להתמודד עם שינויים והפתעות

כך נתמודד עם המשבר: צרור תובנות מפאנל מנמ"רים, מנכ"לים וספקי IT להתמודדות עם ה-"מצב" ● הישרדות - גרסת ה-IT

כנס לשכת מנתחי המערכות, שנערך ביום ב' בכפר המכבייה, כלל פאנל משותף למנמ"רים, מנכ"לים ונציגי ספקיות IT. מהפאנל עלו כמה תובנות לטובת ההתמודדות עם ימים קשים אלה. הנחה אותו זיו מנדל, מנכ"ל משותף בג'ון ברייס הדרכה מקבוצת מטריקס, והשתתפו בו אסתר לבנון – מנכ"ל הבורסה לניירות ערך, בן פסטרנק – מנכ"ל אמן מחשבים, רונן זרצקי – סמנכ"ל מערכות מידע ותפעול בישראכרט, עוזי נבון – סמנכ"ל מכירות באורקל ישראל, ויצחק במבג'י – מנכ"ל משותף יבמ-IGS.

המשתתפים בפאנל התייחסו לכמה נקודות: הנושאים החשובים ביותר שעומדים על סדר היום של הנהלות הארגונים, כיצד ההנהלות תופסות את ה-IT, טיפים למנמ"רים כיצד להתייעל, תפקידו של מנתח המערכות בימים אלו ותחזית לשנת 2009.

לדברי לבנון, "מבחינתנו אין הבדל בין אתגרי העתיד ואתגרי הארגון. מזווית הבורסה, קודם כל חשובה היכולת להתמודד עם הפתעות, שהן המאפיין של התקופה". כל מערכת, גם IT, הסבירה לבנון, "צריכה להיות מסוגלת להתמודד עם ימים קיצוניים של תנודות ונפחי מסחר משתנים קיצונית. עלינו להתמודד בעצם, עם כל הדברים אליהם התכוננו כל השנים וקיווינו שלא יגיעו". אתגרים נוספים, פירטה לבנון, "הם לשמור על הקיים, והאתגר החשוב ביותר: נכון שזו תקופה קשה ובעייתית, אך אסור לחכות לרגע שהיא תסתיים ורק אז לחשוב על העתיד. צריך להמשיך לחשוב, להתכונן ולפתח. לעשות זאת אחר כך, עם תום המשבר – יהיה מאוחר מדי".

עובדת מיקומו של המנמ"ר בהנהלה, קבעה לבנון, מהווה אינדיקטור לאופן בו הארגון רואה אותו: "אני לא רואה הבדל, לפחות בבורסה, בין מטרות ה-IT למטרות הארגון, ובתפקיד ה-IT למימושן". לגבי עצות להתייעלות, אמרה לבנון כי לדעתה ה-IT חייב להיות תמיד זה שנותן פתרונות לייעול, והוא עצמו צריך להיות יעיל, ולקדם את הצרכים העסקיים של הארגון. כעת, אמרה, אין זה הזמן למימוש פרויקטים של "נחמד שיש", כי "לא מתעסקים עכשיו עם שטויות". לבנוו נתנה טיפ חשוב לדור הצעיר של מנתחי המערכות שבאולם: "לא לנסות להיות פרפקציוניסט, לדעת להבדיל בין עיקר וטפל, ולדחות דברים מיותרים לזמנים אחרים".

ומה צופה מנכ"לית הבורסה לשנת 2009? היא לא נידבה תחזית מפורטת: "אני בעצמי ממש לא יודעת. אמרתי: אנחנו כל יום מתעוררים לבוקר חדש, ולאחר שהולכים לישון – לא יודעים לאיזה יום נקום למחרת". היא סיימה בנימה חיובית: משיחות עם מנהלים בתחום הסטארט-אפים, אמרה, "יש אופטימיות גם בזמן זה, וממשיכים להיות גיוסים".

פסטרנק אמר, כי כמנכ"ל של חברה פרטית, "אחד הדברים המשמעותיים איתם אני מתמודד, הוא שמירת מנגנונים שיכולים לשמר את העובדים הטובים בצמיחה מתמדת. עם זאת, רק צמיחה מתמדת של ארגון לאורך זמן, יכולה להשאיר בו אנשי מפתח". פסטרנק צפה כי שנת 2009 "יכולה להיות שנת הזדמנויות של מיזוגים ורכישות, כדי לשמור על המשך הגידול".

במבג'י: המצב שבו נכנס הארגון למשבר הכלכלי ישפיע על המצב שבו הוא ייצא ממנו

באשר לתפקיד מנתח המערכות, אמר פסטרנק, כי מיצובו של מנתח המערכות בישראל שונה מזה של עמיתו האמריקני. "בארה"ב המנתחים העסוקים 90% מהמזמן בניתוח מערכות, ו-10% בפיתוח. אצלנו – המצב הפוך", קבע. הוא סיים בתחזית לפיה "כדאי להתאזר בסבלנות לפחות עד המחצית השנייה של 2010, אני מקווה שנראה אז התייצבות".

נבון אמר, כי "על ארגונים לדעת להיערך למצבים של שינויים בלתי צפויים. אחד הדברים העיקריים שלמדנו לעשות, הוא לדעת בכל רגע נתון מה תמונת המצב האמיתית של הארגון". לדברי נבון, "המשבר הנוכחי בא בצורה מהירה. ארגונים מבינים כי צריך לדעת תמונת מצב בכל רגע נתון, ולפעול בהתאם". הוא הוסיף כי תפקידו של מנתח המערכות לא משתנה גם בתקופת מיתון, והצפי שלו הוא כי ההתאוששות תבוא במחצית השנייה של 2010.

במבג'י אמר, כי אחד הנתונים אשר יכתיב את האופן בו ארגונים ייצאו מהמשבר, הוא הדרך שבה הם נכנסו אליו. גם הוא סבור שטיפוח ושימור עובדים מוכשרים הוא צו השעה, אבל "כדי שיהיה אפשר לשמור על העובדים, צריך ליצור את החדשנות שתביא לדינימיקה שתחזיק את העובדים. ארגונים שיצליחו לייצר חדשנות לשינוי – יצליחו לצאת מהמשבר בהצלחה".

לדברי במבג'י, "ב-IT עצמו יש מקום לחיסכון ולהתייעלות, אבל העיקר מצוי בשיטה שונה של ה'אספקה' בארגון: בזמן השגשוג, ה-IT הרשה לעצמו הרבה מערכות שרתים ואיחסון שלא פעלו באופן מיטבי. בזמנים אלה ניתן ורוצי להראות תועלת מהירה, גם בנושאים כמו חיסכון באנרגיה".

זרצקי מישראכרט סבור שהשורה התחתונה במאזני חברות כיום, היא השמירה על הרווחיות ב-2009 כך שתהיה דומה לזו של 2008. לשם כך, אמר, יש לעשות שלושה דברים: למצות את מוצרי ה-IT הקיימים, "מה שלא עושים בזמנים רגילים"; לזהות מנועי צמיחה, "גם בתקופה זאת יש הזדמנויות"; ו"לחסוך בכל דבר שאפשר. צעדים אלה אמורים להביא לרווחיות דומה לזו של 2008 בישראכרט וגם בחברות אחרות". גם זרצקי סבור שהדבר הראשון שחברה צריכה לעשות, הוא לשמור על העובדים שלה. פעולות נוספות שיש לערוך, לדעתו הן: לדעת למקד את הפרויקטים, לוותר על פרויקטים שהם מותרות, ולהתעמת, במקרה הצורך, עם מחלקות וגופים בארגון שרוצים פרויקטים דומים לאלו שעשו למקבילים שלהם.

זרצקי סבור שתפקיד מנתח המערכות הוא להיות ראש גשר בין הלקוח והמשתמש שמציג צרכים – ובין היישום שלהם. "זהו תפקיד שקיים לפני, בעת ואחרי הפרויקט", אמר, "הבאה מהירה של הדברים שהלקוח צריך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים