ההיי-טק צריך את הממשלה בצו 8

חברות ההיי-טק הן עתירות ניסיון ובעלות יכולת התאמה מהירה למצבים חדשים, אבל נדרשת גם מחויבות של המדינה לשמירה על תעשיית היי-טק משגשגת ופורחת - כל מה שצריך זה שקברניטי המדינה יכירו בכך בפומבי מול העולם

20/12/2023 11:41
יריב חסר, מנכ״ל פאגאיה ישראל, אל״מ (במיל׳)

אם תשאל איש היי-טק ישראלי מה הוא צריך מהממשלה, הוא ככל הנראה ישיב: ״רק שלא יפריעו״… ואכן, ההיי-טק הישראלי ידע לצמוח ולגדול לבד, ללא סיוע של הממשלה ואפילו להיפך – הוא הפך ל״קטר״ של הכלכלה הישראלית, שהוביל את פריחתה בעשורים האחרונים. בימים אלו המצב שונה.

ה-7 באוקטובר 23׳ הוא יום אבל ושבר של החברה הישראלית, אירוע טראומטי שמאפיל גם על מלחמת "יום הכיפורים" ב-73׳. כמי ששירת שנים בתפקידים בכירים בצה״ל ולאחר מכן בתפקידים בכירים בתעשיית ההיי-טק הישראלית, היה ברור לחבריי מהענף ולי, מיד לאחר ההלם הראשוני והקשה, שחייבים להתעשת לעמוד חזרה על הרגליים ולפעול.

רוב חברות ההיי-טק הישראליות, ובפרט הגדולות שבהן, התמודדו, בשבוע הראשון למלחמה, עם ההלם הראשוני באמצעות מעבר לעשייה מרובה. רבים מעובדי התעשייה נקראו בצו 8, מי ליחידות הטכנולוגיות ומי ליחידות השדה. שמרנו על קשר עם כל אנשי המילואים שלנו ובני משפחותיהם, נרתמנו לסייע בהשלמת ציוד היכן שנדרש ודאגנו לשלוח חבילות של אוכל ובגדים. במקביל נרתמו חברות ההיי-טק כולן לסייע למפוני העוטף, החל ממגורים ועד משלוחי מזון, ביגוד, ציוד ועוד. רק אחרי מעגלי התמיכה הללו הופנתה תשומת הלב של חברות ההיי-טק לעצם קיומנו, לשימור הרציפות העסקית.

ההיי-טק הישראלי נטוע פה חזק, אך הרוב מוחלט של הלקוחות שלנו נמצאים מחוץ לישראל. על פי נתוני רשות החדשנות לשנת 2022, ההיי-טק הישראלי מהווה 18.1% מהתמ״ג – נתונים שאין להם אח ורע בעולם. הוא מעסיק 11% מכלל השכירים בישראל ומייצר תעסוקה במעגלים לכל שכבות האוכלוסייה ולכל המגזרים. אבל עיקר חשיבותו היא בכך, שייצוא ההיי-טק (לפי נתוני 2022) מהווה 54% מסך הייצוא הישראלי. זהו מקור ההכנסה המרכזי של המדינה מפעילות בינלאומית – זאת הכנסה שמניעה את גלגלי המשק, כסף שמאפשר, בין היתר, ביטחון והגנה בימי שלום ובעת מלחמה.

אמפתיה לחוד ועסקים לחוד

הלקוחות, השותפים, וכמובן העובדים מרחבי העולם הביעו אמפתיה והזדהות מוחלטת עם ישראל. רבים מהם אף נערכו לגייס תרומות עבור ארגוני ההצלה ומפוני העוטף. אמירות אלו הן אותנטיות ומשקפות הלך רוח אמיתי ולא מן השפה אל החוץ, אולם ברור להם וגם לנו, שאמפתיה לחוד ועסקים לחוד. אבל בינתיים הלחימה נמשכת, וכבר ברור שאנחנו באירוע שיימשך שבועות ארוכים, לכן הצפי הוא, שיהיו מי שיעלו תהיות לגבי יכולת הביצוע והעמידה ביעדים של חברות ההיי-טק. בנוסף ובמקביל, ביקורי עבודה משני הצדדים מתבטלים ולא נקבעים מחדש כיוון שאיש לא יודע מתי ניתן יהיה לקיימם. בחברות הקטנות יותר, זרם המשקיעים, המהווה את החמצן החיוני לעצם קיומן והידלדל ממילא בשנה האחרונה, פסק כמעט לחלוטין.

"הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים, המשקיעים בוול סטריט ובכל העולם צריכים לשמוע מנציגי ממשלת ישראל, שהיא מודעת לחשיבות של המשך הפעילות של תעשיית ההיי-טק, שהתעשייה ממשיכה לדלוור למרות המצב המורכב וכי היא, הממשלה, תדע לייצר פתרונות ככל שהתעשייה תצטרך ותגבה אותה ככל שיהיה צורך"

חברות ההיי-טק הן עתירות ניסיון ובעלות יכולת התאמה מהירה למצבים חדשים. ואכן, נערכנו היטב, ואנו יודעים כיום ״לדלוור״ כפי שהיה לפני פרוץ המלחמה. אבל עבור משקיעים ולקוחות פוטנציאליים בחו״ל הצופים במסכים – ישראל נמצאת במלחמה, מאות אלפים מגויסים, טילים משוגרים על עריה ויישוביה – לא בדיוק מזמין לרכוש מניות של חברות היי-טק או להתקשר איתן בחוזים חדשים. הוסיפו לכך את אזהרת הדירוג של מודיס, פיץ׳ ו-S&P בעקבות המלחמה, אמירות הגנרלים וקבינט המלחמה על אורכה הצפוי, דעת הקהל העולמית שמשפיעה על מקבלי החלטות – והנה מצב שלא הכרנו בעבר בענף ההיי-טק.

נכון, אנחנו תמיד אומרים לנציגי הממשלה ״רק אל תפריעו״, ואכן הסתדרנו יפה שנים רבות ללא סיוע, ואולם בימים אלו אנחנו צריכים את עזרתה של ממשלת ישראל. לא מספיק להעביר מסרים על צדקת דרכנו לתקשורת העולמית, חשוב לא פחות לציין את חוסנו ואת יכולת ההמשכיות של ההיי-טק הישראלי – לא משנה מה!

הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים, המשקיעים בוול סטריט ובכל העולם צריכים לשמוע מנציגי ממשלת ישראל, שהיא מודעת לחשיבות של המשך הפעילות של תעשיית ההיי-טק, שהתעשייה ממשיכה לדלוור למרות המצב המורכב וכי היא, הממשלה, תדע לייצר פתרונות ככל שהתעשייה תצטרך ותגבה אותה ככל שיהיה צורך, אולי בניגוד למה שהיה כאן לפני כמה חודשים. זה הצורך של הלקוחות שלנו, אך לא פחות חשוב מכך זהו הצורך של המשק והכלכלה בישראל – שמירה על תעשיית היי-טק משגשגת ופורחת. המחויבות הכוללת של המדינה להמשכיות זו היא למעשה זו שתאפשר את מיצוי המלחמה ממקום של עורף כלכלי עמיד וחסון.
כל מה שצריך זה שקברניטי המדינה יכירו בכך בפומבי מול העולם.

 

הכותב הוא מנכ״ל פאגאיה ישראל, אל״מ (במיל׳).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים