כיצד מתכננים מודלים עסקיים דיגיטליים?

חלק ג' ואחרון בסדרת המאמרים שפרסמנו בימים האחרונים, אשר דנה במודלים עסקיים דיגיטליים ובהיותם "הרוטב הסודי של הטרנספורמציה הדיגיטלית", יעסוק בתכנון המודל העסקי הדיגיטלי

רז הייפרמן – יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital, מרצה בתוכניות ה-MBA ברופין ואונו ובביה"ס ללימודי המשך בטכניון.

חלק ג'*

זהו החלק האחרון מבין שלושת החלקים של מאמר העוסק במודלים עסקיים דיגיטליים. בחלק א' הגדרנו את המודל ואת יתרונותיו. בחלק ב' סקרנו מספר מודלים עסקיים דיגיטליים פופולריים. בחלק זה נסקור בקצרה מה הם הצעדים שהארגון צריך לבצע כדי לפתח מודל עסקי דיגיטלי.

כל ארגון חייב לשקול לפתח מודל עסקי דיגיטלי, כדי להמשיך ולהישאר תחרותי. נקודת הפתיחה של תהליך החשיבה על המודל העסקי הדיגיטלי של כל ארגון חייבת להיות הלקוח

צעדים מומלצים בפיתוח מודל עסקי דיגיטלי

נסקור כאן בקצרה מספר צעדים מומלצים לפיתוח מודל עסקי דיגיטלי עבור ארגונכם. חשוב להדגיש שאין מודל עסקי דיגיטלי אחד שמתאים לכל ארגון. כל ארגון פועל בסביבה עסקית שונה, יש לו לקוחות שונים בעלי ציפיות שונות, משאבים וכישורים ייחודיים וכדומה. לכן על כל ארגון לפתח את המודל העסקי הדיגיטלי שמתאים ליעדיו. ההחלטה על המודל העסקי הדיגיטלי ההולם לארגון היא החלטה חשובה, ולכן הצעדים שעליו לנקוט הם בעלי חשיבות רבה.

הבנת לקוחות היעד – המודל העסקי הדיגיטלי שבכוונתכם לפתח חייב לענות על הציפיות ולקוחות היעד של הארגון. על הארגון לנתח ולהבין את הציפיות והצרכים של לקוחות היעד שהוא מכוון. מומלץ בשלב זה להגדיר מדדי הצלחה למודל העסקי החדש. אלה צעדים ראשונים חשובים והכרחיים.

הגדרת הצעת הערך הייחודית – הגדרה של מה היא הצעת הערך הייחודית שהארגון יציע ללקוחותיו במודל הדיגיטלי וכיצד המודל יתמוך ויספק פתרון לצרכי הלקוחות. ככל הניתן, מומלץ להשתמש באנליטיקה על בסיס הנתונים העומדים לרשות הארגון.

מינוף הטכנולוגיות הדיגיטליות – המודל העסקי הדיגיטלי נשען כמובן על שימוש בטכנולוגיות דיגיטליות ליישום אחד או יותר מהמודלים העסקיים הדיגיטליים (שנסקרו בחלק ב').

מיקוד בלקוח – המיקוד של הארגון חייב להיות בלקוח והמודלים העסקיים הדיגיטליים מאפשרים מימוש של יעד זה. על הארגון לבחון את מסע הלקוח וכיצד המודלים העסקיים הדיגיטליים תומכים בחוויית ומסע לקוח איכותיים.

כישורים דיגיטליים – היכולת לפתח ולתמוך במודלים עסקיים דיגיטליים חדשניים תלויה במידה רבה בקיומם של כישורים וכישרונות בארגון. צוות דיגיטלי חזק ומוכשר מהווה תשתית חשובה בפיתוח המודלים הדיגיטליים. על הארגון להשקיע בהדרכה ופיתוח הידע הדיגיטלי של עובדיו.

אג'יליות – הסביבה הדיגיטלית משתנה במהירות, ולכן הארגון חייב לפתח את הגמישות שלו כדי להיות מסוגל להגיב ולבצע שינויים מהירים בהתאם.

מדידה וניטור – על הארגון להמשיך כל העת לבחון את ההתפתחויות של הטכנולוגיות, המודלים העסקיים החדשים שהמתחרים מציעים, והדינמיקה העסקית בענף בו הוא פועל. לשם כך עליו להגדיר וליישם אוסף של מדדים ודשבורדים למנהלים. אלה מודלים עסקיים חדשים מבחינת הארגון, ולכן נדרש זמן וניטור מתמשך.  

לסיכום – בשלושת החלקים של המאמר הצגתי את העקרונות והיתרונות של המודלים העסקיים הדיגיטליים. סקרנו רשימה של מודלים דיגיטליים נפוצים, ובחלק האחרון הצגתי מספר צעדים מומלצים ליישום מודל עסקי דיגיטלי.

כל ארגון הנמצא בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית, חייב לבחון מודלים אלה ולבחור את המודל שמתאים לו. חלק מהמודלים קלים יחסית ליישום, ואילו חלקם מורכבים מאוד. מה שבטוח הוא שכל ארגון חייב לשקול לפתח מודל עסקי דיגיטלי, כדי להמשיך ולהישאר תחרותי. נקודת הפתיחה של תהליך החשיבה על המודל העסקי הדיגיטלי של כל ארגון חייבת להיות הלקוח – מה הציפיות שלו ומה יתאים לצורת עשיית העסקים שהוא יעדיף. בהצלחה!

*לחצו על הקישורים לקריאת חלק א' וחלק ב' בסדרה

הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital, מרצה בתוכניות ה-MBA ברופין ואונו ובביה"ס ללימודי המשך בטכניון

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים