מהפכת המחשוב – היכן עובר הגבול בין חדשנות לבשלות?

היכולת לתכנן את העתיד ולקבל החלטות מושכלות היא קריטית לחברות ה-OEM, אלו שהחומרה היא חלק אינטגרלי ממוצריהן ● אלא שהחדשנות, שמביאה בשורות חיוביות, עלולה גם ליצור בעיות עקב ההתפתחותה המואצת של הטכנולוגיה

סער בליץ, CVP of Technology, הייפר גלובל.

עולם הטכנולוגיה מתקדם בקצב חסר תקדים. אנו עדים למהפכה של ממש בתחום הבינה המלאכותית (AI) ובמחשוב עתיר ביצועים (HPC), ולעיתים נדמה כי קצב השינויים מואץ מדי. בעוד שהחדשנות מביאה בשורות חיוביות, היא עלולה להוביל גם לשדרוגים שאינם הכרחיים ולמוצרים שאינם בשלים מספיק ליציאה לשוק,  במיוחד על רקע התחרות הגוברת בין ענקיות הטכנולוגיה הנאבקות על מובילות טכנולוגית.

בעולם שבו הטכנולוגיה מתחלפת במהירות הבזק, יצירת יציבות ומוצרים בעלי אורך חיים ארוך היא אתגר משמעותי – אך בהחלט אפשרי

מהפכת השרתים והמעבדים

תחום המעבדים והשרתים הוא דוגמה קלאסית לשינוי התדיר בשוק הטכנולוגי. בעבר, תחום המעבדים של אינטל ו-AMD היה מתחדש בקצב מוגדר – מדי 18 חודשים היו מכריזים על שינוי משמעותי, ולאחר מכן על עוד שינוי קטן כעבור 18 חודשים נוספים. חברות טכנולוגיות המפתחות מוצרי תוכנה או מוצרים מורכבים מבוססי מחשוב נוהגות לתזמן את המעבר הטכנולוגי שלהן בהתאם למחזורים אלו, כל שלוש שנים. אולם כיום המצב שונה בתכלית. הזמנים התקצרו משמעותית, לשנתיים ולעיתים אף פחות מכך. מוצרים משוחררים במהירות לשוק במטרה "לסגור פער עם התחרות", לעיתים על חשבון בשלותם המלאה. לדוגמה, זכורים לנו מוצרים "זמניים" של אינטל, כדוגמת IceLake, שנולדו על מנת לסגור פער לשנה וחצי, עד ליציאת הדורות הבשלים הבאים.

עלולה לגרום להולדת מוצרים לא בשלים. החדשנות.

עלולה לגרום להולדת מוצרים לא בשלים. החדשנות. צילום: Shutterstock

החשיבות של ראייה לטווח ארוך

בזמן שהטכנולוגיה מתקדמת בקצב מטורף, היכולת לתכנן את העתיד ולקבל החלטות מושכלות היא קריטית לחברות ה-OEM, אלו שהחומרה היא חלק אינטגרלי מהמוצר שלהן. כסמנכ"ל טכנולוגיות של חברה העוסקת במתן פתרונות מחשוב לחברות טכנולוגיות המפתחות מוצרים מבוססי מיחשוב, אנו מייחסים חשיבות רבה לראייה לטווח ארוך, המאפשרת לכוון את החברה הטכנולוגית למוצרים שמתאימים לצרכיה, עם אורך חיים של חמש עד שבע שנים לפחות. בעולם שבו הטכנולוגיה מתחלפת במהירות הבזק, יצירת יציבות ומוצרים בעלי אורך חיים ארוך היא אתגר משמעותי – אך בהחלט אפשרי.

על פי רוב, מוצר OEM רגיש מאד לשינויים ולעדכון ברכיבי החומרה. שינויים עשויים להיות בעלי השפעה לא צפויה ואף לייצר בעיות תאימות מול התוכנה הייעודית. כאשר מחליפים את החומרה למשל, בדרך כלל נדרשת החלפה גם של מערכת ההפעלה וההחלפה לבדה אורכת מספר חודשים.
חשוב לציין כי לחברות התוכנה למיניהן אין את המשאבים והיכולת לבחון ולאשר מוצר חליפי מדי שנה. לכן במקרה כזה, מוצרים עם אורך חיים גבוה יספקו לחברה המפתחת פתרון אופטימלי שיעניק לה ראש שקט לשנים רבות. שקט לוגיסטי כזה הוא יתרון משמעותי, במיוחד עבור ארגון תעשייתי המעוניין לצאת לשוק במהרה, וזה מייתר עבורו את הבחינה המחודשת ואישור המחשב החדש למכונה קיימת אחת לשנה וחצי-שנתיים.

חשוב לזכור, שלא כל שדרוג הוא מבורך. לעיתים השדרוג החדש משנה את כל הפרדיגמה של המוצר. לכן, במקרים מסוימים עדיף שדרוג קטן, שיביא לשיפור המוצר מבלי לשנות אותו באופן דרסטי מקצה לקצה, ובמקרים אחרים, המתנה של  דור אחד או שניים קדימה יכולה לחסוך לחברה משאבים יקרים של זמן וכסף ולהעניק למוצר יתרון תחרותי.

התאמה לחברה ולצרכיה 

הצרכים של חברות שונות ממגוון ענפי תעשייה – שונים ומגוונים. חלקן מעדיפות יציבות, ואחרות מחפשים שדרוגים תכופים. במקרים של חברות המחפשות יציבות, חשוב לתכנן מערכות מחשוב גמישות, המאפשרות שדרוגים עתידיים מבלי להפריע לפעילות השוטפת. לדוגמה, חברות המפתחות מכשור רפואי, או מערכות מורכבות למגזר הביטחוני, מחפשות פעמים רבות מוצר עם אורך חיים רב יותר, בכדי לחסוך את הצורך בעדכון החומרה כל שנה.

חשוב לזכור שתהליכי הפיתוח במגזרים אלה אורכים לרוב זמן רב, והם גם מצריכים תקינה ייעודית (MIL-STD, CE, FDA), לכן הם כרוכים בהרבה מאד משאבי כסף וזמן. משום כך, גם הרכיבים הנבחרים צריכים להיות כאלה שמאפשרים קיבוע תצורה לזמן ארוך יותר, ואספקת מוצר זהה ועקבית, לעיתים לאורך שנים רבות.

במקרים של סטראט-אפים צעירים, רובם ממהרים לאמץ את הטכנולוגיה העכשווית ביותר ולבחור במוצרים שלא תמיד מתאימים לצרכיהם. תופעה זו נובעת לרוב מחוסר של ידע והבנה מעמיקים בתחום המחשוב התעשייתי, שמוביל את החברות הצעירות להחלטות שאינן מתאימות לצרכים המיוחדים שלהן.

לסיכום, בעולם של טכנולוגיה מתקדמת בקצב מהיר, החשיבות של קבלת החלטות אסטרטגיות שמבוססות על ראייה רחבה לטווח ארוך היא קריטית. השילוב בין חדשנות ויציבות הוא מה שיאפשר לחברות להמשיך להצליח בשוק תחרותי, מבלי להתפשר על איכות ובשלות המוצרים.

הכותב הוא CVP of Technology ב-הייפר גלובל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים