מ-BI ועד הטוויטר
משתתפי תוכנית ה-EXECUTIVE של גרטנר, שהתארחה בכנס המנמ"רים והמנכ"לים בברצלונה, קיימו דיונים סביב שולחנות עגולים בהובלת אבי שלום, סמנכ"ל לתוכנית ה-EXP בגרטנר המזה"ת ● BI, מיחשוב ענן ורשתות חברתיות, הם האתגרים שיעמדו על סדר יומם של המנמ"רים והספקים בהמשך השנה ובשנים הבאות ● האם גלישה בפייסבוק בשעות העבודה רצויה, או שמא יש לאסור אותה?
BI, מיחשוב ענן ורשתות חברתיות, היו הנושאים שעמדו במרכז הדיונים שנערכו במסגרת הכנס השנתי של המנמ"רים והמנכ"לים, שהתקיים בסוף שבוע בברצלונה. את השולחנות העגולים הובילו אבי שלום, סמנכ"ל לתוכנית EXP, גרטנר (Gartner) המזה"ת, ומרי מסליו, אנליסטית בכירה בגרטנר אירופה, שהגיעה במיוחד לכנס בברצלונה ואף הייתה דוברת המפתח בו.
בהקדמה לדיון בנושא ה-BI, אמר שלום, כי כמו בכל מגמה, גם תחום ה-BI עבר במחזור החיים שלו את שלבי הפריצה, החדשנות, ההתלהבות ולאחריה הגיע לשלב ההתפכחות, בו נוצרת זיקה ארגונית ומעבר לפרודוקטיביות. כך, העיסוק ב-BI חזר למרכז הבמה והעיסוק בו כיום מעצב אתגרים חדשים בקרב המשתמשים וגם הספקים. הנה כי כן, מהספקים נדרשת הבנה טובה יותר של צורכי הלקוחות הארגוניים, ועליהם לספק כלים העורכים אינטגרציה של המידע הארגוני המצוי בערוצים ובסיסי מידע שונים, על מנת ליצור יתרונות עסקיים לארגון, המבוססים על מידע מנותח וממוקד.
לאחר דברי שלום, נערכו דיונים סביב שולחנות עגולים בהשתתפות המנמ"רים והספקים.
גידי ישראלי, מנכ"ל משותף אופיסופט, ציין כי על ה-BI להיות נושא אסטרטגי בארגון ומומלץ לארגונים שטרם הגיעו לשלב הזה, לעשות זאת במהירות. משתתפי השולחנות העגולים העריכו כי חבילות ה-BI הקיימות בשוק הן משובחות, מקיפות ורציניות. הספקים, מנגד, ציינו כי הם מבחינים בכך שארגונים גדולים נוטים לעשות סדר בתשתיות ה-BI שלהם, כולל ברענון טכנולוגיות ובבחירת ספק עיקרי לתחום, תוך הסתייעות במומחים חיצוניים. נושא נוסף אליו התייחסו בשולחנות העגולים, היה ניהול רשומות אב MDM (ר"ת Master Data Management). מהדיונים עלה כי ארגונים מבינים שכדי להגיע לרמה סבירה של שליטה במידע וניהולו, יש צורך ליצור תהליך מובנה של ניהול היישויות בארגון, ואין להסתפק רק שעשיית סדר בנתונים. לסיכום, קבעו משתתפי השולחן העגול בנושא, כי פיתוחי BI לעולם לא מסתיימים, כיוון שההיבטים העסקיים בארגון מתפתחים ומשתנים כל הזמן.
הנושא החם השני שנדון בכנס היה מיחשוב ענן. לדברי שלום, גרטנר מגדירה את התחום "כמערכת מיחשוב שמשאבי ה-IT שלה מוזנים ממקורות חיצוניים כשירות, כאשר המשתמשים נעזרים ביכולות טכנולוגיות מבוססות אינטרנט". מודל מיחשוב הענן תופס תאוצה ביותר ויותר ארגונים. הצימאון לענן נובע משאיפות של משתמשים להיות מחוברים כל הזמן ובהתאם לקבל בכל מקום מידע ממערכות ה-IT הארגוניות.
המודל העסקי של תשלום לפי דרישה ושימוש, קורץ ליותר ויותר מנהלי ארגונים, בשל היבט החיסכון הגלום בו. הענן מופיע בשתי צורות: פרטי וציבורי. בעוד שבזה הציבורי האבטחה מהווה מכשול גדול מאוד, הרי שהענן הפרטי תופס תאוצה בארגונים רבים, והמשתתפים בדיון הסכימו כי השוק יילך לעת עתה לכיוונו.
עבודה בפייסבוק
הרשתות החברתיות הולכות וקרבות אל מרכזי העצבים של המיחשוב הארגוני. אנו מצויים בשלב בו כבר אי אפשר להתעלם מהן. בטרם החל הדיון בנושא זה, ציין שלום כי מה שהחל כמגמה במסגרת ווב 2.0, מתורגם כיום ל-150 מיליון חברים רשומים ברשת הפייסבוק (Facebook), מאה מיליון ברשתות נוספות כגון מייספייס (MySpace) ושלושה מיליון משתמשים בטוויטר (Twitter). האתגר של הארגונים, אמר שלום, הוא לשלוט ולבקר ערוצים המאופיינים בכוח בלתי מוגבל של המשתמש. פייסבוק ורשתות אחרות יוצרות דילמה רצינית בתחום יחסי עבודה: מה על המעסיק לעשות כאשר עובד גולש בפייסבוק בזמן העבודה, ומשלב בין עניינים אישיים לקידום מטרות של הארגון שלו. האם על המעסיק להתעלם מכך, לאסור עליו, או לעודד אותו להמשיך בפעילות למען הארגון בפייסבוק?
שלום ציין כמה דוגמאות של חברות בינלאומיות, אשר הצליחו לרתום את הרשתות החברתיות לטובת מטרותיהן העסקיות, ביניהן סטארבקס, מלונות שרתון, חברת התעופה בעלת המחירים הזולים JetBlue ועוד. הרשתות החברתיות כבר כאן, והן נתפסות על ידי הארגונים ככלי זול, שיכול להניב עבורם תועלות עצומות. השלב הבא, סיכם שלום, הוא רשתות חברתיות אנליטיות, שיספקו כלי IT לניתוח מעמיק של המידע והמשתמשים ברשתות.
שורה תחתונה: השילוב שבין מיחשוב ענן, BI ורשתות חברתיות מייצג את סדר היום החדש של המנמ"ר. עליו לספק לארגון שלו את היכולת לנתח טוב יותר את המידע הארגוני, ולהעלות את הערך העסקי של כלי ה-BI. המנמ"ר נדרש לאפשר למשתמשים בארגון להשתחרר מכבלי החוטים המחוברים לשרתים, כדי שאלו יוכלו לעבוד מכל מקום ובכל עת, וכך יגדילו את הערך של השימוש במידע. אלה גם אלה צריכים להשתלב היטב בעולם הרשתות החברתיות, אשר הופך להיות חלק בלתי נפרד מהעולם הארגוני.
תגובות
(0)