פודקאסט: כל מה שרציתם לדעת על דיני אינטרנט ומחשבים
פרק שני בסדרת ההסכתים על משפט וטכנולוגיה בהובלת עו"ד אביב אילון ● והפעם: מה מסתתר מאחורי חוזי ההתקשרות הדיגיטליים, ומה חייבים לבדוק?
בפרק הראשון של סדרת ההסכתים על חוק וטכנולוגיה עסקנו בנושא הרגולציה. בפרק החדש הזה, מסביר עו"ד אביב אילון, מוביל הסדרה, מה אנחנו צריכים לבדוק ולדעת רגע לפני שאנחנו חותמים על חוזים או תנאי שימוש באינטרנט, כמו רשתות חברתיות או קניות דרך אתרי מסחר.
מה המשמעות של חוזים והתקשרויות באופן טכנולוגי?
"אם נרשמת, לדוגמה לפייסבוק, אתה אמור לאשר תנאי שימוש. סביר להניח, כמו רוב האנשים, שאתה לא קורא אותם. גם אני אפרופו, וגם אם אני אקרא אותם – אבין מספיק בשביל להחליט שאני לא רוצה להשתמש בשירות. אבל אני צריך את השירות, ולכן אני מעדיף לא לקרוא. צריך להפנים: החברות האלו, הן קובעות עבורנו מה יקרה, ואיך נתנהל, אבל זה לא פוטר אותך מלדעת ולהבין מה אתה עושה ועל מה אתה מתחייב".
תגדיר מהו חוזה מעבר להקשר המשפטי הברור שלו
"אני בדרך כלל משתדל לא להשתמש בז'רגון המקצועי 'חוזה משפטי', אלא משתמש במילים פשוטות. מדובר על משהו שמציעים לך ואתה צריך להחליט אם הוא מתאים לך ואם כן מה אתה מקבל. תנאי שימוש הם הסכם לכל דבר. טיפ ראשון קשור לפרק קודם – צריכים לבדוק היכן סמכות השיפוט. בישראל? בחו"ל? יש חוקים שונים במדינות שונות, וצריך להכיר את החקיקה במדינת היעד".
קצת מורכב, להתחיל ללמוד את החוקים בכל מדינה
"צודק. אבל אפשר להבין את העקרונות והעקרון הבסיסי הוא, שבכל פעם שאתה מגיע לאיזושהי אינטראקציה, בין אם זה מול מכונה ובין אם זה מול אדם שאיתו את כורת הסכם כלשהו מרחוק, צריך לזכור לקרוא, להבין. לא רק את מה שכתוב שם, אלא להבין איזה דין חל עליך כמי שחתם, כי זה הדין שאתה תצטרך לעמוד בו".
אחרי שהבנתי – מה עוד אני צריך לדעת?
"מן הסתם צריך כמובן לזכור שיש עניינים של תמורה. כסף או שירות אלטרנטיבי, פעילות כזו או אחרת – לוודא שלא מטעים אותך, או שיש תנאים שאתה לא יכול לעמוד בהם. שוב, זה תקף באופן מוגבל כאשר אתה מול חברות גדולות. פה יכול להיות שהשירות שלהן ניתן בישראל, אבל התביעה תהיה בצרפת, כי שם בית המשפט יקבע שהוא סמכות השיפוט. ולא סתם הזכרתי את צרפת, כי היו דברים מעולם".
מה לגבי חוזי רכישה דרך אתר של מסחר אלקטרוני?
"ברכישה של מוצר או שירות דרך אתר מסחר אלקטרוני, לצורך העניין כשאתה נכנס לאתר אתה חותם על תנאי השימוש, שכוללים גם את הדרך בה תקבל את המוצר. זה יכול להיות שירות איחסון בענן, או מינוי דיגיטלי כמו סטרימינג – למשל נטפליקס, ספוטיפיי ועוד. אתה מסכים לחוזה, שמתחדש אוטומטית עם תשלום חודשי או שנתי. אבל אחרי שהתחברת עם אותה פלטפורמה, מציעים לך לשכור נכסים דיגיטליים, כמו שמשכירים דירות, וזה כרוך בדמי תיווך לצד שלישי, ויש לך התקשרות איתו. דוגמה אחרת זה אחסון בענן. יש סוגים שונים של שירותים, עם תנאים שונים, יש אינסוף סוגי התקשרויות לפי סוג התוכן ולכן חוזרים למה שאמרתי בהתחלה: כשאתה נכנס לעסקה כלשהי, תוודא מה אתה אמור לקבל ומה הם התנאים, במיוחד מה קורה כשיש בעיה, מול מי אתה מתנהל".
רכשתי שירות דרך פלטפורמה ולא קיבלתי את המוצר, למי אני פונה?
"לדוגמה ביצעת רכישה דרך פייפאל – יש לך חוזה ובו כתוב מה אתה יכול לעשות ומה לא. אתה פונה אליהם ואומר 'גביתם ממני כסף, עבר הספק לא סיפק לי את הסחורה – מה עושים?'"
לבטל את העסקה?
"זה לא פשוט כל כך. אישית היו לו לפחות שלוש פעמים שבהן ביקשתי לבטל עסקה, ורק פעם אחת השיבו לי. הם לא כל כך ממהרים לבטל עסקאות, כידוע לך. אכן זו בעיה, שתתרחב ככל שנתקדם, אבל אני מאמין שגם יהיו יותר הסדרים בינלאומיים שיאפשרו תגובה מהירה יותר".
זה מאוד רלוונטי, כי הרבה ישראלים קונים בחו"ל דרך אתרים
"אכן. יש חוסר מודעות, לא בודקים ואחר כך יש בעיות. באחרונה, בארץ במיוחד בגלל המצב, היו שאלות כאלו כלפי כרטיסי טיסה, שקונים דרך אתרים וחברת התעופה ביטלה. את מי תובעים? קנית דרך אתר, שילמת אולי דרך פייפאל, יש פה כמה גורמים ואתה צריך לדעת מראש למי פונים, כי הגורם המתווך יגיד לך 'אני כבר העברתי את הכסף. אני לא אשם'. ומכאן הטיפ הכי חשוב: לא למהר ולקנות. לבדוק, להבין, עד כמה שניתן. לפעמים מבינים בדיעבד. זו אחת הסיבות שאנחנו מקליטים את ההסכתים האלו על משפט וטכנולוגיה. לסיכום: חברים, האזינו, תקראו תלמדו, אנחנו פה לכל שאלה".
תגובות
(0)