על בטיחות ה-AI: אתגרים, אחריות והזדמנויות בניהול מוצר

לצד היתרונות המובהקים של טכנולוגיות ה-AI, בולטים גם הסיכונים והאתגרים שמגיעים איתה ● ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, כך עולה גם הצורך (והלחץ) סביב האחריות המוסרית והחוקית המוטלת על מנהלי המוצרים בתחום זה

ד"ר הישאם עבד אלחלים, מנהל מוצר ראשי באינטואיט ישראל, וחוקר בטכניון.

במהלך השנים האחרונות, טכנולוגיות הבינה המלאכותית הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו, והשפעתן מורגשת בכל תחום כמעט – החל ממערכות המלצה אישיות באפליקציות פופולריות, כמו שירותי סטרימינג ורשתות חברתיות; דרך רפואה מותאמת אישית, שמייעלת טיפולים על ידי ניתוח נתונים מרובים; ועד לרובוטיקה מתקדמת, שמשנה את פני התעשייה והחיים היומיומיים. כך לדוגמה, בתחום הרפואה ה-AI מובילה להתפתחות פתרונות חדשים כמו אבחון מוקדם של מחלות, פיתוח תרופות חדשות ושיטות טיפול משופרות, שעשויות להציל חיים. עם זאת, לצד היתרונות המובהקים בהחלט בולטים גם הסיכונים והאתגרים שמגיעים עם ההתפתחויות הללו. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, כך עולה גם האחריות המוסרית והחוקית המוטלת על מנהלי המוצרים בתחום זה, ואיתה גם הלחץ. במקרים אלו, מנהלי המוצר אינם עוסקים רק בניהול תהליכי הפיתוח והשקה של מוצרים חדשניים, אלא גם נושאים בעול של הבטחת בטיחות המשתמשים במוצרים אלה. זהו אתגר משמעותי, שכן התחום מתמודד עם סוגיות מורכבות כגון הטיות אלגוריתמיות, פרטיות המידע, והבטחת שימוש הוגן ואתי בטכנולוגיות המתקדמות.

בעידן של התפתחות מהירה בטכנולוגיות AI, מתקיימת קריאה לפיקוח רגולטורי שעשוי להוסיף שכבת הגנה נוספת על המשתמשים. לכן, מנהלי המוצרים זקוקים לכישורים חדשים שבעבר היו פחות רלוונטיים – ידע משפטי, הבנה של עקרונות אתיים וטכנולוגיים, ויכולת לזהות בעיות פוטנציאליות עוד לפני שהתוצרים מגיעים לידיים הלא נכונות

תפקידם של מנהלי המוצר כולל אחריות לפתח ולעצב חוויות משתמש שלא רק עונות על הצרכים של משתמשים, אלא גם מרגישות בטוחות, שוות וכוללות. עליהם לשקול את ההשלכות החברתיות של הטכנולוגיות שהם מפתחים, ולוודא שהן מיישרות קו עם תקני אתיקה גבוהים ועם עקרונות של הגנה על פרטיות. בהקשר הרחב יותר, בעידן של התפתחות מהירה בטכנולוגיות AI, מתקיימת קריאה לפיקוח רגולטורי שעשוי להוסיף שכבת הגנה נוספת על המשתמשים. לכן, מנהלי המוצרים זקוקים לכישורים חדשים שבעבר היו פחות רלוונטיים – ידע משפטי, הבנה של עקרונות אתיים וטכנולוגיים, ויכולת לזהות בעיות פוטנציאליות עוד לפני שהתוצרים מגיעים לידיים הלא נכונות. 

בטיחות המשתמשים ושמירה על ערכי יסוד חברתיים ומוסריים הם לא רק תוספות נחמדות לעולם הטכנולוגיה, אלא דרישות בסיסיות הנחוצת כדי להבטיח שהוראת האחריות לא תישאר רק באוויר. החזון הוא ליצור עתיד שבו AI לא רק מייעלת תהליכים, אלא גם תורמת לחברה בצורה הוגנת ומוסרית.

תועלות עצומות לצד אתגרים גדולים בניהולים האחראי. מוצרי בינה מלאכותית.

תועלות עצומות לצד אתגרים גדולים בניהולים האחראי. מוצרי בינה מלאכותית. צילום: Shutterstock

אתגרים והאחריות המקצועית והחוקית בניהול מוצרי AI

אחד האתגרים המרכזיים העומדים בפני מנהלי המוצרים בתחום הבינה המלאכותית הוא האיזון בין החדשנות לבין שמירה על בטיחות המשתמשים. למשל, כאשר טכנולוגיית ניתוח הנתונים מתקדמת לנקודה שבה היא יכולה לחזות את התנהגות המשתמשים, נשאלת השאלה מהי כמות המידע שיש לאסוף ומהם הכלים שיבטיחו שימוש לא פוגעני ובטוח בנתונים הללו.

יתרה מכך, טכנולוגיות AI רבות טומנות בחובן סיכונים פוטנציאליים כמו אפליה, חוסר שקיפות ולפעמים גם פגיעה בפרטיות.

על מנת להתמודד עם אתגרים אלו, מנהלי מוצר צריכים להיות מודעים לאחריות המקצועית והחוקית המוטלת עליהם. הם חייבים להבין את ההשלכות האפשריות של טכנולוגיות שהם מפתחים, ולוודא שהן עומדות בסטנדרטים אתיים וחוקיים.

אם ניקח לדוגמה את האלגוריתם שממיין תכנים ברשתות חברתיות – מנהל המוצר חייב להתייחס להשלכות החברתיות של מסננים אלו על קהלים מגוונים, ולוודא שהם לא יוצרים אפליה או מזיקים לחברה. 

הדרך ליצירת מוצרים בטוחים ואחראיים עוברת בשיתוף פעולה הדוק עם אנשי מקצוע מתחומים שונים, כמו אתיקאים, משפטנים ומומחי טכנולוגיה. שילוב גישות מגוונות בתהליך הפיתוח מעשיר את הצעת הפתרון ועוזר לפתח מוצרים שיכולים לענות על הדרישות המוסריות והחוקיות. לדוגמה, חברה שמתכננת לפתח טכנולוגיית זיהוי פנים תחיל שיחות עם אתיקאים ובעלי מקצוע בתחום הפרטיות, על מנת להבין את הסיכונים והאתגרים העומדים בפניה.

פרקטיקות מומלצות לניהול סיכונים

כחלק מהמאמצים להבטיח את בטיחות המשתמשים, מנהלי המוצרים יכולים להיעזר בכמה פרקטיקות מומלצות. ראשית, חשוב לבצע הערכות סיכונים בכל שלב במעגל חיי המוצר – החל משלב האיפיון ועד להשקה. שנית, השקפת עולם כנה ופתוחה כלפי משוב מהמשתמשים יכולה לסייע בזיהוי בעיות פוטנציאליות במוצרים טרם השקתם. בנוסף, השקעה בהכשרה מקצועית בנוגע לבטיחות ואחריות אתית יכולה לשדרג את הידע של הצוותים ולמנוע בעיות בעתיד.

כדי להבטיח שמוצרים טכנולוגיים ימשיכו לשרת את טובת החברה, יש צורך בהגברת המודעות והכשרה בתחום הבטיחות בבינה מלאכותית. יש להציע סדנאות, קורסים, והדרכות, כדי להעמיק את הידע בתחום זה בקרב עובדים מגזרים שונים. כך נוכל לפתח טכנולוגיות מתקדמות שיביאו תועלת רבה למשתמשים, תוך שמירה על האחריות והבטיחות שבבסיסם.

עתיד הבינה המלאכותית עשוי להיות מבטיח, אך הוא תלוי בבחירות שנעשה היום בניהול המוצרים ובהבנת היכולות והאתגרים שמזמנת לנו הטכנולוגיה.

הכותב הוא מנהל מוצר ראשי באינטואיט ישראל וחוקר בטכניון

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים