המרכיב הנדרש למוקדי חירום והצלה כדי להגיב במהירות וביעילות
בפרוץ מלחמת "חרבות ברזל", סייעו יישומי וידיאו, תמונות וצ'ט שנשלחו מטלפונים חכמים לתגובה מהירה ויעילה של גורמי הצלה וביטחון והצילו חיים
מה המרכיב שהיה הכי חסר לכוחות הביטחון וההצלה ביום שפרצה מלחמת "חרבות ברזל" ובימים שלאחר מכן, כאשר הכאוס עדיין שלט בשטח?
התשובה היא נראות. למעשה, הטלוויזיה סיפקה לא רק לצופים בבית, אלא לכל המדינה, נראות לאירועים שקרו בכל גזרת הדרום, אם באמצעות כתבים שהגיעו לשטח ואם באמצעות אזרחים ששלחו לכלי התקשורת ושיתפו במדיה החברתית סרטונים שצילמו בעודם נמלטים ומסתתרים. כך שמענו על לא מעט אירועי הצלת חיים שהתאפשרו על ידי אזרחים ששימשו כעיניים עבור שוטרים, לוחמי אש ופרמדיקים, אשר הוכוונו על ידם, בתקשורת בין טלפונים ניידים, לשטחים בנויים או פתוחים שבהם היה צורך להגיש עזרה ולהילחם במחבלי החמאס.
הכל מתועד בזמן אמת
זו הייתה ועודנה כנראה המלחמה המתועדת ביותר בתולדות מדינת ישראל. כולנו, כולל מחבלי החמאס, נושאים עלינו כל העת סמארטפונים, מתעדים ומעלים לרשתות. בעידן כזה, שבו הכל דיגיטלי ומתועד ברשת, מצופה מגופי חירום והצלה הפועלים לביטחון אזרחים ותושבים לעשות שימוש בתשתיות ויישומים שמאפשרים תקשורת ישירה, אמינה ומדויקת, בזמן אמת, לנעשה בשטח. התוצאה הישירה של תקשורת כזאת היא היכולת להציל יותר חיים.
הרצון של כל אחד מאיתנו הוא לקיים עם גופי הצלה וחירום אותה רמת תקשורת שהורגלנו אליה בסביבת העבודה והחיים שלנו והיא כבר טבע שני לנו. אולם ביקור במוקד שירותי חירום סטנדרטי משקף בדרך כלל מציאות אחרת לחלוטין, שנעדרת בה התשתית הטכנולוגית הנדרשת כדי לתמוך בכך.
במוקדים של שירותי חירום יש אינספור מסכי תצוגה, ועליהם מותקנים יישומים מבודדים, שבמקרה הטוב מחוברים ביניהם באופן רופף. מצב זה גורם פעמים רבות להחמצה של מידע חיוני, שאינו מובנה בזרימת העבודה של המוקדנים.
ככל שהחברה מתפתחת, עולות ציפיות הציבור בנושא הביטחון האישי. אזרחים מצפים משירותי החירום כיום לגישה מתוחכמת ותגובתית יותר. השימוש בווידאו בזמן אמת כבר מוכר במדינות רבות בעולם ככלי מרכזי בשינוי מנגנוני תגובת החירום. יכולת זאת משפרת את היעילות התפעולית ומעלה משמעותית את הפוטנציאל של אנשי ביטחון הציבור לשרת טוב יותר את הקהילות שלהם.
אם נחזור לשבת השחורה של ה-7 באוקטובר, כולנו זוכרים את הצעירים שנמלטו ממתחם הנובה לשטחים הפתוחים. כולם היו מצוידים בטלפונים וכולם ניסו ליצור קשר לקבלת סיוע מציל חיים. בהנחה שהמוקדים היו מסוגלים לקבל את כל השיחות שנכנסו עם תשתית תקשורת רובסטית ואמינה יותר, תארו לעצמכם כיצד גישה של המוקדנים היישר לטלפון של המתקשר באמצעות וידיאו ותמונות יכולה היתה להקנות להם תמונה מלאה ומיידית של המצב בשטח. מידע מהיר ומדויק, כמו היכולת לבדוק ולהבין את הסכנות שמסביב, לקבל מיקום ואף לתת הוראות עזרה ראשונה והכוונה למילוט מרחוק, יכול ללא ספק לחסוך זמן וחיים יקרים.
"וידאו מגביר את המודעות המצבית שלנו ומספק תצוגה מקיפה, שמעצימה את המוקדנים ואת כוחות ההצלה, המשוגרים לשטח עם מידע חיוני"
האלימות והאנטישמיות הגואות בעולם וגם אסונות טבע שמתרבים והולכים המחישו את הצורך הממשי במתן כלים טכנולוגיים שיאפשרו הצלת חיים באופן יעיל ורחב יותר. כיום, יישומי וידיאו הופכים יותר ויותר לתכונה סטנדרטית במערכות המטפלות בשיחות במוקדי חירום במדינות בעולם. בעבר הלא כל כך רחוק, התעשייה לא מיהרה להטמיע יכולות וידיאו במוקדי החירום, בשל ההשקעה שנדרשה ברכישת הטכנולוגיה ובהטמעתה לצד או במקום מערכות קיימות. היה גם צורך להכשיר את כוח האדם לשימוש בה. כל זה כרוך בשינוי סדר עדיפויות ובהקצאת תקציבים מתאימים.
האפקטיביות של יכולות וידיאו בזמן אמת לביטחון הציבור
האפקטיביות של יכולות וידיאו בזמן אמת בכל הנוגע לביטחון הציבור תלויה בשילוב טכנולוגיה זאת באופן חלק בתהליכי עבודה קיימים, כחלק מיישומים ותהליכים תפעוליים ספציפיים. אינטגרציה חלקה מבטיחה שימוש אופטימלי ויתרונות בתגובת חירום.
אין ספק כי המגע האנושי טבוע בכל שיחת חירום ולא נוותר עליו, בוודאי לא בעתיד הנראה לעין. אולם וידאו מגביר את המודעות המצבית שלנו ומספק תצוגה מקיפה, שמעצימה את המוקדנים ואת כוחות ההצלה, המשוגרים לשטח עם מידע חיוני. אין צורך בכל שיחה לעשות שימוש בווידיאו, אלא צריך לבחור את הרגע הנכון, שבו נתוני וידיאו עשויים לעשות את כל ההבדל עבור מי שזקוק לעזרה.
בדיוק כפי שתכונות צ'אט משולבות כיום בצורה חלקה בפלטפורמות ויישומים שונים המשרתים את הציבור, כך וידיאו בזמן אמת צריך להשתלב בתהליכי עבודה ולהיות נגיש בקלות בכל מגוון הכלים המיועדים לשרת את ביטחון הציבור. לא מדובר במותרות, אלא בהכרח.
הכותבת היא סמנכ"לית שותפויות גלובליות בקרביין.
תגובות
(0)