קוד מקור אחד לפיתוח ערוצי הדיגיטל – הבשורה למנמ"רים ומנהלי פיתוח

היעדר בסיס-קוד אחיד לפיתוח בכל הערוצים הדיגיטליים מאלץ ארגונים זה שנים להשקיע משאבים אדירים בפיתוח ותחזוקה נפרדים לכל פלטפורמה ● כלי של גוגל בשם Flutter מאפשר למזג הכל לתהליך פיתוח אחד

רן רייכברג, CTO, וואן טכנולוגיות.

לכל ארגון וחברה יש מגוון ערוצים דיגיטליים שמספקים מידע ושירותים לקהלי היעד, כגון אתר אינטרנט, אפליקציות מובייל, קיוסקים ועוד. אחד האתגרים הגדולים של ארגונים הוא הצורך לפתח ולתחזק במקביל אפליקציות Native למובייל וגם אתרי אינטרנט למגוון מכשירים, באופן שכל הערוצים יעניקו את השירותים המרכזיים בהתאם לבחירת הלקוח בכל זמן נתון.

הבשורה הטובה היא שיש פתרון, והוא אפילו מבוסס על טכנולוגיה שנמצאת איתנו כמה שנים טובות. מדובר בטכנולוגיה קיימת שרק לאחרונה הבשילה באופן מלא וניתנת למימוש חוצה-פלטפורמות. מעכשיו כולנו יכולים לקטוף את הפירות

זהו אתגר טכנולוגי גדול ויקר לגופי הפיתוח וה-IT, ויקר אף יותר עבור החטיבות העסקיות שמעוניינות בקיצור ה-TTM (ר"ת Time to Market)של מוצרים ושירותים חדשים. היעדר בסיס-קוד (Codebase) אחיד לפיתוח בכל הסביבות מאלץ כבר שנים רבות את מחלקות הפיתוח והדיגיטל בארגונים להשקיע משאבים אדירים, כפולים ולעיתים אפילו משולשים, בפיתוח ותחזוקת השירותים הדיגיטליים בנפרד לכל פלטפורמה, במקום למזג אותן לתהליך פיתוח אחד המבוסס על קוד מקור אחד.

מנמ"רים ומנהלי פיתוח רבים עדיין מחפשים אחר "הגביע הקדוש" שיפטור אותם מהצורך להשקיע ולפתח במקביל גם אתר וגם אפליקציה בטכנולוגיות שונות, כפי שהם נאלצים לעשות כיום.

במהלך השנים הוצעו פתרונות רבים לאתגר זה, החל מפיתוח Web רספונסיבי, שבמקרים רבים אינו מספק, ועד לפיתוחים היברידיים בהם מפתחים מסכי Web ועוטפים אותם במעטפת מבוססת Native, אך לכל אלו היו חסרונות רבים ובפועל הם לא חסכו כסף וגם לא סיפקו את חוויית המשתמש הנדרשת. בינתיים ארגוני הפיתוח נאלצים להתמודד עם השלכות הפיתוח הכפול, החל במורכבות-יתר בתכנון והתאמות עיצוב של ממשקי המשתמש, דרך ביצוע בדיקות איכות כפולות ותחזוקה מורכבת, ועד להתמודדות כפולה עם היבטים של אבטחת מידע, נגישות, עדכוני תוכנה וטיפול בתקלות – מדובר בהשקעה עצומה ועיכוב ניכר בזמני ההגעה לשוק, וזה עוד לפני שדיברנו על ניהול ושימור הידע והטיפול במשאב האנושי.

"כלי פיתוח אחד לשלוט בכולם"

הבשורה הטובה היא שיש פתרון, והוא אפילו מבוסס על טכנולוגיה שנמצאת איתנו כמה שנים טובות. כמו שאמר ויקטור הוגו, "אין דבר חזק יותר מרעיון שהגיע זמנו", גם כאן מדובר בטכנולוגיה קיימת שרק לאחרונה הבשילה באופן מלא וניתנת למימוש חוצה-פלטפורמות. מעכשיו כולנו יכולים לקטוף את הפירות.

טכנולוגיית Flutter פותחה על ידי גוגל כפתרון לפיתוח אפליקציות Cross-platform למובייל. למרות שהיא קיימת, כאמור, מספר שנים (בטא מ-2015 וגרסה ראשונה ב-2018), רק לאחרונה היא הבשילה גם ככלי Multi-platform אמיתי לפיתוח אפליקציות מובייל ואתרי אינטרנט באמצעות קוד מקור אחד. אמנם הרעיון של פיתוח Multi-platform היה קיים מההתחלה, אבל מימושו בפועל לקח כמה שנים, במידה רבה בגלל שאתר דסקטופ מבוסס דפדפן ואפליקציית מובייל שונים בכל כך הרבה תכונות מהותיות, שהדרך לגשר עליהן לא פשוטה בכלל.

אולם לאחרונה נראה כי "הכוכבים הסתדרו בשמיים" עבור Flutter וכל יתרונותיה של הטכנולוגיה התלכדו באופן מוצלח. ראשית, היותה מבוססת על שפת Dart, וטכנולוגיית Object oriented מאפשרת הורשה של תכונות בין סוגי מכשירים וסביבות ומעניקה ל-Flutter גמישות לצד רמת ביצועים, מהירות, וכן יציבות ומהימנות גבוהות במיוחד. יתרה מכך, בניגוד לסביבות אחרות, Flutter פותח ותוכנן מראשיתו כדי לאפשר פיתוח Cross-platform, והודות לכך יש בכלי יכולות מובנות של פיתוח והרצת קוד סימולטני על פלטפורמות שונות.

בשנה האחרונה מופיעות יותר דוגמאות ו-Best practice של פיתוח אחוד עם Flutter, משלב התכנון והעיצוב, דרך הפיתוח כמובן, ועד לתחזוקה וניהול שינויים ועדכוני גרסאות לאורך זמן.

מדובר בבשורה חשובה ביותר למפתחי דיגיטל, מכיוון שזו פעם ראשונה מאז שנת 2006 שיש פתרון אמיתי המאפשר לאחד את שתי סביבות הפיתוח לאחת, וכך לקצר את זמני ההגעה לשוק ולחסוך לארגון הון בעלויות הפיתוח, הבדיקות והתחזוקה.

לא מפתיע שדווקא גוגל היא זו שמפצחת את העניין – החברה שמפתחת את הדפדפן הנפוץ ביותר וגם את מערכת ההפעלה הניידת, אנדרואיד, היא שמציעה בסוף פתרון בשל לשתי הפלטפורמות.

יחד עם זאת, צריך לדעת כיצד לנצל את היתרונות של Flutter על מנת להפיק ממנו תועלת מרבית בלי להתפזר. דרושה יכולת פיתוח גבוהה בהשוואה לסביבות טכנולוגיות אחרות, וכן נדרש תכנון וניהול שונה – החל מניתוח הדרישה העסקית והכנת Road map לפתרון, דרך ארכיטקטורת תוכנה מתאימה למימוש ב-Flutter מקצה לקצה, איפיון מפורט שכולל הגדרת רכיבים ותהליכים, תהליכי Uintest ו-QA יעילים, ועוד. לשם כך כדאי לצאת לדרך עם שותף מקצועי ומנוסה, שיעזור לארגון לנצל את היתרונות של Flutter באופן מלא.

בסיכומו של דבר, הבשורה למנמ"רים ומנהלי פיתוח היא שמהיום לא צריך יותר לפתח ולתחזק בנפרד את האתר ואפליקציות המובייל של הארגון, מפני שיש פתרון בשל לפיתוח אחוד שלהם תחת בסיס-קוד אחד. מנמ"ר שיוביל מהלך כזה בארגון יביא לחסכון במשאבים, קיצור זמני הגעה לשוק, ויש להניח שגם יזכה להערכה רבה.

הכותב הוא ה-CTO של וואן טכנולוגיות (ONE)

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים