העתיד של תעשיית ההיי-טק טמון בפיתוח עתודה ניהולית

מלאכת הניהול היא מורכבת, מאתגרת ותובענית ● מה כולל תהליך הכשרה ניהולית? ולמה הוא כל כך חשוב?

27/02/2022 17:25
אסף הדר, שותף במרקטינג סולושנס.

רבות כבר דובר על השפעתם הרבה של העובדים ותרומתם להצלחת הארגון. תעשיית ההיי-טק לא שונה בכך מתעשיות אחרות, למעט פרמטר אחד – איכות העובדים בהיי-טק היא מהגבוהות בשוק ורמות השכר שלהם מבטיחות שרבים מהם יישארו מחויבים לארגון שבו הם עובדים. ועדיין, יש צורך רב להשקיע משאבים בפיתוח ובהכשרת הדרג הניהולי העתידי.

ניהול, חשוב לציין, הוא מקצוע לכל דבר ועניין, הדורש הכשרה ורכישה של ידע, שיטות ומיומנויות ייחודיות רבות. הוא דורש התייחסות מקצועית פנים ארגונית. בעוד שמנהלים רבים נולדו עם הכישורים והתכונות "הנכונות" לתפקידים ניהוליים, רכישת מיומנויות ניהוליות זה כבר סיפור אחר.

בשנים האחרונות, יותר ויותר חברות וארגונים מכירים בצורך לקדם תהליכי פיתוחי מנהלים המאפשרים לארגון למצות את פוטנציאל העובדים שלו, להגשים יעדים ומטרות אסטרטגיים ולהתפתח ולצמוח אל עבר כיוונים חדשים.

מהי בעצם המטרה של פיתוח מנהלים?

מטרת התהליך היא לחבר ולמקסם מנהלים לתהליכים הארגוניים, על היכולות והכישורים שלהם, במטרה לשדרג את האפקטיביות הניהולית שלהם. פיתוח המנהלים משלב שלושה תחומים עיקריים: ניהול כפופים, ניהול עצמי וניהול משימות.

בנוסף, פיתוח של מנהלים צעירים כחלק מתהליך הכשרתה של עתודה ניהולית אמור להיות חלק באסטרטגיה הניהולית של כל ארגון שרוצה להצליח בטווח הארוך. זה צריך להגיע מלמעלה: הדרג הבכיר הוא המוביל והמוציא לפועל את חזון הארגון. הוא גם אחראי על הטמעת האסטרטגיה בארגון, על מתן דין וחשבון לבעלי המניות, על דיונים בתוך הארגון וכדומה.

מלאכת הניהול היא מורכבת, מאתגרת ותובענית. מנהלים עובדים בסביבת עבודה המחייבת חלוקת קשב, תוך כדי ביצוע משימות רבות במקביל. מטרת התהליך היא להפוך מנהלים טובים להיות מנהלים מצוינים, ולהעניק למנהלים צעירים כלים וידע להתפתח ולצמוח למנהלים מובילים בארגון.

תהליכי פיתוח מנהלים מחזקים את רמת האמביציה והמוטיבציה בקרב המנהלים לאורך זמן, וברוב המקרים מהווה סמן לשינוי בקרב אותם מנהלים משתתפים

איך מתבצעת ההכשרה?

באמצעות מיפוי השדרה הניהולית והחלטה על צוות המנהלים. כאן מומלץ לבנות תוכנית הכשרה ארוכת טווח עם נושאים רלוונטיים ולוח זמנים מובנה. שיתוף גורמי ההדרכה והעובדים בארגון, כמו גם המנהלים עצמם, ירתום אותם למהלך. בהמשך, ניתן לשתף בנוסף גורמים חיצוניים שיש ביכולתם להעניק ערך מקצועי מוסף רב.

חשוב לזכור שקיימות גישות שונות לפיתוח מנהלים והיעילות שלהן משתנה בהתאם לגודלו של הארגון, היעדים והמטרות שלו, השוק שבו הוא מתחרה ועוד. במסגרת תהליך פיתוח המנהלים, המשתתפים נחשפים לפרספקטיבות עדכניות בעולמות התוכן המרכזיים הן בניהול והן בלב העשייה הניהולית עסקית, תוך שימת דגש על אינטגרציה וגזירת משמעויות אופרטיביות עבור המציאות הארגונית הייחודית לכל ארגון ומנהל.

אילו מיומנויות ניהול נלמדות במסגרת תהליך פיתוח מנהלים?

הנעת עובדים, עבודה בצוות, יכולת הנעה ללא סמכות, השגת פתרונות לקונפליקטים בזמן קצר, שיפור בתקשורת בין אישית, זיהוי מהיר ומדויק של צרכי העובד והארגון, והקניית כלים מקצועיים לטיפול בצרכי העובד – אלה רק חלק מהמיומנויות הנדרשות לכל מנהל.

בנוסף, בתהליך הפיתוח ניתן דגש רב על מיומנויות וערכים כמו הקשבה, פירגון, תחרותיות, מצוינות, העצמה, הערכת עובדים, תהליך קבלת ההחלטות והתאמת סגנון הניהול. רוב המנהלים רוכשים את כישורי הניהול ואת המיומנויות במערך של קורסים הכשרות, תוך כדי מילוי תפקידיהם הניהוליים בחברות ובארגונים, בסדנאות ייעודיות, בהכשרות ובהשתלמויות, בימי עיון ובעזרת לימוד עצמי.

למה מדובר בתהליך בעל חשיבות עליונה?

תהליך של פיתוח מנהלים מסייע להתמודד בצורה המיטבית ביותר עם האתגרים הטמונים בעבודתו השוטפת של כל מנהל. הוא אף מעניק לו את הכלים הניהוליים הנכונים הנדרשים כדי לשכלל את כישורי המנהיגות שלו.

כמו כן, פיתוח מנהלים מקדם הבנה טובה יותר של האסטרטגיה, החזון והמטרות שעומדים בפני הארגון. הידע והתכנים הנרכשים בתהליך מאפשרים לפתח כישורים מתאימים ותפיסה ניהולית נכונה, שיסייעו לאנשי דרג הניהולי בהתמודדות עם הדרישות הניצבות בפניהם. לכן, ההשקעה בתהליך פיתוח המנהלים מיטיבה עם הארגון ומקדמת ביצועים משופרים, השגת יתרון תחרותי על פני המתחרים והתמודדות טובה יותר עם משברים ובעיות.

אילו אתגרים טמונים בתהליך הזה?

מרבית המחקרים בתחום מצביעים על כך שתהליכי פיתוח מנהלים מחזקים את רמת האמביציה והמוטיבציה בקרב המנהלים לאורך זמן, וברוב המקרים מהווה סמן לשינוי בקרב אותם מנהלים משתתפים. עם זאת, משבר הקורונה יצר מציאות חדשה של ניהול מרחוק, וקיים קושי מהותי לשמר את תחומי הסמכות והאחריות שנמצאים בהגדרת התפקיד של כל מנהל.

לסיכום ניתן לומר שזה הזמן להתחיל לשפר את המנהלים שבארגון.

הכותב הינו שותף בחברת מרקטינג סולושנס לשיפור ביצועים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים