מה צריך מנהל הטכנולוגיות בארגון לעשות כדי לשמר את מעמדו?
פוליטיקה פנימית, תרבות ארגונית וחוסר אחידות בהגדרת התפקיד, הם האתגרים שאיתם מתמודד ה-CTO בארגון ● כמה עצות כיצד להתמודד עם המצב
הגדרת תפקידו של מנהל הטכנולוגיות הראשי (CTO) בארגון מעולם לא הייתה חד-משמעית. סקר עדכני, שנערך באחרונה על ידי המגזין CIO העלה כי 43 אחוזים ממנהלי הטכנולוגיה הראשיים מדווחים למנמ"ר או למנהל עסקים אחר. רק 38 אחוזים הם בעלי מעמד עצמאי, עם תקציב משלהם.
המכשול העיקרי שמכרסם במעמד ה-CTO הוא הגדרת האחריות הלא אחידה. בסקר של CIO אמרו מנהלי טכנולוגיה כי הם צריכים לעבוד קשה כדי למכור רעיונות להנהלה, ואם כבר מאשרים להם לצאת לפרויקטים, מנהלי הקווים העסקיים לא נדיבים מדי בשחרור תקציבים.
אחת הסיבות לכך היא שלמרות שמנהל הטכנולוגיות נחשב לסמכות מקצועית המזהה מגמות וחדשנות, אחריות הביצוע היא בידי גורם אחר, ולא בידיו. ולכן עם חזון, שיהיה מרתק ככל שיהיה, לא מייצרים מעמד מחייב בארגון.
מרבית ההנהלות לא מעניקות תמיכה למנהל הטכנולוגיה, וזה כמובן מקרין על יתר המנהלים בארגון.
סקר אחר שנערך על ידי חברת הייעוץ והמחקר גרטנר, הציף אתגרים דומים המשפיעים על מעמד מנהל הטכנולוגיה: תרבות ארגונית, חוסר סמכות, קושי בהוכחת ערך, ועוד. עוד עלה מהסקר, שמנהלי טכנולוגיה הנמצאים בתפקיד פחות מחמש שנים, מתמודדים עם אתגרים אחרים שלא מאפיינים רק את תפקידם, כגון פוליטיקות פנימיות. ואילו מנהלי טכנולוגיה ותיקים יותר, עם יותר מעשר שנות כהונה, לא ציינו את אתגר הפוליטיקות הפנימיות, כי מן הסתם הם בעצמם חלק ממנה.
What’s holding CTOs back? https://t.co/oBtGVN2ZEu
— CIO.com (@CIOonline) May 16, 2024
האם המנכ"ל תומך?
מעמדו של מנהל הטכנולוגיה, כמו כל תפקיד אחר, מושפע בין היתר מהיחס של ההנהלה ובראשה – המנכ"ל. מממצאי שני הסקרים, CIO וגרטנר מאשרים את המציאות המוכרת לנו: מרבית ההנהלות לא מעניקות תמיכה למנהל הטכנולוגיה, וזה כמובן מקרין על יתר המנהלים בארגון.
מאפיין מעניין נוסף בתפקיד ה-CTO הוא השוני בתפקודים שלו בארגונים. יש כאלו שלמעשה עובדים עם המנמ"ר ומסייעים לו לקדם פרויקטי התייעלות תפקודית בעזרת טכנולוגיה; אחרים מייצרים לעצמם מעמד עצמאי של מעין אנליסטים, אבל מתקשים לממש את האסטרטגיה שלהם.
בשיחה שנערכה עם כמה מנהלי טכנולוגיות, עלו כמה תובנות מעניינות לגבי הדרך שבה הם יוכלו לחזק את מעמדם. ראשית, מנהל טכנולוגיות צריך להוכיח ערך בכל רעיון שהוא מעלה. כאשר מדובר במהלך כולל של טרנספורמציה דיגיטלית, ה-CTO צריך להגדיר לעצמו משבצת, שבה יובן מה הערך המוסף של, וכן חלוקת אחריות – כלומר על מה הוא יימדד – כי אחרת זו תהיה סמכות ללא אחריות.
מנהל הטכנולוגיות צריך גם להיות מחובר לאתגרים השוטפים של הארגון ולדעת להציע הצעות שיעמדו בטווח הסבירות של יכולות הארגון, מבחינה כספית ואסטרטגית.
האם ה-AI תסייע?
עם זאת לאור המירוץ הטכנולוגי המטורף שאנו נמצאים בו, למנהל הטכנולוגיות יש סיכוי דווקא כעת לחזק את מעמדו, אם ידע לנתב את הרעיונות שלו לשפה שמנהלי הארגון מבינים, ולשורת הרווח שהם אחראים עליה. בעידן מהפכת הבינה המלאכותית היוצרת, יהיה קל יותר ל-CTO להוכיח ערך לחדשנות שלו. זה יקל על הקושי העיקרי של התפקיד לאזן בין צרכי הארגון.
עצה אחרת שנותנים מנהלים ותיקים היא לפרוט חזון טכנולוגי גדול למנות קטנות. למשל, בשלב ראשון יראו התעיילות וחיסכון בזמן, במשאבים ואפילו בכוח אדם. AI היא הפלטפורמה הקלאסית להראות אפשרויות כאלו, מה גם שמנהלים תמיד יאהבו לשמוע את המילים 'חיסכון', 'התייעלות' ודומותיהן.
פוליטיקה, פוליטיקה
הפוליטיקה הארגונית עלתה שוב במסגרת הטיפים של המנהלים הוותיקים. מצד אחד ברור שהיא בלתי נמנעת, ולפעמים תחרות בין מחלקות, שלכאורה יכולה להראות כמלחמת עולם, עשויה להיות גם טובה ותגרום לאחרים להתאמץ ולהשתפר ואולי גם להגביר שיתופי פעולה בתוך הארגונים.
עצה חכמה אחרת, שהיא לפעמים חוכמת הבדיעבד, מייעצת לכל מנהל טכנולוגי שמתמודד על תפקיד כזה בארגון, לעמוד מקרוב על הפוליטיקה הארגונית, לוודא עד כמה היא דומיננטית ועד כמה תהיה לו יכולת גמישות. בהקשר הזה, אומרים אנשי גרטנר, כי מעבר לעובדה שמנהל טכנולוגיות צריך להכיר את הפוליטיקות הפנימיות, עליו להיות בעל כישורים לבניית קשרים, להתחבר לאנשים, להקשיב ולהיות שירותיים. זה יכול להקל את מלאכת מיצוב המעמד שלהם, כך שירצו לשמוע את דעתם ואולי ללמוד מהם.
שורה תחתונה: מנהלי הטכנולוגיות עומדים בפני אתגרים לא פשוטים שעשויים להשפיע בעתיד על מעמדם, שמעולם לא היה מוגדר. לצד ציפייה לתמיכה מההנהלה, הבנת צרכי הארגון ובניית תוכניות בעלות ערך, בסופו של יום המיצוב של מנהל הטכנולוגיה יהיה כפי שהוא יבנה אותו, על פי כישוריו וניסיונו.
תגובות
(0)