די עם הסיסמאות

יונתן קורפל מצביע בעד הכנסת Street View לישראל

חברת גוגל (Google) פנתה לממשלת ישראל בבקשה להפעיל בארצנו את שירות Street View, מבית היוצר שלה. מדובר ביישום המאפשר שיטוט וירטואלי באתרי תיירות וברחובות הערים המרכזיות. הממשלה מינתה צוות שרים, בראשותו של דן מרידור, לבחון את ההיבטים השונים ולגבש עמדה בנושא. כחלק מהתהליך, הוחלט לפנות גם אל הציבור הרחב ולשמוע את עמדותיו. עובדה זו כשלעצמה כבר ראויה לזכות בתשומת לב חיובית.

בבסיס היישום האמור, עומד מאגר גדול של צילומים שמבצעים אנשי גוגל באתרים המסוימים. כלי רכב המצוידים במצלמות משוכללות מנציחים את הרחובות מזווית הראיה של מי שחולף במקום. כך יכול כל גולש בעולם, לבצע סיורים ווירטואליים, ברחובות השונים, גם כשהוא נמצא בקצהו האחר של כדור הארץ. מערכת זו נמצאת בשימוש הולך וגובר, של כל מי שרוצה לבחון כיצד נראה אתר זה או אחר, משל היה הוא מהלך בתוכו.

בפורטל השירותים והמידע הממשלתי, בדף המיועד לשיתוף הציבור בנושאים משולחן הממשלה, נפתחה אפשרות לאזרחי המדינה להביע דעתם בנושא. בשלושת הימים הראשונים, זכתה הסוגיה ליותר מ-1,200 תגובות אישיות. יותר ממה שהאמנתי שיקרה בקרב תושבינו האדישים יחסית. הרבה פחות ממה שרצוי. בסך הכל התגובות, עד כה, אינן מצביעות על נטייה בולטת לאחד הכיוונים.

כאשר בוחנים את תגובות המתנגדים למהלך, נראה שחלק ניכר מהן נכתבו בהינף יד, מבלי שהכותבים טרחו כלל לקרוא את האמור בהודעה הממשלתית. שם כתוב במפורש, כי הצילומים ייעשו בתיאום מלא עם רשויות הביטחון והחוק. גורמי הביטחון המוסמכים נתנו ברכתם למהלך. גם הרשות לטכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים הגיעה להבנה עם החברה הבין-לאומית, במטרה למנוע פגיעה בצנעת הפרט.

עמדת הממשלה גם קובעת, כי הצילומים יהיו רק של מה שחשוף ממילא לכל חולף ברחוב. חשוב להבין כי גוגל, באמצעות אלגוריתם מיוחד, מטשטשת את פניהם של עוברי אורח שנקלטו באקראי בצילומים וכן את מספרי הרישוי של כלי הרכב שחלפו בסביבה זאת כדי למנוע לעז, בדבר פגיעה אפשרית בסודותיהם הכמוסים כביכול, של מי שנקלטו בעדשת המצלמה. אולם מסתבר כי לגבי רבים, אין בכך די.

מי שהזדהתה בתגובתה כאיילת ברטוב, העניקה כותרת מוחצת לדעתה: "נגד-חס וחלילה!". והנימוק שלה: "זה פגיעה בפרטיות, זה סיכון לביטחון". האם לגברת הנכבדת יש מידע שנעלם מעיני השב"כ וגורמי המודיעין שנתנו הסכמתם למבצע? שמעון כתב: "פגיעה בלתי מידתית בפרטיות, אני לא מבין מי זה הבנאדם שיצלם לי את הבית בלי רשות". ומה לדעתו עושה כל תייר בכל מקום בעולם? האם גם הוא נזדקק לשם כך לאישור?

גם כמה בעלי טורים כבר הספיקו להתייחס לנושא, רובם בינתיים נגד. אלקס גקר ב-ynet כתב טור שהוקדש לעניין וכותרתו: "אסור להכניס את Street View לישראל". הוא שולל את הטענה החשובה שמערכת שכזו תגדיל את מספר התיירים שיגיעו לישראל. לדעתו תיירים לא באים לישראל כי היא נחשבת למדינה שמסכנת את השלום, לכזו שתיירים לא אוהדים. לי כלל לא ברור הרציונל, לפסול כל מאמץ לשנות מגמה כואבת זו.

התנגדותו הנמרצת מבוססת על הטענה שמדובר בפגיעה בוטה ביותר בצנעת הפרט. יחד עם זאת, לכל אורך הטור הארוך, אין ולו רמז כיצד זה יבוא לידי ביטוי. ללא טיעונים ממשיים, נותרת הסיסמא הזאת ריקה מכל תוכן. כנגד, אני מציע להסתכל על רשימת הארצות הרבות שהתירו העניין בשטחן. ארה"ב, בריטניה, גרמניה, הולנד, קנדה, יפן, ועוד ועוד. אלה בוודאי אינן מדינות שמתנכרות לזכויות אזרחיהן.

רשימת המדינות שבהן השירות טרם מופעל, כוללת מדינות כגון: לוב, קולומביה, סעודיה, סין, קובה וכדומה. בינתיים ישראל נמנית על הליגה הזו. האם דווקא שם זכויות הפרט בראש מעיני השלטון? רבות מהמדינות אותן טרם כללה חברת גוגל במיזם, היו מאד מעוניינות בכך, אולם החברה כנראה איננה סבורה שיש להן מה להציע לעולם הגולשים, בעדיפות גבוהה. אנחנו זכינו לכבוד, אסור לנו להחמיץ ההזדמנות.

המקטרגים מתבססים על תקריות שליוו את כניסת המערכת למדינות מסוימות. בגרמניה, התברר בזמנו כי הניידות המצלמות אספו כבדרך אגב גם מידע אודות רשתות אלחוטיות. החברה הסבירה כי מדובר בטעות והסבריה התקבלו. בשוויץ לא מסתפקים במנגנון לטשטוש פני במצולמים ובהבטחה כי כל פניה של מי שאינו מרוצה מרמת המחיקה, תטופל ידנית ובאופן טוטאלי. אבל אלה בעיות מקומיות וסביר שיעמידו להן פתרונות משביעי רצון.

חשיפת אתרי התיירות שלנו, כמו גם רחובות ערינו הגדולות, בפני מאות מיליוני תיירים בפוטנציה, תעשה לנו שירות טוב וללא כל עלות. פוטנציאל התיירות שלנו גבוה, אך מספר התיירים נמוך מאשר בירדן או סוריה! בכל כפר בעולם יוכלו לראות כיצד נראים גם פניה המודרניים של ישראל, שרבים רואים בה שלא בצדק מדינה שולית, בעייתית שאיננה מציעה חוויות מהנות. לכן, אני הבעתי באתר הממשלה את דעתי בעד הפעילות.

אני קורא לכולם להיכנס לאתר האמור ולהביע בו עמדתם, כלל לא משנה מהי. חשוב לעשות זאת ברצינות ובעומק. אני משוכנע שהיא תגיע לנוגעים בדבר, אף הבכירים שבהם. יחד עם כל זאת, בעיניי לנושא הנדון חשיבות מוגבלת. האפשרות להתחיל ולפתח תגובות אינטרנטיות למהלכי הממסד, הינה בעלת חשיבות עליונה. בואו נתחיל כאן ונקדם את הדמוקרטיה בת זמננו.

תגובות

(11)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שחר

    אמץ וחזק! כשקראתי בתחילת הסאגה הזו שגוגל באה לצלם אותנו לא האמנתי למראה עיני! האם יתכן שישראל, הקנאית לפרטיותה, והיותר קנאית להתנגדות חסרת ההיגיון לכל דבר מבורך שהיא נתקלת בדרכו אכן מאשרת מהלך שכזה? ועוד שהממשלה ביחד עם משרד הביטחון מעודדת את המהלך? לא... לא ייתכן... כי כל דבר טוב שהממשלה לא מפילה, ההדיוטות מפילים. אולי הממשלה בכל זאת מייצגת את העם... לצערנו.

  2. מ.

    ונתן קורפל מטה את תוצאות המשאל הממשלתי הוא כותה דעתו ושולח הקוראים להביע דעתם באתר הממשלתי

  3. אלון

    אני בטוח לפי הניסוחים באתר הממשלה שזה יכנס לארץ

  4. ג'י-מי

    אויש כל אנשי הקונספירציות - תנשמו כבר! יצלמו לכם את הבית. אוי אוי אוי

  5. ספזיס

    אני מזמין את גוגל לצלם את הרחוב המדהים שלנו בכרכור

  6. המרעיש

    אני לא מאמין בדמוקרטיה אינטרנטית.רוב העם עוד לא אימץ את השימוש באינטרנט.

  7. אדי סער

    אני מצטרף לדעתו המנומקת של יונתן קורפל. נכנסתי לאתר והבעתי את דעתי החיובית.

  8. סיגי

    באמת קשה להבין למה למישהו מפריע שמצלמים את רחובות ירושלים למשל

אירועים קרובים