אולימפיאדת פריז 2024: אתגרי שמירת הנתונים והאבטחה

המחיר של אחסון המידע האינסופי הוא תמיד גבוה, מבחינת הנזק הסביבתי ● הטכנולוגיות החדשניות בהן צפויים להשתמש באולימפיאדה דורשות הרבה יותר משאבים - ולכן, מסבות יותר נזק שכזה

שלומי פרייס, מנכ"ל נטאפ ישראל.

ניהול נתונים הוא נושא ציבורי וחברתי שמעסיק כל אזרח, וצריך להתייחס אליו בזהירות רבה ביומיום, ובמקרה של האולימפיאדה בפריז – שבעתיים. המחיר של אחסון המידע האינסופי הוא גבוה, מבחינת הנזק הסביבתי, תמיד, אבל הטכנולוגיות החדשניות בהן צפויים להשתמש באולימפיאדה דורשות הרבה יותר – ולכן, מסבות יותר נזק שכזה.

המאבק בהתחממות הגלובלית קשור קשר ישיר והדוק עם כמות נתוני המידע המאוחסנים שלנו – שרתי האחסון פולטים Co2 ומחירי האנרגיה רק הולכים ועולים. לפי מחקר עדכני שביצענו ב-נטאפ, 41% מהנתונים המאוחסנים בבריטניה אינם בשימוש, או שהם נתוני זבל, אך הם עולים למגזר הפרטי הון של 3.7 מיליארד ליש"ט מדי שנה. לאורך זמן גילינו כי הצורך בדאה סנטרים, המספקים אחסון מאובטח ואינטואיטיבי, המסוגל להפחית את פליטת ה-Co2, אינו סותר את היכולת לניהול נתונים יעיל, או את הדרישה לאחריות אישית מהמשתמש.

באפריל האחרון השיקה חברת Atos את קמפיין בדיקות האבטחה שלה למשחקים האולימפיים: כשישים מומחים, 25,000 שעות של בדיקות על יותר מ-150 יישומי IT קריטיים, המוקדשים לניהול ושידור המשחקים, וכל זה כדי להגן על נתונים רגישים, לנהל את החיבור בין מערכות IT רבות ולאבטח את ריבוי המתחמים בהם יתקיימו המשחקים

למרות זאת, החברות הגדולות אינן היחידות המודאגות מצב. ניהול נתונים הוא סוגיה ציבורית וחברתית שמעסיקה כל אזרח, ושצריך להתייחס אליה בתשומת לב, בייחוד כשהמשחקים האולימפיים והפראלימפיים של 2024 עומדים על הפרק. משחקים אלה עומדים להביא לצרפת כמעט 15.1 מיליון מבקרים, כולל 3.3 מיליון שרכשו כרטיסים למשחקים.

ענף "ספורט" נוסף מתלווה אליה - אתגר אבטחת המידע וניהול הנתונים. אולימפיאדת פריז 2024.

ענף "ספורט" נוסף מתלווה אליה – אתגר אבטחת המידע וניהול הנתונים. אולימפיאדת פריז 2024. צילום: Shutterstock

הנזק הסביבתי

מנקודת מבט סביבתית, ניהול נתונים מסודר ומנומק הוא חיוני לחסכון באנרגיה. יצירת חשבון משתמש כבר לא יכולה להיות מעשה טריוויאלי, כאשר אנו יודעים שהנתונים האישיים של אנשים הנרשמים להגרלת כרטיסים, או של חברי הנהלת מכירת הכרטיסים, יישמרו בין שלוש לשבע שנים, עד שהחשבון המדובר יימחק על ידי המשתמש.

מה לגבי הנתונים שנאספים כדי לאפשר לציבור לדעת בזמן אמת את משך הנסיעה, או את זמן ההמתנה המשוער בכניסה לאתר? או המידע שנוצר על ידי הזמנות לינה, ונשמר אף הוא? Airbnb דיווחה כי ברבעון השני של 2023, החיפושים אחר לינה באזור פריז כמעט הוכפלו, בהשוואה לרבעון הראשון. מה יקרה לכל הנתונים האלה לאחר האולימפיאדה? היכן הם יישמרו ומה תהיה המשמעות של שמירתם?

אבטחה פיזית ואבטחת מידע

מנקודת מבט ביטחונית, פריז מכינה את עצמה לאולימפיאדה על ידי שימוש בטכנולוגיות AI וביג דאטה, במטרה לנהל זרימת כוח אדם, למנוע עומס ולהבטיח את שלומם של המבקרים.

עד ה-31 במרץ 2025, בירת צרפת תרושת במעקב וידיאו חכם (ניתוח אוטומטי של תמונות שצולמו על ידי מצלמות וידיאו לצורכי אבטחה, או מל"טים). בנוסף יתבצע איסוף מאסיבי של נתונים אישיים מורשים על מנת לזהות בזמן אמת אירועים שעלולים לאיים על שלומם של המבקרים (תנועות המונים, התנהגות חשודה, תיקים נטושים וכדומה) במקומות המארחים אירועי ספורט, בילוי או תרבות, בסביבתם ובאמצעי התחבורה הציבורית.

רגישות דיפלומטית

מנקודת מבט דיפלומטית, עולה שאלת הנתונים הרגישים. ניהולם הופקד בידי חברת Atos, עם אירוח פיזי של השרתים בצרפת, במקום לבחור בעליבאבא, ענקית המסחר האלקטרוני הסינית ונותנת החסות של ה-IOC (ר"ת International Olympic Committee), שהייתה אמורה לאחסן את רשימת האנשים המורשים בענן שלה. מהי המטרה של מהלך זה? לצמצם ככל האפשר את הסיכון לדליפת מידע ממערכות המידע האולימפיות, שעלולות להיות מטרה נחשקת עבור האקרים ופושעי סייבר.

"סיכוני סייבר הם כל הנראה אחד מהסיכונים הגדולים והמשמעותיים כיום, בהתחשב בהימורים התקשורתיים והכלכליים הקשורים למשחקים. אירוע עולמי מסוג זה הפך למוקד להתקפות סייבר, שמטרותיהן יכולות להיות מרובות (פשעי שנאה ורשע, פשעים על רקע סכסוכים פוליטיים או לצורך סחיטת כספים), כדי לערער את יציבות ארגון המשחקים", כך ציין בית המשפט לביקורת בדו"ח מינואר 2023, שכותרתו "ארגון המשחקים האולימפיים והפראלימפיים בפריז 2024".

באפריל האחרון השיקה חברת Atos את קמפיין בדיקות האבטחה שלה למשחקים האולימפיים: כשישים מומחים, 25,000 שעות של בדיקות על יותר מ-150 יישומי IT קריטיים, המוקדשים לניהול ושידור המשחקים, וכל זה כדי להגן על נתונים רגישים, לנהל את החיבור בין מערכות IT רבות ולאבטח את ריבוי המתחמים בהם יתקיימו המשחקים.

בצילה של כל ההתארגנות הזו, שחקנים דיגיטליים תומכים בהכנת המשחקים, מבלי להבין או למדוד את היקף התשתית שהוקמה כדי להפוך אותם לאפשריים יותר. אבל ערב אירוע ספורטיבי בסדר גודל כזה, שישפיע משמעותית על צרפת לשנים הבאות, חשוב לזכור שאסור שניהול נתונים טוב ישכיח מאיתנו את הסיכונים החברתיים והסביבתיים. מצרכנים ועד מארגנים, כולם אחראים וחייבים לשמור על עירנות מתמדת. 

הכותב הוא מנכ"ל נטאפ ישראל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים