כוננות ספיגה: המגזר הפרטי מתגייס להגן על תשתיות קריטיות בישראל

בשנים האחרונות נראית מגמה חיובית של יוזמות פרטיות בשוק הפרטי של בניית תשתיות עמידות, שיספקו הגנה ורציפות עסקית במצבי משבר, לצד חוות שרתים שיהיו ממוגנות מפני פגיעה ישירה של טילים ארוכי טווח

אבי דדון, ראש מינהלת ההקמה של טקטוניק.

ישראל מתמודדת עם איומים גוברים מצד איראן, חיזבאללה וגורמים עוינים נוספים, שהבטיחו לנקום.  מערכות ההגנה האוויריות של המדינה, כמו "כיפת ברזל", מתקפות מנע וטילי חץ, משמשות כקו ההגנה הראשון נגד מתקפות טילים ורקטות. מערכות אלה הוכיחו את עצמן כיעילות במניעת פגיעות ישירות באזורים מיושבים, והן מהוות מרכיב קריטי בהגנת המדינה.

אך גם עם הטכנולוגיות המתקדמות הללו, מערכות ההגנה אינן הרמטיות. קיים סיכון שמערכת ההגנה תפספס, או שתתרחש פגיעה במתקנים אסטרטגיים חיוניים. במצבים כאלה, ההשפעות עלולות להיות משמעותיות לא רק עבור האוכלוסייה האזרחית, אלא גם עבור התשתיות הקריטיות שעליהן מתבסס המשק הישראלי.

מתקנים אסטרטגיים, כמו חוות שרתים, תחנות כוח ומערכות מים, מהווים את התשתית שעליה מתבססים חיי היומיום והכלכלה של המדינה. פגיעה באחד מהמתקנים הללו עלולה לשבש את השירותים החיוניים, לגרום לשיבושים כלכליים נרחבים, ולהעמיד את המשק בסיכון.

"חוות שרתים מהוות את הליבה הטכנולוגית של תשתיות רבות – שירותי אינטרנט, תקשורת, בנקאות, מסחר אלקטרוני, מערכות בריאות ואפילו שירותי ממשלה. פגיעה בחווה כזו עלולה להוביל לשיבושים חמורים בשירותים קריטיים ולהשפיע על חיי היומיום של מיליוני אנשים"

מוכנות לספיגה של מתקפות כאלה אינה נבנית ביום אחד. מדובר בתהליך ארוך טווח, שכולל תכנון מדוקדק, השקעה נרחבת, ופיתוח מערכות שמבטיחות רציפות תפקודית גם בתנאי חירום קשים. בשנים האחרונות נראית מגמה חיובית של יוזמות פרטיות בשוק הפרטי בבניית תשתיות עמידות, שיספקו הגנה ורציפות עסקית במצבי משבר.

כמו כן, ישנה חשיבות עליונה בהגנה על מערכות SCADA (ר"תSupervisory Control and Data Acquisition), שמפעילות תשתיות קריטיות. מערכות אלו, כמו גנרטורים לגיבוי חשמל ומערכות קירור בשרתים, חשופות לאיומי סייבר שעלולים לשבש את פעילותן, לגרום להפסקות חשמל ולקריסת מערכות חיוניות. כדי להבטיח את הרציפות התפעולית וזמינות השירותים הקריטיים בחוות השרתים, יש צורך מתמיד בשדרוג והגנה על מערכות אלו, במיוחד מול איומים גוברים מצד גורמים עוינים.

חוות שרתים ממוגנות מפני טילים

בימים אלה מוקמות בארץ חוות שרתים, שמתוכננות כך שיהיו ממוגנות מפני פגיעה ישירה של טילים ארוכי טווח. חווה אחת, למשל, קיבלה תקן מחמיר לחוות שרתים ותעמוד בדרישות גבוהות לרציפות תפעולית, על מנת להבטיח את המשכיות הפעילות הקריטית גם בתנאי חירום.

חוות שרתים מהוות את הליבה הטכנולוגית של תשתיות רבות – שירותי אינטרנט, תקשורת, בנקאות, מסחר אלקטרוני, מערכות בריאות ואפילו שירותי ממשלה. פגיעה בחווה כזו עלולה להוביל לשיבושים חמורים בשירותים קריטיים ולהשפיע על חיי היומיום של מיליוני אנשים.

השקעה בתשתיות קריטיות מסוג זה מבטיחה שישראל תהיה מוכנה להתמודד עם האיומים האסטרטגיים השונים, ומאפשרת לשמור על חוסן כלכלי וחברתי גם בזמני חירום. ניכר כי בישראל מתפתחת מגמה חיובית של התכוננות לספיגה והבטחת המשכיות עסקית, עם השקעה הולכת וגדלה במתקנים ממוגנים ובתשתיות עמידות. מגמה זו מעניקה תקווה לכך שהמדינה תוכל לעמוד בפני האתגרים המורכבים המצפים לה בעתיד.

 

הכותב כיהן בעבר כסמנכ"ל משרד הביטחון וראש מינהל הרכש ומשמש כיום כראש מינהלת ההקמה בטקטוניק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים