרנט יכולות להסביר תופעה מטורפת שכזאת. מישהו העלה רעיון סתמי באתר ובתוך כמה ימים, ללא שום מנגנון מסחרי, רוקדים אנשים ומפזזים במקביל בניו-יורק, סנט-פטרבורג, בייג'ין, טורונטו, סופיה, איסטנבול, קואלה-לאמפור, דבלין, ג'קרטה, דובאי וזהו רק מדגם קטן.
מדובר בעצם ביישום, אחד מיני רבים, המיועד ל-iPhone. המכשיר הסלולרי הממוחשב, מאתר מקום הימצאותך ומציע מבחר מקומות אפשריים לביקור. בחירתך מובאת לידיעת חבריך ברשת והעסק בו בחרת. כל כניסה מזכה אותך בנקודות. המוביל, הופך ל-"ראש העיר" של אותו מקום. זוהי דרך להבהיר לחבריך מה וכמה אתה עושה. מנהלי האתרים לומדים מיהם הלקוחות המתמידים. מלבד סיפוק יצר התחרותיות, אתה עשוי להיות מתוגמל בהטבות בידי בעלי העסק, בשל הפוטנציאל שאתה מגלם.
בינתיים זהו הטרנד החם ברשת. לפני פחות משנה 50 אלף משתמשים וכיום כמיליון. קצב ההצטרפות נמדד לאחרונה ברבבת גולשים חדשים מידי יום. על המגמה ניתן ללמוד, גם על פי מספר דפי התוצאות ששם האתר מניב במנוע החיפוש של גוגל (Google). בסה"כ מדובר בכ-800 אלף דפים, מתוכם כחצי מיליון נוצרו בחודש האחרון ומהם כ-40% בשבוע החולף לבדו. זו עשויה להפוך להצלחה האינטרנטית חברתית הבאה. בין היתר תקבע, יכולתו של האתר להתגבר על מחלות הילדות הרבות המאפיינות אותו כיום.
אחד הדברים שאני מציע לשים אליו לב, הנו המארג שהולך ונרקם בין האתרים והיישומים המוצלחים ברשת. היישום הנדון נישא על כפות הטלפון הנייד, שמשמש הן כאמצעי מאכן והן כמערכת שמעבירה לחבריך בזמן אמת, את הידיעה המרעישה, כי אתה מנגב חומוס בעכו. נעשה כאן שימוש מרכזי במערכת המפות של גוגל. כך אתה יכול לזהות מקומך, כמו גם את מיקום המוסדות האפשריים. המערכת מתחברת היטב, הן לרשת החברתית פייסבוק (Facebook) והן לרשת המיקרו-בלוגים טוויטר (Twitter).
תל אביב טרם הצטרפה ממש לחגיגה. אם חפצה העיר לשמור על המוניטין העולמי שהחלה לרכוש, כמוקד של בילויים עדכניים, היא חייבת להזדרז ולשנות דרכה. יש אמנם הדים ראשונים לפעילות מתהווה בארץ הקודש. אלא שרוב האתרים הנזכרים בה הנם מהסוג של סניף קפה-קפה בחדרה, מרכז ארבל לבאולינג בהרצליה, או היכל התרבות באותה עיר. אחד, דרור גביש – למשל, דורג כבר כ-"ראש העיר" ב-40 מוסדות, ובהם ביה"ח בילינסון, קניון שבעת הכוכבים ומלון של ישרוטל בים-המלח.
על פניו, גם ללא בדיקה מקצועית מעמיקה, ניתן לקבוע כי לאתר האמור פוטנציאל כלכלי תיאורטי גדול. באמצעות האתר grazeit (תופעה אינטרנטית מעניינת בפני עצמה), ניתן למצוא כבר היום מעל עשרים כתבות ומאמרים המבהירים את שגלום באתר, עבור עסקים קטנים ובינוניים. כיצד ניתן להשתמש באתר לקידום נבון של עסקים מבלי להשקיע בעצם ממון. הרשת מציעה יותר ויותר אפשרויות והזדמנויות למי שמוכן לחרוג ממקובלות ארכאיות. נחוץ כאן בעיקר ראש פתוח ונכונות ללמוד ולאמץ.
בהרצאות לא מעטות אני מוצא מולי פרצופים תמהים, כאשר אני מציג את רשת האינטרנט כמי שנמצאת רק בראשית דרכה. לאנשים קשה להבין את קצב ההתחדשות ברשת, את היישומים החדשים הממומשים בה והקישוריות המחברת, האחד למשנהו. הפוטנציאל נראה אין סופי. מי שייטיב להבין היכולות החדשות, יעשה חיל, על חשבון אימפריות עבר שיתבצרו ללא סיכוי בתפישות הישנות. הדוגמה של השבוע איננה אלא דוגמה זעירה לאפשרויות, כזו שאולי אפילו תצליח.
סוכנויות הידיעות דווחו באמצע השבוע על כך שיאהו! (!Yahoo) מציעה יותר מ-100 מיליון דולרים עבור רשת Foursquare המתוארת. גם חברת ההשקעות הרוסית דיג'יטל סקיי, המתמחה בענף האינטרנט, גילתה עניין. היועצים הכלכליים של האתר, גורסים, כי על הבעלים לעמוד בפני הפיתוי, להסתפק בגיוס הון ולהימנע מאקזיט. כך ירוויחו הרבה יותר. לכאורה אין קשר בין ידיעה זו לבין החגיגות עליהן דווחנו ברישא. אולם הכל בעצם נובע מהצלחת אותו אתר. שם השכילו להבין את הרוח החדשה שמפיחה הרשת.
תגובות
(0)