בית חרושת לחדשנות

באמדוקס כבר הספיקו ליישם בפועל את מה שבחברות אחרות רק מדברים עליו: חיפוש החדשנות בבית ● זו הפעם השניה שבה נערך בחברה "מחנה חדשנות", שבסופו נבחרים שלושה רעיונות של עובדים בחברה, שעוברים לפסי הייצור של אמדוקס, ובתוך חודשים בודדים – הופכים למוצר לכל דבר

הסביבה הדינמית בה אנו חיים מחייבת ארגונים שבסיס קיומם הוא פיתוח וחדשנות, לרוץ הרבה יותר מהר ולהמציא כמעט בכל יום את הגלגל כדי להספיק להגיע אל הלקוח רגע לפני שהמתחרה יוצא משם.

האתגר הגדול יותר הוא לאתר את מקורות החדשנות – את המוחות שיבריקו את הרעיון ממנו אפשר בתוך חודשים לייצר כלי שיזרים עוד כסף לארגון ולבעלי המניות. יש ארגונים שהפנימו את העובדה שבמקביל לחיפוש אחר חדשנות אצל אחרים – בין אם על ידי רכישת טכנולוגיות או "גניבת" מוחות מחברות אחרות – הם מחפשים את החדשנות והיזמות בתוך הארגון שלהם. יש אפילו ארגונים שכבר מזמן הפסיקו להתייחס לתהליך הזה כאל תיאוריה, ומיישמים את זה הלכה למעשה – וכמובן שרואים את התוצאות.

אמדוקס (Amdocs) היא אחת החברות הללו. בשבוע שעבר חזרו הביתה 75 עובדים ואורחים של החברה, עייפים אך מרוצים, מסדנה בת ארבעה ימים באחוזת אסיינדה שבגליל המערבי. שלושה מתוך העובדים חזרו מרוצים עד מאוד, שכן אפשר לומר שהם הצליחו להגשים את החלום של כל מפתח תוכנה: להקים סטארט-אפ שיקבל גושפנקה מחברת ענק. במילים אחרות: רעיונותיהם של שלושת עובדי אמדוקס יהפכו בתוך שנה לחלק מסל המוצרים של החברה בכל העולם.

זו השנה השניה ברציפות בה אמדוקס מזמינה עובדים, לקוחות ואורחים ל-"מחנה חדשנות" בן ארבעה ימים, שבו מאפשרים לעובדים להתפרע ולתת דרור ליצירתיות, לדמיון ולחדשנות. במחנה עושים את הדברים הכי משוגעים שרק ניתן לעלות על הדעת, ומקבלים את כל הכלים שנדרשים כדי להמציא את הדבר הגדול הבא.

בסוף היום הרביעי, לאחר שלושה לילות של שינה מועטה ביותר (השינה והאוכל במחנה הם בגדר המלצה בלבד), מתכנסת ההנהלה הבכירה של אמדוקס וצופה בשלושה מצגות, בנות 60 שניות כל אחת, שמדגימות שלושה רעיונות למוצרים חדשים שאמדוקס תפתח בשנה הבאה. הרעיונות מועברים מיד למחלקות הפיתוח ובתוך חודשים הם הופכים לכלי שמניב הכנסות.

יודגש שוב שהאנשים שעומדים מאחורי המצגות הם עובדים מהשורה באמדוקס. הם זכו להשתתף במחנה לאחר שלקחו חלק בתהליך מיון קפדני ביותר, בו משתתפים כל עובדי אמדוקס בכל העולם.

את הרעיון לקיים את מחנה החדשנות הגו טל גבעולי – המדען הראשי של אמדוקס, ודנה פורטר – סמנכ"לית השיווק בחברה. שניהם חסידי התפיסה לפיה את "הדבר הגדול הבא" צריך קודם כל לחפש אצל העובדים שלך.

"השאלון שהעובדים ממלאים קשה ביותר", מודה גבעולי, "הם צריכים לשכנע אותנו מדוע הם זכאים להשתתף בסדנה כזו ואיזו תועלת תצמח לנו מהם. בסופו של תהליך ממוינים 75 עובדים מכל קצוות העולם. אליהם מתווספים 35 אורחים ולקוחות בכירים".

"היומיים הראשונים חופשיים לחלוטין מבחינת התכנים", הוא מוסיף. "אנחנו מגדירים לוח זמנים ומקצים זמן לכל הרצאה, אבל בכוונה לא קובעים את תוכן ההרצאות. כאשר משתתפי המחנה מגיעים למקום הנופש, כל אחד רושם על הלוח מה הוא רוצה להציג וללמד את החברים שלו, וזה יכול להיות כל דבר שבעולם. כך, ביומיים הראשונים משתתפים עובדי החברה בסדנת אמנות הלחימה איי-קידו, בקורס להכנת צורות של חיות מבלונים, סדנאות בישול, מוסיקה ועוד. הסדנה הכי יצירתית השנה היתה ללא ספק 'פוקר כאנלוגיה לניהול הסיכונים בחדשנות'. את ההרצאה נשא ד"ר אייל מעוז, המנהל האקדמי של הקריה האקדמית בקריית אונו".

לדברי גבעולי, "היום השלישי הוא היום המרכזי והרציני ביותר, בו מתבקשים כל דיירי המחנה להגיש רעיונות חדשים לפתרונות חדשים עבור. במילים אחרות ניתן לומר שהם מתבקשים להעלות רעיון מעשי להקמת חברת סטארט-אפ – לא פחות ולא יותר. מתוך 75 הרעיונות, אנחנו מסננים את ה-15 הטובים ביותר. בהמשך, אנחנו מפיקים פוסטרים ומציגים אותם בפני נציגי הלקוחות".

"אני לא יכול לחשוף כמובן את הרעיונות שאנחנו הולכים לפתח השנה", מתנצל גבעולי, "אבל אני בהחלט יכול לספר על רעיון שנולד בשנה שעברה במחנה דומה, והיום מהווה חלק מפורטפוליו המוצרים של אמדוקס בתחום הפתרונות לעולם המרובה קישוריות שאנו חיים בו. הכלי נועד לתת מענה לתחזית לפיה בעוד מספר שנים יהיו כטריליון מכשירים שונים המחוברים לרשת".

שאלנו את גבעולי מהו המניע של העובדים לנדב רעיונות מקוריים שיכולים בקלות לשמש כבסיס לחברת סטארט-אפ מחוץ לאמדוקס? הוא מנה מספר סיבות: "ראשית, כל אחד יודע שזה לא פשוט להקים חברת סטארט-אפ ולקבל עליה גיבוי לוגיסטי ומימוני – ובטח שלא מחברה כמו אמדוקס. בנוסף, יש את עניין המוטיבציה האישית – העובדה שאותם עובדים מהשורה הצליחו לייצר משהו חדש לגמרי, שאף אחד לא חשב עליו, והם מתוגמלים עליו באופן עקיף".

הרעיון לחפש את החדשנות בבית, לא נולד במחנות הקיץ שאמדוקס יזמה. "מזה כמה שנים כבר אנו יודעים ומוכיחים לעצמנו שאת הרעיונות הכי מקוריים והכי חדשניים אנו צריכים לחפש אצל העובדים שלנו", אומר גבעולי. "לפחות על אחד מהרעיונות שנבחרו השנה אני יכול לומר בוודאות שלא היינו עולים עליו לבדנו – מה שמוכיח את התרומה של מחנה החדשנות הזה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים