הבינה המלאכותית מתגייסת: על תפקידה המשמעותי בקרב על התודעה

הבינה המלאכותית היא אחד האמצעים העוצמתיים במלחמת ההסברה, וניתן בהחלט להיעזר בה כדי לנצל את פוטנציאל ההשפעה של הרשתות החברתיות

יסמין אוריה הירש, מנהלת מערך הדיגיטל של מטה ההסברה הבינלאומית, והמנכ"לית והבעלים של סוכנות קונספט מדיה.

הבינה המלאכותית היא ה-Game changer של תחום ההסברה, וכולנו עוד לומדים את החוקים. מה הסכנות של השימוש בה ואיך היא הפכה לכלי משמעותי במלחמה על הנרטיב?

עדיין לא ברור איזה חלק ייקח חיזבאללה במלחמה, האם איראן תצטרף ומה קורה שם בתימן, אבל זירת לחימה שנייה כבר יש – זירת ההסברה. טכנולוגיית ה-AI מאפשרת לנו לייצר תוכני הסברה מועילים, אך יכולותיה המתוחכמות מאפשרות גם יצירה והפצה של פייק ניוז בקלות רבה יותר, שאת השפעותיה ניתן לראות בבירור בדעת הקהל העולמית.

הפלטפורמות העיקריות להפצת התכנים המזויפים הן כמובן הרשתות החברתיות. בתזמון מכאיב, כמה מהן עברו בעצמן כמה שינויים בשנה האחרונה: גל הפיטורים בהיי-טק הוביל לכך, שראשוני המפוטרים מהרשתות החברתיות היו המודרטורים, אותם עובדים שאמורים לסנן ולהוריד מהרשת תוכני פייק ניוז והסתה, והעובדים שנותרו לא מצליחים לעמוד בכמות התכנים האדירה.

בנוסף, רשת X, שנחשבה למקור מידע אמין בעבר, החלה להעניק וי כחול לכל מי שמוכן לשלם ולא רק לחשבונות מאומתים, ואף הכניסה מודל חדש, אשר מקנה רווחים בהתאם להיקף החשיפה. בכך, הרשת האחרונה שעוד נותרה מחוץ למשחק המסחרי הופקרה גם היא לידי אינטרסים של בעלי הממון.

"טכנולוגיית ה-AI מאפשרת לנו לייצר תוכני הסברה מועילים, אך יכולותיה המתוחכמות מאפשרות גם יצירה והפצה של פייק ניוז בקלות רבה יותר, שאת השפעותיה ניתן לראות בבירור בדעת הקהל העולמית"

תפיסת אמת מעורערת

בשל הגורמים לעיל, אין כיום כמעט סינון ואף לא יכולת להבין מיהו באמת מקור מידע מוסמך. זאת, כאשר הרשת מוצפת אף יותר מהרגיל וגם היד הרבה יותר קלה על המקלדת ועל כפתור השיתוף. רובנו כלל לא עוצרים לבדוק מה אמת ומה פייק ניוז, וגם אם ננסה, במקרים רבים יהיה קשה מאוד לזהות.

בתוך שצף המידע המציף אותנו, צצים אלגוריתמים של בינה מלאכותית, המייצרים אלפי בוטים, שיכולים בין רגע להגיב, לשתף ולעשות לייקים לפוסטים ברשתות, או, לחלופין, לדווח עליהם. האלגוריתמים מופעלים באמצעות קבוצות ווטסאפ ייעודיות, שזוכות לפופולריות עצומה, אך השימוש בהם, מתוך רצון להועיל למאמצי ההסברה, עלול בסופו של דבר רק להזיק.

אלפי תגובות, לייקים ושיתופים אמנם יגבירו את החשיפה, אך אם יתברר שמדובר בבוטים, עלולה להתערער לחלוטין האמינות של המידע, של המפרסם ושל "הצד שלנו" בהסברה. בסופו של דבר, השילוב בין הפריצות ברשתות לבין יכולות הבינה המלאכותית עלול לערער לחלוטין את תפיסת האמת של המשתמשים ולגרום לצרכני התכנים בעולם, אלו שעליהם אנחנו רוצים להשפיע, להתייחס לכל אינפורמציה שמגיעה אליהם כאל חלק מתעמולה מפוקפקת.

כיצד הבינה המלאכותית מסייעת במלחמה?

ובכל זאת, הבינה המלאכותית היא אחד האמצעים העוצמתיים במלחמת ההסברה, וניתן בהחלט להיעזר בה כדי לנצל את פוטנציאל ההשפעה של הרשתות החברתיות. הדבר נכון בעיקר ברשתות כמו X, אינסטגרם, פייסבוק ו-יו-טיוב, שהדבר היעיל ביותר בהן כרגע הוא משפיענים וידוענים בעלי כמות עוקבים מכובדת.

הכוח של אותם משפיענים נובע לא רק מהיקף החשיפה, אלא גם ממערכת היחסים שהם יצרו עם העוקבים ומתחושת ההיכרות שהם יוצרים אצלם. העוקבים רואים בהם מקור מידע אמין ונוטים לסמוך עליהם, בין אם מדובר בהמלצות על מוצרים, או בחומרי הסברה. אחד הדברים שהבינה המלאכותית מאפשרת למשפיענים אלו הוא ליצור סרטונים, שבהם הם מדברים את שעל ליבם, ואז להמיר את הסרטונים הללו לכל שפה שיבחרו, כאילו הם אלה שדוברים אותה. למעשה, כל אחד יכול לעשות זאת היום, אפילו בחינם.

מחוץ לרשתות החברתיות, ישנם מיזמי AI להנגשת העדויות מישראל לכל העולם, צ'אטבוטים המסבירים את עמדת ישראל ואת ההיסטוריה שלה, אלגוריתמים לזיהוי פנים המסייעים באיתור חטופים או נעדרים ואלפי חומרי הסברה ואמצעי הרגעה ומשחק לילדים. ממעצמת היי-טק כמו ישראל לא היינו מצפים לפחות מכך. עכשיו רק נותר להשתמש ביכולות הללו כדי לנצח, ולא רק בזירת ההסברה.

הכותבת היא מנהלת מערך הדיגיטל של מטה ההסברה הבינלאומית, והמנכ"לית והבעלים של סוכנות הדיגיטל קונספט מדיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים