המלחמה מבליטה את הצורך בחיזוק ההשכלה הטכנולוגית

מאמר מאת יעקב דור, מרכז פורום המכללות הטכנולוגיות ומנכ"ל המכללה הטכנולוגית ב"ש, על התרומה האדירה של השכלה הטכנולוגית - הן ברמה הביטחונית והן ברמה האזרחית - בייחוד בתקופה הנוכחית, ועל החובה לקדם אותה

30/07/2024 12:09
יעקב דור, מרכז פורום המכללות הטכנולוגיות ומנכ"ל המכללה הטכנולוגית באר שבע.

לפני זמן מה כטב"ם ששוגר מתימן התפוצץ בתל אביב, הרג אדם ופצע באורח קל עוד עשרה אנשים. מי שמפתחים, מתכננים ומפעילים את הכטב"מים – שלנו ושל אויבינו – הם אנשים בעלי ידע טכנולוגי נרחב בתחום ההנדסה.

מדינת ישראל הפכה בשנים האחרונות למעצמת כטב"ם עולמית, לא מעט בזכות הנדסאים בוגרי ההשכלה הטכנולוגית שסייעו בתכנון ופיתוח כלי הטיס הבלתי מאוישים.

למרות התרומה הבלתי ניתנת לערעור של ההנדסאים לצמיחה, לפריון המשק ולחוסן הלאומי – בשגרה וגם בחירום – שנים ארוכות שמדינת ישראל מפלה את ההשכלה הטכנולוגית, למול המערכת האקדמית, כמעט בכל פרמטר – החל מתקצוב המדינה ביחס לסטודנט, כלה בתשלומי הארנונה ועוד שלל נושאים

בוגרי ההשכלה הטכנולוגית: תרומה רבה למשק

תחום הכטב"מים הוא רק דוגמה אחת מיני רבות לתרומה האדירה והנרחבת של בוגרי ההשכלה הטכנולוגית בקשת שלמה של נושאים משמעותיים בחיינו, בדגש על ייצור עצמי של מערכות הגנה ותקיפה באמצעות מערכת הביטחון הישראלית. את ההנדסאים בוגרי המכללות הטכנולוגיות, ניתן למצוא בכל תחומי העשייה – מהנדסאי בניין, המנהלים את הליכי הבנייה, דרך הנדסת מכונות, כימיה, רכב, חשמל, אלקטרוניקה, בקרה ואוטומציה, קירור ומיזוג, מכשור רפואי, לצד תחומי תכנון, תקשורת ושיווק.

למרות התרומה הבלתי ניתנת לערעור של ההנדסאים לצמיחה, לפריון המשק ולחוסן הלאומי – בשגרה וגם בחירום – שנים ארוכות שמדינת ישראל מפלה את ההשכלה הטכנולוגית, למול המערכת האקדמית, כמעט בכל פרמטר – החל מתקצוב המדינה ביחס לסטודנט, כלה בתשלומי הארנונה ועוד שלל נושאים.

חשיבותם ותרומתם למשק מהותיות. הנדסאים.

חשיבותם ותרומתם למשק מהותיות. הנדסאים. צילום: אילוסטרציה. Shutterstock

האפליה הזו, שנובעת ממיתוג שגוי של ההשכלה הטכנולוגית כתחום לכאורה "נחות" בהשוואה לתחומי דעת אחרים, צורמת ובולטת במיוחד בתחום המלגות. כך, למשל, המדינה מעניקה לסטודנטים הזקוקים לסיוע כלכלי מלגות בשם Mel Go. סטודנטים באקדמיה זכאים למלגות על סך 190 מיליון שקל לשנת לימודים, כאשר לסטודנטים במכללות הטכנולוגיות הוקצו בסך הכל שני מיליון שקלים בשנה – פער מביש, מקומם וחסר כל היגיון, בטח כשלוקחים בחשבון את תרומתם האדירה של בוגרי המכללות הטכנולוגיות לחברה, לכלכלה ולמשק.

המכללות הטכנולוגיות מתמודדות עם אתגרים רבים הרלוונטיים לתקופת המלחמה. אלא שהפערים התקציביים הקיימים מקטינים את היכולת שלהן לתת מענה מיטבי לסטודנטים משרתי המילואים – אלה שסיכנו את חייהם כדי שנוכל לקיים שגרת לימודים מסוימת. 

בנוסף, המלחמה הממושכת גורמת לעלייה במספר הסטודנטים שנושרים במהלך הלימודים, ולירידה במספר הנרשמים למכללות הטכנולוגיות. תקצוב המכללות מותנה במספר הנרשמים ובמספר הבוגרים, כך שלמעשה המכללות הטכנולוגיות לא נפגעות רק בהווה אלה גם בעתיד. כלומר, יכולתן להמשיך ולספק מסגרת מקצועית, מעמיקה, עדכנית וכזו המקנה לסטודנטים את הכלים האופטימליים להשתלבות והובלת התעשייה הישראלית – לכל הפחות מתערערת במידה משמעותית.

החובה למנוע קריסה של ההשכלה הטכנולוגית

המדינה מחויבת לספק "רשת ביטחון" למכללות הטכנולוגיות, כדי למנוע קריסה של ההשכלה הטכנולוגית. קריסה שתסב נזק עצום לחברה ולכלכלה הישראלית.  

אי השוויון כלפי ההשכלה הטכנולוגית מקומם ובלתי סביר, במיוחד על רקע העובדה שמדינת ישראל סובלת ממחסור בהנדסאים.

ברפורמה האחרונה שעסקה בהשכלה הטכנולוגית, ואושרה ב־2018, קבעה הממשלה יעד ראוי ומוצדק – הכשרת כ-15 אלף הנדסאים בוגרים מדי שנה, אשר ישתלבו בשוק העבודה, מכסה שעל פי הרפורמה היה צורך להגיע אליה החל מ-2023. בפועל, נכון לסוף שנת 2023, מספר ההנדסאים שהוסמכו עמד על כעשרת אלפים בלבד. ומאז המציאות שלנו לא השתפרה.

כ-12% מהסטודנטים במדינת ישראל –  שהם כ-35,000 סטודנטים – לומדים במכללות הטכנולוגיות. הם האנשים שיובילו את התעשייה הישראלית. בין אם מקבלי ההחלטות ירצו בכך ובין אם לאו, הלימודים במסלולי הנדסאים הם השכלה גבוהה לכל דבר ועניין. הגיעה העת שהמדינה תמצא את הדרך להכיר בתואר הנדסאי כתואר אקדמי, דבר שיתקן הרבה מעוולות העבר, ייטיב עם החברה הישראלית, ישבור את תקרת הזכוכית הקיימת, וירחיב את מעגל הסטודנטים בתחום ההשכלה הטכנולוגית.

אי השוויון צריך להיפסק לאלתר. סטודנט במכללה טכנולוגית, שתרומתו לחברה ולשוק העבודה איננה מוטלת בספק, מוכרח לקבל בדיוק את אותם התנאים שלהם זוכה סטודנט במערכת האקדמית.

הזלזול בהשכלה הטכנולוגית חייב לחלוף מן העולם. בוגרי המקצועות הטכנולוגיים תורמים תרומה מכרעת לצמיחה, לפריון המשק ולחוסן הכלכלי-חברתי של ישראל. תרומה שכולנו נהנים ממנה גם ברמה הביטחונית וגם ברמה האזרחית. 

מדינת ישראל חייבת להציב את ההשכלה הטכנולוגית בעדיפות עליונה – ולהקצות לה משאבים בהתאם – למען העתיד של כולנו. 

הכותב הוא מרכז פורום המכללות הטכנולוגיות ומנכ"ל המכללה הטכנולוגית באר שבע

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים