בביצוע טרנספורמציה דיגיטלית: הרפו מעט מהמיקוד בפן הטכנולוגי
רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית, מסביר במאמרו החדש מדוע הליך הטרנספורמציה הדיגיטלית מחייב דווקא מיקוד באנשים, בתרבות ארגונית, בתהליכים ובמודלים עסקיים, ופחות בטכנולוגיה

עם כל הסערות והשיבוש המתרחשים בסביבה העסקית, עובדה אחת נותרה ברורה – הצלחה בעידן הנוכחי תלויה במידה רבה ביכולת הארגונים לבצע טרנספורמציה עסקית דיגיטלית ולשלב מערכות וטכנולוגיות דיגיטליות בכל מימדי הפעילויות של הארגון ובדרך בה הוא מייצר ומספק ערך ללקוחותיו.
בתקופה האחרונה נושא הבינה המלאכותית (AI), ובמיוחד הבינה המלאכותית היוצרת (GenAI), שולט בשיח המקצועי – אין כנס, הרצאה, מצגת, מאמר, שאינם מתייחסים לכך. הבעיה היא שיש ארגונים שחושבים שיישום טכנולוגיות חדשניות אלה, מבטיחה את הצלחת הטרנספורמציה הדיגיטלית, וזו טעות. אף טכנולוגיה בודדת, חדשנית ומשבשת ככל שתהיה, אינה יכולה להביא להצלחת הטרנספורמציה הדיגיטלית. ההצלחה תלויה בראש וראשונה באנשים, בתרבות הארגונית, ביישום והטמעת תהליכים עסקיים מתקדמים, בפיתוח חוויות לקוח איכותיות, וביישום מודלים עסקיים חדשניים.
האתגר אמיתי של הטרנספורמציה נעוץ במנהיגות שמבינה את המתחולל ומגבשת דרכים ותהליכים ארגוניים, במטרה להתמודד עם השיבוש הפוטנציאלי העתידי. הסביבה החדשה מחייבת את המנהיגים לאמץ תפישות, צורות חשיבה ונקודות מבט חדשות
הטכנולוגיות משנות במהירות את הסביבה העסקית, בכל הענפים העסקיים. יש חשיבות רבה שמנהלים יבינו, יגבשו ויישמו את האסטרטגיה העסקית והדיגיטלית של הארגון ויפתחו בהתאם את היתרון התחרותי שלהם. כדי להצליח, על המנהלים להבין את המהות האמיתית של הטרנספורמציה העסקית הדיגיטלית, טרנספורמציה הכרחית להצלחה בעידן הדיגיטלי הנוכחי.
אחת הטעויות הנפוצות של מנהלים היא התפישה שהאתגר העיקרי של הטרנספורמציה הוא אתגר טכנולוגי, בעוד שהמיקוד העיקרי צריך להיות הטרנספורמציה העסקית – טרנספורמציה בתרבות ארגונית, במבנה ארגוני תומך חדשנות, בניהול השינוי, בפיתוח כישורי העובדים, במודלים עסקיים חדשניים, בתהליכים עסקיים וניהוליים חדשים, ועוד.
השיפורים וההתקדמות של הטכנולוגיות הדיגיטליות הם, בדרך כלל, רק המניע, הטריגר, המחוללים שינויים עמוקים בסביבה העסקית. האתגר אמיתי של הטרנספורמציה נעוץ במנהיגות שמבינה את המתחולל ומגבשת דרכים ותהליכים ארגוניים, במטרה להתמודד עם השיבוש הפוטנציאלי העתידי. הסביבה החדשה מחייבת את המנהיגים לאמץ תפישות, צורות חשיבה ונקודות מבט חדשות.
הנושאים העסקיים הקריטיים להצלחת המסע הדיגיטלי
אנשים, כישורים וכישרונות – המיקוד של הטרנספורמציה העסקית חייב להיות העובד. הוא זה שעובר את השינוי העיקרי וחייב להסתגל לסביבה ולתפישות החדשות. לשם כך, על הארגון להכשיר אותו, לטפח את היכולת שלו לקבל החלטות באופן אוטונומי, ללמד אותו את הטכנולוגיות החדשות ולגרום לו להרגיש נוח עם השינוי. עובדים כאלה חוששים פחות מהשינוי והופכים לשותפים פעילים בתהליך הטרנספורמציה ולא שותפים אדישים ופאסיביים. תהליכי טרנספורמציה עלולים להיכשל בגלל החשש של העובדים לאבד את תפקידם או לא להתאים את עצמם לסביבה עם תהליכים עסקיים שונים, שהיא עתירת טכנולוגיות חדשות. חשש זה עלול להביא להתנגדויות ובסופו של דבר לכישלון של הטרנספורמציה.
לעיתים הסביבה החדשה מחייבת עובדים מוכשרים (טאלנטים) שמסוגלים להסתגל במהירות, לעצב את הסביבה החדשה ולקלוט אותה במהירות וביעילות. השימור של עובדים אלה הוא אתגר לא פשוט ויש להשקיע בכך משאבים ותשומת לב.
מנהיגות – המנהיגות, כאמור, היא אבן בניין חשובה והכרחית להצלחת הטרנספורמציה. על המנהלים לגבש חזון ואסטרטגיה ברורים, להיות מעורבים בתהליך, להוות דוגמה, לתקשר בצורה ברורה את מטרת הטרנספורמציה ותועלותיה העתידיות. מנהיגות בסגנון מסורתי וקשוח, יכולה לגרום לעובדים חששות והתנגדויות.
התרבות הארגונית – התרבות הארגונית מהווה תשתית הכרחית להצלחת הטרנספורמציה העסקית. העובדים והמנהלים הם אלה שצריכים להוות דוגמה באימוץ התפישות החדשות, במוכנות לשינוי, בשימוש ובשילוב טכנולוגיות דיגיטליות בכל פעילויות הארגון. מחקרים רבים מצביעים על אחוזים גבוהים של כישלונות במאמצי הטרנספורמציה העסקית הדיגיטלית (בסביבות 70 אחוז, אבל במגמת ירידה). בניתוח בדיעבד, מתברר שאחד הגורמים העיקריים לכך הוא התרבות הארגונית והתנגדות של העובדים לשינויים, ולא כישלון של הטכנולוגיה.
לו גרסטנר, המנכ"ל לשעבר של חברת יבמ, כתב בספרו "מי אמר שפילים אינם יודעים לרקוד" משנת 2003: "בתקופתי ב-יבמ הגעתי לתובנה שהתרבות הארגונית ביבמ, היא לא אחד ההיבטים במשחק, היא המשחק עצמו". אחת האמירות המפורסמות, המיוחסת לפרופ' פיטר דרוקר, אבי תורת הניהול המודרנית, היא "התרבות הארגונית אוכלת את האסטרטגיה לארוחת בוקר".
כדי להצליח במסע הדיגיטלי, ארגונים חייבים "להסתכל במראה" ולבחון את התרבות הארגונית שלהם והאם היא מתאימה לארגון המבקש להצליח בעידן הדיגיטלי. התעלמות ממימד זה, עלול להביא לכישלון המהלך כולו.
ניהול ומוכנות לשינוי – חשוב לטפח תרבות של מוכנות לשינוי, עידוד של העובדים לבצע ניסויים, ללמוד מהצלחות וגם מכישלונות, מוכנות לקחת סיכונים וכדומה. תרבות המענישה עובדים על כישלונות, עלולה להוות חסם רציני לטרנספורמציה עסקית.
שיתופי פעולה ואינטגרציה רוחבית – הטרנספורמציה העסקית מחייבת לעיתים לשבור את המחיצות הקיימות בין מחלקות. אם התרבות הארגונית אינה תומכת ומעודדת שיתופי פעולה, עבודה בצוותים רב-תחומיים, קידום חדשנות, אג'יליות, למידה בלתי פוסקת, סקרנות וניסוי, סיכויי ההצלחה של הטרנספורמציה העסקית הדיגיטלית נמוכים מאוד. חשיבות מיוחדת יש לתת לאינטגרציה של היחידות העסקיות ויחידת ה-IT המובילות הטמעה של טכנולוגיות חדשות.
קבלת החלטות מבוססת נתונים – טרנספורמציה עסקית דיגיטלית מתבססת במידה רבה על נתונים. הסביבה הדיגיטלית דינמית מחייבת תהליך בלתי פוסק של קבלת החלטות מבוססות נתונים (Data Driven Decision Making), אנליטיקה מתקדמת ו-AI. על הארגון לטפח את היכולות האנליטיות של העובדים ואת היכולת שלהם לעבוד עם נתונים וכלי ניתוח מתקדמים, להפקת תובנות. ארגונים עם תרבות המעודדת ומטפחת קבלת החלטות מבוססות נתונים, הם הארגונים המצליחים להתחרות היטב בעידן הדיגיטלי.
מיקוד בלקוח ובחוויות הלקוח – הארגון הפועל בסביבה דיגיטלית חייב לאמץ דפוסי מחשבה של מיקוד בלקוח, במקום מיקוד במוצר. הלקוחות מצפים שהארגון יספק להם חוויות איכותיות, שירותי איכותי, נוח ומהיר. הסביבה הדיגיטלית מאפשרת ללקוחות לא מרוצים לנטוש במהירות ולעבור למתחרה.
תהליכים עסקיים גמישים – על הארגון ליישם תהליכים עסקיים גמישים ודיגיטליים, שאפשר להתאימם במהירות לסביבה המשתנה ללא הרף. לא ניתן לספק חוויות לקוח איכותיות אם הארגון מיישם תהליכים עסקיים ישנים ומקובעים.
מודלים עסקיים דיגיטליים – מודלים עסקיים דיגיטליים מהווים את "הדובדבן שעל הקצפת". על ארגונים לחקור ולבחון באופן שוטף מודלים עסקיים דיגיטליים חדשניים ולהיות מוכנים לאמץ אותם.
לסיכום, כפי שהצגנו במאמר זה, האתגר האמיתי של הטרנספורמציה הוא שילוב נכון של טרנספורמציה עסקית עם טרנספורמציה דיגיטלית. התפישה שהאתגר הוא בעיקרו דיגיטלי, היא טעות ועלולה להביא לכישלון התהליך כולו. התרבות הארגונית היא ללא ספק אחד האתגרים והמכשולים הגדולים ביותר לטרנספורמציה. חשוב שמנהלים יהיו ערים לכך ויקדישו משאבים ותשומת לב. השינויים הבלתי פוסקים בסביבה העסקית – קורונה, אתגרי האקלים, הגלובליזציה ועוד – מצביעים על החשיבות והחוסן של ארגונים דיגיטליים.
כותב המאמר הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית BDO Digital
תגובות
(0)