מיתוג ושיווק – גם לשירותי ענן

חברות הענן מתמודדות עם תחרות עזה ולקוחות שנרתעים מהטמעת מוצריהם ● באמצעות מהלכים שיווקיים נכונים ניתן לייצר בידול מיתוגי ושיווקי ולהסביר ללקוחות את היתרונות המשמעותיים שבענן

רונן ליבוביץ, מנכ"ל ומייסד חברת ייעוץ התקשורת רונן ליבוביץ תקשורת.

הענן הוא תפיסת עולם, אסטרטגיה ניהולית-מקצועית וכלי ליישום ותפעול מדיניות. הענן שמקיף אותנו מכל עבר משנה לטובה את הדרך שבה ארגונים פועלים ומעניקים שירות ללקוחותיהם.

לחברות הענן פוטנציאל אדיר לשפר ולייעל ארגונים, החל מהקטנים ועד הענקיים ביותר. למרות זאת, ארגונים נרתעים לעיתים מהטמעת הענן, דווקא משום שביכולתו לשנות מקצה אל קצה את דרך התנהלותם. הרי הענן מחייב ארגונים לשכלל מנגנוני עבודה ולעיתים גם מכירה ומייתר את הצורך בעובדים מסוימים. בנוסף, הטמעת הענן מחייבת השקעה ראשונית גדולה מאוד של כסף וכוח אדם.

לכן, לחברות ענן יש אתגרים לא פשוטים בשיווק המוצר שלהן, בין היתר כי הלקוחות הפוטנציאליים דורשים הסבר מעמיק יותר מהרעיון הבסיסי של ייעול וחיסכון לטווח הארוך. אמנם, ארגונים רבים מודדים את הצלחתם בהטמעת הענן בחיסכון בעלויות, אבל בסופו של דבר, המחיר הוא תוצר לוואי ליתרונות משמעותיים נוספים שחייבים להדגיש.

אחת הדרכים לבצע זאת היא לשווק לארגונים את הענן כחלק מתפיסת ה-FinOps, כלומר Financial Operation. אין ספק שגורמים בתעשיית הענן מכירים היטב את המושג, שמשלב בין יכולות הבנה עמוקה של הענן ליכולות פיננסיות מתקדמות. כאשר הלקוחות של חברות הענן יראו מול עיניהם כיצד התהליך מתבצע בפועל, הם לא יחששו מלהיכנס לחור שחור של הוצאות גדולות עד להטמעת הענן. וגם לאחר הטמעתו, צריכת השירותים בענן מתבצעת באופן רציף באופן שמקשה על הגבלת תקציבים. כלומר עבודה בענן מתאפיינת בחוסר ודאות תקציבית. אך ה-FinOps יסייע לחברות הענן להמחיש ללקוחות את השינוי המהותי החיובי שהשימוש בענן ייצר לחברה באמצעות וודאות פיננסית וארגונית.

בנוסף, מומלץ לחברות הענן לשווק את המותג שלהן בשפה ברורה ונגישה, מזווית מבטו של הלקוח. למשל:

הענן מאפשר לארגונים למקד משאבים בפיתוח מוצרים חדשניים במקום בתפעול השוטף – חברות הענן נדרשות להדגיש ללקוח את הקיצור המשמעותי בתהליכי פיתוח, כמו גם את יכולת ההתייעלות הארגונית, כיוון שהענן מסייע להקטנת צוותים שנדרשים לנהל תשתיות.

הענן מאפשר לארגונים שימוש בתשתיות ובשירותים בכל זמן ובכל מקום – הקצאת שירותי ענן וצריכתם מתבצעות באופן עצמאי באמצעות ממשק המשתמש. חברות הענן נדרשות להדגיש כי ביכולתו של הלקוח להגדיר במדויק את המשאבים שיוקצו ואת התהליכים שיבוצעו. למשל, הקטנת כוח המחשוב בשעות הלילה בהן הפעילות העסקית מוגבלת.

הענן מאפשר לארגונים שקיפות ויכולת בקרה על העלויות – השימוש בענן מספק לארגונים מידע רב בנוגע לשימושים בשירותים שונים. מידע זה מסופק ברמת פירוט גבוהה ובזמן אמת. חברות הענן נדרשות להדגיש כי עושר הנתונים הזמינים ללקוח מייצר שקיפות רבה בכל הנוגע לאופן השימוש בענן, ולבקרה שוטפת אחר הפעילות הארגונית.

הענן מאפשר לארגונים עלות טעות נמוכה – בעת שימוש בענן ניתן לבצע בדיקות היתכנות לשירותים ומערכות ללא הוצאה כספית גדולה על תשתיות. חברות הענן נדרשות להדגיש ללקוח כי בכל רגע ניתן להשבית את המשאבים שנדרשו לצורך אותו מאמץ ולהפסיק לשלם עבורם, זאת בניגוד לעבודה בשיטות שקדמו לענן ודורשות הוצאות כבדות בתנאי אי ודאות עוד טרם החלה הבדיקה.

הענן מאפשר לארגונים עמידות פיזית וסייבר. בעת העבודה בענן הציבורי, הלקוח מעביר מידה רבה של אחריות על פעילויותיו לספק הענן. לכאורה, הלקוח מוותר על שליטה ועצמאות ומעביר אחריות לגורם חיצוני. חברות הענן נדרשות להדגיש כי הן שומרות על הלקוח במגוון דרכים. פעולותיהן מבוצעות בשיקול דעת ובאחריות תוך אבטחת מידע. כדאי לחברות הענן לציין את "מודל האחריות המשותפת" שבין ספק הענן ללקוחותיו. בהתאם למודל זה, שמשמש לעיתים קרובות כבסיס לעבודה בענן, הספקיות אחראיות על תפעול המערכות וההגנה עליהן בזמן שהלקוחות משקיעים את מירב משאביהם בליבת עבודתם הארגונית.

התחרות העזה שבין חברות הענן מחייבת אותן להתמקצעות, כמו גם לבידול מיתוגי ושיווקי. חברות שישכילו להסביר ללקוח כיצד לייצר מסגרת עבודה נכונה, שתאפשר את הטמעת הענן במקביל לניהול כלכלי נכון ומדיד של הפעילות, יבצעו את קפיצת המדרגה לבידול מהחברות המתחרות.

סטיב ג'ובס המנוח סיכם בפשטות:

You’ve got to start with the customer experience and work backwards to the technology.

 

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד חברת ייעוץ התקשורת רונן ליבוביץ תקשורת, לשעבר דובר פסגות בית השקעות, דובר רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון ודובר במשרד האוצר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים