קונסורציום טק חדש מצטייר כתאגיד 'רק לא אנבידיה' – מדוע?

UALink Promoter Group - היא קבוצה המקדמת תקן פתוח בשם Ultra Accelerator Link - לשיפור מהירות העברת הנתונים בתוך דאטה סנטרים ולקיצור זמן השיהוי בין מעבדי AI ● כל ענקיות הטק המובילות שם, מלבד - אנבידיה

הקונסורציום החדש התווה את הקונספט - אין כניסה לאנבידיה.

פעם בכמה שנים מתאגדות כמה מהחברות הגדולות בשוק הטכנולוגיה כדי להקים סוג של קונסורציום, שיוביל לקביעת תקן. ברוב המקרים יש אג'נדה מאחורי הצורך ליצור תקן לתעשייה. נכון שקביעת תקן פתוח – וזו תמיד המטרה – בכל תחום שהוא טוב, כדי שמערכות יוכלו לדבר אחת עם השנייה, אבל תמיד יש את השאלה: מה הצד הכלכלי של הסיפור? מה עומד מאחוריו?

במקרה של הקבוצה החדשה שעונה לשם UALink Promoter Group, הפן הכלכלי/מעשי/ציבורי אפילו די ברור: מדובר בקבוצה שהוקמה כדי לקדם תקן פתוח שהיא מכנה Ultra Accelerator Link, שכפי שהשם רומז, הוא תקן שמטרתו לשפר את מהירות העברת הנתונים בתוך דאטה סנטרים, וכן לקצר עוד יותר את זמן השיהוי בין מעבדי בינה מלאכותית, כדי שהתגובה לשאילתות תהיה עוד יותר מהירה, עם אפשרות להגדיל עוד יותר את שדה הנתונים שאפשר להגיש בכל פעם.

יותר מתמיד זה נראה כאילו כל השוק מנסה להתאגד כדי להילחם בחברה אחת, וקל להבין למה – לפי ההערכות אנבידיה שולטת בשוק מעבדי הבינה המלאכותית ביד כל כך רמה, ברמה ש-אינטל התקשתה אפילו להגיע אליה בעידן בו הפנטיום היה מלך השכונה

ומי לא בקונסורציום? אנבידיה

רשימת החברות שהקימה את הקבוצה הזו מרשימה: מיקרוסופט, אינטל, מטא, AMD, סיסקו, גוגל, ברודקום וסליחה אם שכחתי איזו חברה או שתיים, אבל כמעט כל מי שמתעסק בבינה מלאכותית – מי שבונה שרתים ומי שבונה את הרשת ומי שמחבר את הכל למוח של הבינה המלאכותית היוצרת, שהשאלה מתי הוא יבלע אותנו כבר נתונה למקום אחר.

אבל יש חברה אחת שלא נכללת ברשימה – אנבידיה. ואיך אומר את זה לא כל כך בעדינות? כל החברות המוזכרות לעיל יכולות להסתכל לה על הגב, יחד, בהיבט של שוק הבינה המלאכותית והצלחתה בזכותו.

יותר מתמיד זה נראה כאילו כל השוק מנסה להתאגד כדי להילחם בחברה אחת, וקל להבין למה. לפי ההערכות אנבידיה שולטת בשוק מעבדי הבינה המלאכותית ביד כל כך רמה, ברמה ש-אינטל התקשתה אפילו להגיע אליה בעידן בו הפנטיום היה מלך השכונה – יש כאלה שמציינים אפילו יותר מ-90%, והממעיטים מדברים על כ-83% – וזה כשהיא לא יכולה למכור לסין בגלל חוקי החרם של הממשל האמריקני.

אבל לא מדובר רק במעבדים. מי שבונה את השרתים שלו על מעבדים של אנבידיה, בלא מעט מהמקרים לוקח מאנבידיה פתרון דאטה סנטר מלא. זה כולל את מערך הרשת והקישוריות של החברה, NVLink, שכבר הגיע לדור החמישי שלו – ומפותח באנבידיה ישראל עוד מהתקופה שקראו לה מלאנוקס, ומציע ביצועים גבוהים במיוחד.

המטרה של UALink Promoter Group – ליצור חלופה לאנבידיה

זה אומר שבפועל אנבידיה כרגע קובעת את התקן. אם יהיה לה מספיק מקום בקווי הייצור של TSMC, או במקום אחר, היא תמשיך כנראה לשלוט בשוק ביד רמה בשנים הקרובות כי היא, יותר מכולן, הגיעה מוכנה מאוד לעידן הבינה המלאכותית. מכיוון שכך, בשביל היא מה היא צריכה להתחרות בעצמה?

המטרה של UALink Promoter Group היא כמובן ליצור חלופה לאנבידיה. אף אחד לא אוהב שיש משהו שלפחות מבחינת הגודל הוא כמו מונופול, גם אם הוא לא מוגדר כך בפועל. מיקרוסופט, מטא, אינטל ואחרות מכירות את זה היטב מתחומים אחרים בחיים הטכנולוגיים – אני לא זוכר, אבל כנראה שפעם אנבידיה הייתה בתוך קונסורציום כזה או אחר, ואחת הגדולות האחרות הייתה בחוץ, כי זה לא התאים לה.

רק להזכיר, לאינטל יש את Gaudi, למיקרוסופט יש את Maia ואת Cobalt ולמטא יש את MTIA, וגם גוגל בתמונה' עם מעבד או לפחות רצון במעבדי בינה מלאכותית משלה. לכולן יש אינטרס מובהק למכור יותר. לכולן יש אינטרס מובהק לספק פתרון רישות שמתחרה ב-NVLink, כדי שזה יסייע להן למכור יותר. ושוב, זה לא אומר שזה רע, כי תקנון זה דווקא דבר שמוזיל בסופו של דבר עלויות – כמו גם כנראה בחירה במעבדים אחרים חוץ מה-H100 שלא אנבידיה לדוגמה – אבל קשה להשתחרר מההרגשה שזו סוג של תאגיד 'רק לא אנבידיה'. כן, קצת בהגזמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים