צוקרברג, אל תמכור!

בימים כתיקונם, הידיעה הזו הייתה מתקבלת עם חיוך על הפנים: מלך סעודיה הציע למארק צוקרברג לקנות את פייסבוק ב-150 מיליארד דולרים ● אך הידיעה, שפורסמה בסוכנות הידיעות הסעודית וזכתה לציטוטים רבים בכל כלי התקשורת בעולם, צריכה להתקבל במלוא הרצינות ● המלך מבין שאם ישים את היד על השאלטר של הרשת החברתית הפופולארית ביותר, הדיכוי של המורדים יהיה קל יותר וגם "סטרילי" יותר ● צוקרברג חייב להגיב מיד ולהבהיר למלך הנכבד: עד כאן, פייסבוק לא למכירה, ואם כן - בוודאי לא לך

מסתכל אל העתיד שמעבר לפייסבוק? מארק צוקרברג

בימים כתיקונם, הידיעה הזו הייתה מתקבלת עם חיוך על הפנים: עבדאללה, מלך סעודיה, הציע למארק צוקרברג לקנות את פייסבוק (Facebook) ב-150 מיליארד דולרים. הצעה נדיבה מאוד וכמו שכולם יודעים לכסף הרי אין ריח.

אבל מאז ההפיכות בתוניס ומצרים, שיצרו את אפקט הדומינו למרד עממי במדינות ערביות רבות, שום דבר כבר לא מפתיע. בוודאי לא מצחיק. הידיעה, שפורסמה בסוכנות הידיעות הסעודית וזכתה לציטוטים רבים בכל כלי התקשורת בעולם, צריכה להתקבל במלוא הרצינות. בבקשה להוריד את החיוך מהפנים.

מלך סעודיה, עבדאללה, עוקב מקרוב אחר האירועים ורואה איך כמה מידידיו הטובים נפרדים מכסאותיהם. עבדאללה הבין את מה שהם לא הספיקו לקלוט, שכדי להלחם במורדים הצעירים שהציתו את האש במדינותיהם צריך להשתמש גם בכלי הנשק שלהם: רשת האינטרנט בכלל והפייסבוק בפרט. עבדאללה מבין שאם ישים את היד על השאלטר של הרשת החברתית הפופולארית ביותר, הרשת שממנה התחילו כל הצרות במצרים, לוב, בחריין, תימן, אלג'יר וגם איראן, הדיכוי של המורדים יהיה קל יותר וגם "סטרילי" יותר. שימוש ברשת חברתית במאבק נגדי לדיכוי מהומות עלול להיתפס כנשק "לבן", הרבה פחות מסוכן ומעורר זעם מאשר כדורי עופרת שעפים על ראשיהם של ילדים ואזרחים תמימים בכיכר העיר.

בשלב זה לא ברור עד כמה הידיעה מדויקת, האם התקיימה פגישה והאם הועלו הצעות? אבל המנהיגים של העולם החופשי חייבים לברר את הפרטים האלו ולהבהיר למארק הצעיר והמוכשר, שנכון שבעסקים אין גבולות, ואין חברה או מותג בעולם שאין לו מחיר, אך אם אכן היו דברים בגו, צוקרברג חייב להגיב מיד ולהבהיר למלך הנכבד: עד כאן. פייסבוק לא למכירה, ואם כן בוודאי לא לך.

אבל הסכנה היא לא רק מהצד של המלך הסעודי שעלול לשים יד על הרשת החברתית הפופולארית. גם בעולם הנאור יש לא מעט מנהיגים וממשלות, דמוקרטיות לכאורה, שהיו שמחות מאוד להתעורר בוקר אחד ולגלות שפייסבוק נעלם, כמו גם רשת האינטרנט בכלל.

הדלפות וויקיליקס היו תזכורת כואבת לממשלים נאורים בנוגע לעד כמה המידע שהם חולקים בצינורות "דיפלומטיים" לכאורה, לא מוגן, ונגיש לאנשים רבים. פייסבוק היא פלטפורמה לא מוגנת, שחלק גדול מהאנשים הנחשפים בה עושים זאת במודע. כל מה שהם רוצים זה להביע דעות, לדבר עם קולגות ולהכיר חברים חדשים. המחיר שהם משלמים כיום הוא יקר יחסית וכולל ויתור על פרטיות וחשיפת מידע אישי, שאמור להיות גלוי רק למי שאנחנו מרשים. אבל כיום ברור לכל כי כל הקלקה שלנו על פוסט ברשת חברתית זו או אחרת, מספקת ים של מידע לכל מיני גורמים שלא היינו רוצים שיחשפו אליו, ואנחנו אפילו לא יודעים שהם רואים את זה. הסכנה חמורה באותה מידה אם מלך סעודיה ישתלט על הרשת החברתית. מנהיגים לא תמיד אוהבים את החשיפה, ובכל מקרה הם אוהבים לשלוט על מידת החשיפה.

העידן של הפייסבוק, המובייל והניידות הוציא את השליטה מידיהם בנושא זה ולכן, הרעיון שהעלה מלך סעודיה עלול למצוא חן בעיני בעלי הון אחרים, ששייכים לכאורה לעולם החופשי, והם עלולים למצוא אוזן קשבת אצל צוקרברג ודומיו. העולם החופשי לא עמד מעולם בסכנה גדולה יותר מאשר בתקופה זו. כניסתו של העולם הקיברנטי לתוך מאבקים פוליטיים והפיכתו לכלי מרכזי במאבקים הללו, מחזקת מצד אחד את ההמונים המשתמשים בו, אבל גם חושפת אותם לסכנה שהצד השני ישתמש באותו נשק נגדם.

בשורה התחתונה: ההצעה, אם הייתה, של המלך עבדאללה לקנות את פייסבוק צריכה להתקבל במלוא הרצינות בעולם החופשי. גם אם היא מעוררת גיחוך, אסור לזלזל בה וראשי הארגונים הלוחמים למען החופש והחירות צריכים לבקש מצוקרברג שיחפש לו מקומות אחרים להשתעשע בהם ודמויות אחרות לחלוק עימן ארוחות צהריים שמכניסות חצי עולם ללחץ. ואל תגידו "זה לא יקרה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איציק

    אני דוקא מציע לו למכור. יש מספיק רשתות חברתיות שיצליחו לשמש את המורדים. כל עובדי פייסבוק יעברו למיספייס וכל השאר.

אירועים קרובים