יום המורה הבינלאומי: בסימן הצדעה למורים על תרומתם למאבק בקורונה

ארגון אונסקו, שיוזם את האירוע השנתי לכבוד המורים והמורות, מדגיש את תרומתם של המורים והמורות למאבק בקורונה ● אורי בן ארי, קרן אתנה: "כחברה, אנו חייבים להעריך ולכבד את האנשים האמונים על גידול וחינוך דור העתיד שלנו בארץ"

יום המורה הבינלאומי 2020. צילום: אונסקו

היום (יום ב') מציינים בכל רחבי העולם את יום המורה הבינלאומי. זוהי יוזמה של ארגון אונסקו, ומטרתו להעצים ולכבד את מקצוע ההוראה בעולם כולו, למנות את ההישגים ולהתריע על האתגרים העומדים בפני המורים. השנה יש ליום זה משמעות מיוחדת, בצל הקורונה, והסלוגן שנבחר לציון יום המורה הבינלאומי הינו "המורות והמורים: מובילים במשבר, מדמיינים מחדש את העתיד".

במשך שבוע ימים, בין התאריכים 5-12.10.2020 יתקיימו אירועים וירטואליים למורות ולמורים ברחבי העולם. אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, המובילה את פרויקט ארגז כלים לכל מורה בישראל, פרסם דברי ברכה למורים בישראל, ובין היתר כתב:

אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה. צילום: יח"צ

אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה. צילום: יח"צ

"החזון של קרן אתנה הינו העצמת המורות והמורים בישראל ושיפור מעמדם בחברה. חשוב שכולנו נזכור, שלמורות, למורים ולגננות תפקיד חיוני ביותר – הן בשעת משבר שבה אנחנו נמצאים, אך גם מעבר לה, וכחברה, אנו חייבים לתמוך, להעריך ולכבד את האנשים האמונים על גידול וחינוך דור העתיד שלנו בארץ", כתב בן ארי. עוד הוסיף, כי "חיזוק מעמדם, שמירה על בריאותם והבטחת קידומם המקצועי של המורות, המורים והגננות למען העתיד של ילדינו ודורות ההמשך חייבות להפוך אחת ולתמיד למטרה".

ארגון אונסקו כותב היום לרגל יום המורה הבינלאומי, כי "בתקופת משבר הקורונה המורים גילו מנהיגות יוצאת דופן, מעבר לתפקידם הרגיל בחיי היום יום. המורים הם אלו שנושאים בנטל הלמידה מרחוק ושמשלבים פתרונות התומכים בתלמידים".

אונסקו מדגיש, כי כדי שהמורים יוכלו לעמוד באתגרים אלו, על מממשלות להגדיל את המימון להשכלת מורים ולפיתוח מקצועי. נכון להיום מורים רבים עדיין חסרי אוריינות דיגיטלית כלשהי. אונסקו קורא למדינות שנלחמות בקורונה לשים דגש על בריאותם של המורים. על פי נתוני הארגון, ברחבי העולם 63 מיליון מורים נדבקו בקורונה.

ומה בישראל?

יום המורה הבינלאומי מתרחש  בעיצומה של אחת התקופות הקשות ביותר שידעה החברה הישראלית. אנו בעיצומה של מגיפה אלימה, שגורמת לשיבוש כל שגרת החיים, המבוססים קודם על כל על משק וכלכלה מתפקדים ועל מערכת חינוך שפועלת באופן סדיר.

בעת כתיבת שורות אלו, מערכת החינוך בישראל מושבתת מאז תחילת הסגר השני, שבועיים בלבד לאחר שנפתחה, ועל המורים והמורות מוטלת המשימה הכבדה להמשיך את שגרת הלימודים באמצעות למידה מרחוק על סוגיה השונים.

בישראל, כמו ברחבי העולם, המורים והמורות, נושאים בנטל הלמידה מרחוק כמעט מהיום הראשון שפרצה הקורונה ובתי הספר נסגרו, בסגר הראשון. ההיערכות נעה בין הצלחה ולמידה חלקה באותם בתי ספר שתוקשבו והשתמשו באמצעים דיגיטליים לפני הקורונה.

למרבה הצער, הקורונה חשפה פה חידלון מתמשך של הממשלה, שבא לידי ביטוי בכך, שמחצית מבתי הספר בארץ עדיין לא יכולים לעבור ללמידה מתוקשבת מלאה, כי התקציבים לפרויקטים אלו הוקפאו, למרות שאושרו לפני עשור בממשלה. ערב פתיחת שנת הלימודים התברר, למי שלא ידע, כי ליותר מ-150 אלף ילדים ברחבי הארץ אין גישה לשום מדיה דיגיטלית שתאפשר להם ללמוד מרחוק.

המורים והמורות הוצבו בחזית המאבק בקורונה, בצד החברתי-כלכלי, תוך שהם עצמם מתמודדים עם המציאות הקשה שהקורונה כפתה עלינו. אבל המדינה שלחה אותם לחזית ללא כלים וללא אמצעים, ובעיקר – ללא שום תמיכה. להיפך, השיח האלים נגד המורים, נגד הלמידה מרחוק, נמשך עד לרגע זה, ומי שמוביל אותו הוא לא פחות מאשר שרי ממשלה ומקבלי החלטות, שנגררים אחר ארגוני הורים. אלו מוציאים את זעמם ותסכולם הצודק בגלל הסגר ועל כך שהשאירו את הילדים בבית מבלי שיוכלו לעבוד. אבל במקום לבוא בטענות למי שהטיל את הסגר הם מפנים את זעמם כלפי הטכנולוגיה, ובעיקר וכלפי מי שמנסה להתמודד איתה בלית ברירה. תלונות, ביקורת שכוללת בורות מדהימה בכל מה שקשור ללימוד מרחוק, הפכה להיות היום הבון טון אצל חלק מההורים.

אפשר לומר, שביום המורה הבינלאומי מעמד המורה בציבור הוא בשפל המדרגה, והוא ביחס הפוך לתרומתם ולמלחמתם היום יומית על נפשם של הילדים שלנו. מעולם לא הייתה חברה כל כך כפוית טובה כלפי מערכת החינוך כפי שהיא כיום.

בהיבט הזה, המפעל הלאומי של קרן אתנה, שמבוסס על תרומות מחו"ל ומהמגזר העסקי, אפשר לכ-26 אלף מורים בארץ ללמד בקורונה בזכות ארגז הכלים הדיגיטלי שהם קיבלו. המיזם אינו נעצר ברמה החומרית, בהענקת המחשב, דבר חשוב בפני עצמו. שילוב המחשב בהוראה ובעבודת המורה שדרג את מעמדם של המורים באותם בתי הספר שהצטרפו לפרויקט ב-14 שנות פעילותה של התוכנית.

גם כעת ממשיכה הקרן בפעילותה. משרד החינוך וארגוני המורים מסייעים, אבל צריך להיות ברור לאורך זמן, כי אם הממשלה לא תעמיד את הנושא בראש סדר העדיפות הלאומי, מצבם של המורים והמורות בארץ לא יהיה טוב. זה לא רק עניין של תקציבים, אלא העמדת מעמד המורה בראש סדר העדיפות הלאומי, שינוי השיח והפיכת מקצוע המורה למקצוע מוביל, שיגדיל את מספר הסטודנטים שהולכים ללמוד את המקצוע הזה. יש לקוות שיום המורה בשנה הבאה יצוין באווירה קצת יותר אופטימית.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים