א' – אוהל, ב' – זה בית, ג' – זה גוגל וגם 'גדול מדי'

מונופול זה לא רק משחק קופסה של ילדים, קבע בית המשפט ופתח דלת למהלך בלתי נתפש - פיצולה של ענקית הטק ● ומה הקשר לשליחות קטלנית ולארנולד שוורצנגר? ● לתשומת לב הקוראים ל. פייג', ו-ס. ברין

נקבע שהיא מונופול במשפט ההגבלים העסקיים שלה בארה"ב ומשרד המשפטים רוצה לפרק אותה. גוגל.

אם יש משפט שעצבן וטורד את מנוחת ראשי אלפבית וגוגל, הרי הוא הקביעה: "גוגל היא מונופוליסטית, ונקטה בשיטות לשימור המונופול שלה".

בשמונה מילים אלה, אמר השופט המחוזי עמית מהטה את מה שידוע לכל זמן רב: גוגל = מונופול. בעקבות פסיקת השופט, לפיה גוגל מהווה מונופול בלתי חוקי בתחום החיפוש המקוון, משרד המשפטים האמריקני שוקל לדרוש את פירוק האימפריה העסקית של אלפבית, החברה האם של גוגל.

אם אכן הממשל בארה"ב יפרק את גוגל, יהיה זה הצעד הגדול ביותר בתחום מאז זה שנעשה ב-AT&T

לא שזה יקרה מחר בבוקר, אבל להלן כמה תרחישים: הממשל יכול לנקוט בענישה, כדי להפוך את התחרות להוגנת שוב, ולאלץ את גוגל לחלוק נתונים עם יריבותיה, ולבנות מנגנונים כדי למנוע מגוגל להשיג יתרון לא הוגן בשוק ה-AI. כך, לנטרל את המצב כיום, בו גוגל דורשת מאתרים לאפשר למוצרי הבינה המלאכותית שלה למנף את התוכן שלהם כדי להופיע בתוצאות החיפוש. אפשרות נוספת היא לדרוש מגוגל להטמיע יותר יכולת פעולה הדדית עם מנועי חיפוש אחרים.

מארק רוטנברג, פרופסור משותף באוניברסיטת ג'ורג'טאון ומייסד ונשיא המרכז לבינה מלאכותית ומדיניות דיגיטלית, ה-CAIDP, כתב השבוע בלינקדין: "התרופות במקרים של הגבלים עסקיים אינן קלות: אתה יכול לפרק חברות, אבל החלקים נוטים לשוב ולפעול במתכונתם המקורית – כמו הרובוט המרושע בשליחות קטלנית, שחזר לצורתו לאחר שארנולד שוורצנגר פוצץ אותו ברובה הציד שלו. זה מפחיד". ה"תרופות", לפי פרופ' רוטנברג, הן "הגבלת האיסוף ושימוש בנתונים אישיים על ידי מפרסמים באינטרנט… איסור שימוש לילדים… עידוד ופיתוח טכניקות פרסום שהן פחות פולשניות לפרטיות… והתמקדות במזעור נתונים".

"תנו לחברות הפרסום להתחרות על סמך איכות המוצרים והמסרים שלהן, לא על מניפולציה על הצרכנים", כתב רוטנברג, "זו תהיה תוצאה נהדרת!"

אלדן אבוט, לשעבר היועץ המשפטי של נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב, ה-FTC, וכיום עמית מחקר בכיר באוניברסיטת ג'ורג' מייסון – כתב במאמר לפורבס כי "בית משפט לערעורים פדרלי עשוי לבטל את פסק הדין הנוכחי, אך לא בוודאות. תהליך זה עלול להימשך שנים". אבוט נטה לכף הזכות של גוגל וכתב: "גוגל שיפרה את איכות מנוע החיפוש הכללי באינטרנט (GSE), וזו מציאות המנוגדת לעיסוק של מונופול אנטי-תחרותי… שיפור איכות GSE הגדיל את רווחת הצרכנים, והרי זו, לפי בית המשפט העליון, מטרת-העל של אכיפת הגבלים עסקיים".

גוגל לא לבד

ב-1887 הקים אלכסנדר גראהם בל, לאחר המצאת הטלפון, את חברת הטלפוניה בל (Bell). אחת מחברות הבת של בל הייתה AT&T. עם השנים הפכו החברה וחברות הבת שלה למונופול בארה"ב ובקנדה. ב-1984 פירק הממשל את המונופול של AT&T בתביעת הגבלים עסקיים.

אם אכן הממשל בארה"ב יפרק את גוגל, יהיה זה הצעד הגדול ביותר בתחום מאז זה שנעשה ב-AT&T. כ-2.5 מיליארד מכשירים ברחבי העולם משתמשים באנדרואיד, מערכת ההפעלה של גוגל: באמצעות עסקאות הפצה בלעדיות שנסמכו על תשלומים של מיליארדי דולרים לשותפים כמו אפל, סמסונג ו-AT&T, כולל 26.3 מיליארד דולרים ב-2021 לבדה – גוגל דאגה להבטיח שמנוע החיפוש שלה מופעל כברירת מחדל ברוב הטלפונים, דפדפנים ומכשירים של צד שלישי.

פרופ' פרדריק ג'יימסון מאוניברסיטת דיוק פרסם עשרות ספרים על ספרות, פוסטמודרניזם, פוליטיקה ותרבות. לפני שנים רבות הוא התריע מפני "חזון הבלהות של מונופול פרטי כלל-עולמי על המידע", וכתב: "רגע האמת.. בא כאשר עניין הבעלות והשליטה על מאגרי המידע החדשים עולה על הפרק במלוא החומרה". נראה כי בעשור העשירי לחייו – ג'יימסון צדק.

"איך מפרקים מונופול ענק שקיים 90 שנה?", כתב נפתלי בנט ב-2019, "אני פירקתי את אחד המונופולים הוותיקים בישראל, את חברת נשר… ככה 90 שנה פחדו לגעת בה. מוניתי ב-2013 לשר הכלכלה. ב-2015 פירקתי אותה… ויצרתי תחרות. היום נשר איננה מונופול. זהו". נראה כי פירוק גוגל – אם יקרה – לא יהיה כזה מהיר. לתשומת לב הקוראים לארי פייג' וסרגיי ברין.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. פרובוקטור

    א- אנרכיסטים. ב-בהמות ג-גנגסטרים ד-דפוקים ה- הזויים ו- וייס נישט ז- ז****ת ח- חוטאים ט- טמבלים י- יצירתיים כ- כ****ם ל- לא שפויים מ- מוזמנים להצמיד את התוויות לפי טעמכם.

אירועים קרובים