עוד על המפגש המרתק בין חדשנות במודלים עסקיים ו-ChatGPT
כלי ה-AI החדשני ChatGPT, שפרץ לחיינו באחרונה, מסייע ברעיונאות, שהיא חלק חשוב בתהליך החדשנות בפיתוח מודלים עסקיים חדשים בארגונים ● סדרת מאמרים חדשה זו עוסקת בדיוק בכך ● חלק ב'
חלק ב' – מתודולוגיות לחדשנות מודלים עסקיים*
זהו חלקו השני של המאמר העוסק בשימוש ב-ChatGPT ליישום חדשנות במודל העסקי. בחלק א' הצגתי בקצרה את קנבס המודל העסקי, כלי לתיאור גרפי ונוח של המודל העסקי. בחלק זה של המאמר נציג בקצרה שתי מתודולוגיות מקובלות לחדשנות במודל העסקי.
מודל המנוי הועתק בהצלחה לענף מכירת גרביים על ידי חברת BLACKSOCKS, המאפשרת ללקוח לעשות באתר החברה מנוי על כמות מסוימת של גרבים בחודש או ברבעון, ולקבל את הגרביים שנבחרו ישירות הביתה ללקוח
חדשנות במודל העסקי – BMI (ר"ת Business Model Innovation)
אחד הנושאים החשובים בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית הוא בחינת ההזדמנויות העסקיות החדשות בעקבות הופעת הטכנולוגיות הדיגיטליות והשינויים בסביבה העסקית. מקובל להתייחס לשני סוגי פעילות לחדשנות שארגון מבצע:
מיצוי (Exploitation) – מיצוי המודל העסקי הקיים, כלומר שיפורים ושינויים וחדשנות במודל העסקי הנוכחי של הארגון. זו חדשנות חשובה כדי להמשיך ולהישאר אטרקטיבי בשוק בו הארגון פועל כיום.
בחינת מודלים עסקיים חדשים (Exploration) – בחינת מודלים עסקיים חדשים, הפונים ללקוחות ושווקים חדשים באמצעות הצעות ערך חדשניות. זהו אתגר משמעותי לכל ארגון, אבל הוא בעל פוטנציאל עסקי משמעותי. במידה רבה זהו "הדובדבן שעל הקצפת" בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית.
בחלק זה של המאמר נציג בקצרה שתי מתודולוגיות נפוצות לבחינת מודלים עסקיים חדשים. קיימות מתודולוגיות נוספות, כמו למשל שימוש בקנבס האסטרטגיה במתודולוגיית האוקיינוס הכחול, אבל הם מעבר למטרות מאמר זה.
The Business Model Navigator – מתודולוגיה אחת פותחה על ידי צוות חוקרים בראשותו של פרופ' קיוליבר גסמן מאוניברסיטת סנט גאלן (St. Gallen) בשוויץ והוצגה בספר The Business Model Navigator – 55 Models That Will Revolutionize Your Business, שפורסם ב-2014.
הספר מציג רשימה של 55 תבניות של מודלים עסקיים, שמתברר שהם הבסיס לכל המודלים העסקיים הקיימים והמוכרים. הספר מציג מתודולוגיה לחדשנות שמבוססת על בחינת 55 המודלים והעתקת תבניות בין ענפים כלכליים שונים. לדוגמה, המודלים העסקיים של ג'ילט (Gillette), נספרסו (Nespresso) ו-HP, הם מודלים זהים המבוססים על מכירת המוצר הבסיסי במחיר זול יחסית ומכירת התוספים הנדרשים (סכיני גילוח, קפסולות קפה, קסטת דיו למדפסת) במחיר יקר. לתבנית זו קוראים Razor & Blades.
הרעיונות למודלים עסקיים חדשים יכולים לבוא מלימוד 55 התבניות הקיימות בענפים שונים, ומבחינת יישומם בענף בו פועל הארגון. לדוגמה, המודל העסקי של מנוי (Subscription), מודל פופולרי בענף העיתונות והבידור (מנוי לעיתון, להצגות תיאטרון או למופעי אופרה). צוות של הארגון בוחן את האפשרות להשתמש בתבנית של ענף כלשהו ולהעתיקו לענף בו פועל הארגון. דוגמה – מודל המנוי הועתק בהצלחה לענף מכירת גרביים על ידי חברת BLACKSOCKS, המאפשרת ללקוח לעשות באתר החברה מנוי על כמות מסוימת של גרבים בחודש או ברבעון, ולקבל את הגרביים שנבחרו ישירות הביתה ללקוח. באופן דומה, חברת Dollar Shave Club מאפשרת ללקוחות לעשות מנוי על סכיני גילוח (ומוצרים נלווים) ולקבל אותם במשלוח ישירות לביתם.
Business Model Generation – מתודולוגיה המתבססת על קנבס המודל העסקי שהצגנו בחלק א' של המאמר זה. הקנבס משמש כתשתית ומסגרת לבחינת רעיונות לחדשנות סביב אבני הבניין המרכיבות את הקנבס. מקובל לקיים פגישה עם צוות רב-תחומי של הארגון, צוות המייצג את רוב תחומי הפעילות של הארגון. הצוות מתחיל במיפוי המודל הקיים והוא עושה זאת על ידי שימוש במדבקות צבעוניות והדבקתן על הקנבס. התרשים המופיע למעלה מציג את המודל העסקי של חברת אובר (Uber) כפי שהוא מתואר בבלוג The Business Model Analyst.
עם השלמת הקנבס של המודל העסקי הנוכחי, הצוות עובר באופן שיטתי על אבני הבניין בקנבס ומעלה רעיונות לגבי נושאים וכיוונים אפשריים חדשים בכל אחת מאבני הבניין של המודל. לדוגמה, לגבי אבן הבניין מס. 2 של הצעות ערך ואבן הבניין 1 של מגזרי לקוחות, הצוות מתחיל לדון ברעיונות של מתן ערך חדש ללקוחות קיימים או מגזרי לקוחות חדשים.
*בחלק ג' של המאמר, שיפורסם מחר (ד'), נציג את השימוש ב ChatGP- ככלי תומך ביצירת רעיונות ליישום חדשנות במודל העסקי.
לחלק הראשון של סדרת המאמרים – הקישו כאן
כותב המאמר הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital
תגובות
(0)