מר הנדריקס לא לבד

הכירו את פטריק הנדריקס - בעליו הגאה של מכשיר iPhone שנמאס לו לשלם יותר תמורת שירותי גלישה רק בגלל שהוא מעדיף את הסמארטפון של אפל ● לא רק שמר הנדריקס הלך ותבע את ענקית התקשורת האמריקנית AT&T, אלא שכעת הוא אף מבקש להפוך את תביעתו לייצוגית ● מר הנדריקס, בתור מי שנאלצה לבטל כליל את חבילת הגלישה שלה כדי להפסיק לשלם על חריגות תמוהות, הייתי שמחה לו היית שוקל לעשות עלייה

ידיעה שהופיעה באחרונה באתרים שונים מספרת על תביעה שהוגשה נגד מפעילת הסלולר האמריקנית AT&T, שמגישה אף ביקש להכיר בה כתביעה ייצוגית. נושא התביעה הוא חיובי יתר של לקוחות שבבעלותם מכשירי iPhone ו-iPad עבור גלישת נתונים. מגיש התביעה, פטריק הנדריקס, טוען, כי החברה חייבה אותו ב-15 דולרים על חריגה מחבילת הגלישה שלו, ולטענתו – היא "ניפחה" את נפח הדטה בכ-300%. הוא מתאר את מערכת הבילינג של החברה כ-"משאבת דלק שמחייבת על גלון שלם גם אם מילאת רק תשע עשיריות של גלון".

עוד הוא טוען בתביעתו, כי AT&T מחייבת על "נפחי דטה דמיוניים". כך, הוא קובל, חויב על גלישה של 2.2 מגה-בייט בשבוע מסוים, שבו כל שירותי הדטה ב-iPhone שלו – הודעות בדחיפה, שירותים מבוססי מיקום ויישומים פעילים אחרים, כמו גם חשבונות הדואר האלקטרוני שלו – היו כבויים. הוא גם ביטל את חשבונות הדואר האלקטרוני שלו במכשיר. מלבד פיצוי, הנדריקס דורש גם להכיר בתביעה כתביעה ייצוגית.

השם אפל (Apple), דרך אגב, לא מוזכר בתביעה. AT&T הגיבה, שהדיוק בחיובים עומד בראש סדר עדיפויותיה, והיא תילחם בתביעה בתוקף, כדי להוכיח את צדקתה.

מר הנדריקס, רציתי לספר לך שאתה לא לבד! לפני כמה חודשים שמתי לב שחויבתי בכמה עשרות שקלים בגין חריגה ממסגרת חבילת הדטה המינימלית שלי. פנייה לשירות הלקוחות של החברה (אורנג', במקרה שלי) הניבה את ההסבר, שאולי בגלל שאני יוצאת מן הבית ומתחום הרשת האלחוטית שלי עם מכשיר ה-iPhone כשיישומים שונים בו נותרים פעילים – המכשיר גולש וצורך דטה. למרות שהסברתי לנציג הנכבד שעשיתי כל מה שצריך כדי שלא תהיה גלישה אוטומטית, כמו כיבוי האפשרות להודעות בדחיפה בכל היישומים והאי-מיילים – החלטתי לוותר, ולבדוק את העניין בהמשך.

"בהמשך" אכן הגיע, בדקתי את הנושא – ואף טרחתי לכבות את כל היישומים הפעילים לקראת יציאתי עם המכשיר מהבית ומתחום הרשת האלחוטית הביתית שלי.

זה, מר הנדריקס, לא עזר גם לי. בגיחה הראשונה שלי מן הבית שמעתי לפתע את הצליל המוכר של אי-מייל שמתקבל. לא עברו כמה שעות, וקיבלתי הודעה על כך שאני חורגת מחבילת הגלישה שלי, וכל גלישה כעת תתבצע בתעריף חריגה של כך וכך שקלים לכל מגה-בייט…

שיחה נוספת לשירות הלקוחות הניבה הסבר מדהים, ופתרון מדהים לא פחות. ההסבר: "מה לעשות, מי שיש לו מכשיר סמארטפון צריך לדעת שהוא מחויב על גלישה…"; והפתרון של הנציגה: "אפשר לחסום את המכשיר לגלישה באינטרנט". בסדר, חסמתי. ודרך אגב, בסוף החודש אף שילמתי שוב על החריגה.

מצאתי את עצמי במצב מוזר: יש לי סמארטפון, במקרה iPhone, אבל בגלל בעיות בחיובי דטה – או בגלל בעיה של המכשיר שגולש כאוות נפשו, גם אם כיוונתי אותו לאי גלישה אוטומטית – אפילו איני יכולה להשתמש בחבילת הדטה המינימלית שלי וליהנות פה ושם מיתרונותיו. חסמתי אותו לגלישה באינטרנט, אבל החברה הנכבדה לא הציעה לי גם לא לשלם על חבילת גלישה… ואני שותקת.

האם התקלה הזאת מתרחשת רק במכשירי אפל או בכל המכשירים החכמים? האם זו טעות במערכת הבילינג? הייתי שמחה לקבל מפרטנר-אורנג' הסבר הגיוני לתופעה, אבל נראה שאם שתקתי ושילמתי על החריגה, הם לא חושבים שיש צורך בכך.

מר הנדריקס, חבל שהגשת את התביעה שלך כל כך רחוק מאיתנו, כי הייתי מצטרפת אליך בשמחה. עליך להבין, שאצלנו בארץ יש בעיה – אנחנו, הישראלים, לא סובלים מעודף של מודעות צרכנית. הבנקים שלנו מעלים תעריפים של עמלות ושוחטים אותנו – ואנחנו שותקים. מעלים לנו את מחירי הדלק לכדי תעריפים מטורפים – ואנחנו נוסעים. אנחנו משלמים מעל ומעבר למה שמשרד החינוך מאפשר לבתי הספר לגבות על חינוך ה-"חינם" של ילדינו – ואנחנו ממלאים פיותינו מים. חברות הסלולר מעלות מחירים בכל פעם שהרגולטור מנסה להגן עלינו – ואנחנו ממשיכים להתקשר זה לזה. זו רק רשימה חלקית.

מר הנדריקס, מה דעתך לעשות עלייה?

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מור

    אסור לוותר לחברות הסלולר בארץ שעושקות אותנו יש לצעוק בכל הכח

אירועים קרובים