היזמים הישראלים שומרים על אופטימיות – וחשוב שלא נאבד אותה

למרות התקופה המאתגרת, סקר של בלאמברג קפיטל מראה כי היזמים והיזמיות בתחום ה-AI מצליחים לשמור על חוסן ועל חשיבה חיובית

איתן גירון, אנליסט השקעות בקרן הון סיכון בלאמברג קפיטל.

דניאל כהנמן, חתן פרס נובל לכלכלה שהלך לעולמו במארס השנה, גרס כי אופטימיות היא תכונה שעוברת בתורשה. למרות שהעיד על עצמו כי הוא פסימיסט, כהנמן הציע להורים לייחל לכך שילדיהם יהיו אופטימיים. נוסף על כך, כהנמן זיהה שניתן למצוא אופטימיות רבה בקרב יזמים, וציין כי "האופטימיזם הוא המנוע של הקפיטליזם".

כיום פועלות בישראל כ-2,300 חברות בינה מלאכותית, המהוות רבע מתעשיית ההיי-טק המקומית, כך לפי דו"ח מקיף של RISE Israel ושל גוגל שהתפרסם החודש, ושבחן את "מעמדה של ישראל במרוץ ה-AI". מהדו"ח עולה כי "למרות הצמיחה במספר החברות וההשקעות המקומיות, ישראל רחוקה מלנצל באופן מלא את תנופת ה-GenAI, בזמן שהתחרות העולמית מתעצמת". כמו כן צוין בדו"ח על ידי מחבריו כי "ההשקעות בבינה מלאכותית בישראל הגיעו לשיא ב-2021, אך ירדו ב-2023 לרמת 2018. זאת בניגוד לאירופה וארה"ב, שהצליחו לשמר על רמות גבוהות של השקעה למרות ההאטה הכלכלית שהחלה מאז 2022".

בחודש שעבר, אוניברסיטת סטנפורד פירסמה את ה-AI Index Report לשנת 2024. מהדו"ח הזה עולה כי ישראל היא המובילה העולמית בריכוז של הון אנושי עם מיומנויות AI (הדו"ח מסתמך על נתוני לינקדאין של משתמשים שהעידו על עצמם כבעלי מיומנויות AI או עובדים בתחום). עם זאת, הדו"ח מצביע על כך שבשנים האחרונות נרשמה הגירה שלילית מישראל של טאלנטים שעוסקים ב-AI.

חרף הנתונים לעיל על ירידה בהשקעות בשנה האחרונה, 98% מהיזמים שהשתתפו בסקר שומרים על אופטימיות וסבורים כי לישראל יש פוטנציאל להיות מובילה עולמית בתחום החדשנות בבינה מלאכותית\ כפי שעשתה בסייבר ובפינטק

מה מצבן בתקופת המלחמה? חברות AI ישראליות.

מה מצבן בתקופת המלחמה? חברות AI ישראליות. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. מקור: Shutterstock

מצבן של חברות AI ישראליות 

נתונים אלו מעניינים על רקע סקר שקיימנו לאחרונה בקרן ההון סיכון בלאמברג קפיטל, במטרה לבחון את מצבן של חברות AI ישראליות.

הסקר התקיים במהלך אירוע שנערך בשיתוף קרן ההון סיכון רנדום פורסט ו-GUTS – האב החדשנות של הראל – ובו השתתפו יותר מ-130 יזמים ויזמיות מכל שלבי ההשקעה, וזאת במטרה לשפוך אור על עתידה של ישראל כמעצמה מובילה בתחום ה-AI. 

חרף הנתונים לעיל על ירידה בהשקעות בשנה האחרונה, 98% מהיזמים שהשתתפו בסקר שומרים על אופטימיות וסבורים כי לישראל יש פוטנציאל להיות מובילה עולמית בתחום החדשנות בבינה מלאכותית\ כפי שעשתה בסייבר ובפינטק.

כמו כן, הסקר הראה כי היזמים הישראלים הצליחו לאתר מספר השפעות חיוביות של המצב על הסטארט-אפים שלהם. כאשר נשאלו אילו השפעות המלחמה הביאה עימה, 29% מהם ציינו כי המלחמה הגבירה את תחושת החוסן והמסוגלות בקרב הצוותים שלהם. כ-35% העידו כי המצב המאתגר דווקא עודד חדשנות ופתרון בעיות ביעילות, וכי המלחמה השפיעה על אחדות הצוות ועל מוסר עבודה גבוה יותר. 

אך כמובן ישנם קשיים. מהסקר עולה כי החשש העיקרי של היזמים הוא מהקושי לגייס הון ומחדירה לשוק, כאשר יותר מ-80% מהמשיבים זיהו זאת כמכשולים הגדולים ביותר עבורם. יש לציין כי פחות מ-10% מהמשיבים ציינו כי גישה לנתונים ואיכותם, או גיוס עובדים, הם החששות המשמעותיים ביותר עבורם. לצד השקעת ההון, היזמים ציינו בסקר של בלאמברג מה הם הדברים שחשוב להם לקבל ממשקיעים בעידן הנוכחי: הכוונה אסטרטגית ומנטורינג (37%); גישה ללקוחות פוטנציאליים או שותפים (20%); ניהול משברים, בניית חוסן ומומחיות טכנולוגית (8.6% כל אחד). 

נתונים המעידים על החוסן של האקוסיסטם הישראלי

מפרוץ המלחמה ירד מספרן של קרנות ההון סיכון הזרות הפעילות בארץ ב־23%, כך לפי RISE. עם זאת, נתונים שפרסם מכון המחקר SNC מראים כי ברבעון הראשון של 2024 חלה עלייה של 8.5% בהשקעות לעומת הרבעון הקודם, וכמות אקזיטים באמצעות מיזוגים ורכישות של 2 מיליארד דולר – נתון המייצג עלייה של 40% מהרבעון הקודם, ונתון שיא בשנתיים האחרונות. נתונים אלו מעידים על החוסן של האקוסיסטם הישראלי.

לישראל יש את כל הנתונים כדי להיות המובילה העולמית בתחום ה-AI. לחברות AI יש פוטנציאל ליצור ערך רב עבור אנשים, עסקים ותעשיות ברחבי העולם, כפי שעושות חברות הפורטפוליו שלנו. כך למשל, בתחום הרפואה, חברת Theator, מסייעת למנתחים לשפר את איכות הטיפול הכירורגי.

כמו כן, גם בפיננסים, כפי שעושה FundGuard, שהקימה פלטפורמה לניהול קרנות נאמנות, תעודות סל ומוצרי ביטוח. וגם בתחום הסייבר, עם חברת Hunters, שפיתחה פלטפורמה המיועדת להגנה על ארגונים מפני חדירות ומתקפות לא מזוהות.

בעוד שהעולם נמצא בתקופת מפנה טכנולוגית – בה עתידות לקום ה-"גוגל", ה"אמזון" וה,מיקרוסופט" הבאות, עם קצב מסחרר של פריצות דרך בתחום ה-AI – היזמים הישראלים נמצאים בתקופה מאתגרת בין מילואים לשגרת מלחמה ארוכה.

מהסקר שערכנו, אנו רואים כי למרות התקופה המאתגרת, היזמים והיזמיות מצליחים לשמור על חוסן ואופטימיות, כמצוות כהנמן. כדי שהאופטימיות הזו תישמר עלינו להמשיך להאמין בכוחה של החדשנות הישראלית להשפיע על העולם, להשקיע (בעוד שישנן קרנות זרות שמסתייגות מלהשקיע כרגע בישראל), להוסיף לתמוך בקשרי אקדמיה-תעשייה בתחומי ה-AI ולשדר לעולם שהיזמים הישראלים הם חלק אינטגרלי מהחגיגה.

הכותב הוא אנליסט השקעות בקרן הון סיכון בלאמברג קפיטל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים