ERP בצה"ל – ירכזו או יתבזרו?

ב-2005 הכין אגף התכנון בצה"ל מסמך מסודר שניסה לעשות סדר בכל הנוגע ל-ERP בצבא ● ההמלצה הייתה חד משמעית - להקים מנהלת, וכך אכן היה ● ב-2007 החליט הרמטכ"ל דאז, רא"ל גבי אשכנזי, לעצור את הפרויקט מתוך חשש שיגרום לחיכוכים בצבא ● עכשיו, כך נראה, מכים על חטא בצה"ל ומבקשים להחזיר את המנהלת ● במקום לעסוק בספינים, קצינים יקרים, כדאי שתאחדו כוחות, תחזרו לתכנית המקורית ותחדשו את המנהלת ● בדרך, תוכלו גם לחסוך כמה שקלים למשלם המיסים

בשבוע שעבר פרסם כתבנו יוסי הטוני ידיעה בלעדית אודות החלטת המטה הכללי להקים (שוב) מנהלת ERP מרכזית בצה"ל . כזכור, מנהלת כזו כבר הוקמה בעבר, בראשותו של אל"מ יוסי סופר, אולם עם כניסתו של הרמטכ"ל הקודם, רא"ל גבי אשכנזי, הוקפאה התוכנית – בהמלצתו של סגן הרמטכ"ל דאז, האלוף דן הראל. כעת, כפי שדיווחנו, מבקש המטה הכללי לחזור לתוכנית המקורית ולאגם משאבים.

הידיעה עוררה תגובות רבות – בצה"ל ומחוצה לו. המציאות כיום היא שנוצר מגדל בבל מיחשובי בצה"ל: איים שלמים של מערכות של סאפ (SAP) ואורקל (Oracle), כאשר אין באמת מישהו שמנהל ומנתב את זה. הדבר דומה לארגון גדול או בנק ענק – כל מחלקה מנהלת לעצמה את ה-ERP, על כל המשתמע מכך.

אבל יש בצה"ל גם מי שכנראה פוחדים משינויים. אולי כי שינוי תמיד משמעותו החלטות לגבי אנשים. התוצאה של ההיסטריה הזו, היא ש-"קצין בכיר בצה"ל" דיבר עם העיתון דה-מרקר, והכחיש את המידע שפורסם באנשים ומחשבים. זהותו של הקצין שהתראיין כמובן לא נחשפה, אולם זה לא משנה. העובדה הקיימת היא שמישהו בצה"ל מנסה לשנות את ההחלטה, או שאינו מכיר את העובדות לאשורן.

לפני שנחזור אחורה, ראוי להסביר עניין מינהלי, שמוכר לכל מי ששירת בצה"ל או עבד בגוף גדול: המטה הכללי לא דן בתוכניות. במסגרת דיוני התקציב, התקבלה בתחילת השנה החלטה – אחת מיני רבות – להוביל ל-ERP כלל צה"לי. המטה הכללי נתן אור ירוק למהלך כזה. מכאן והלאה יש הרבה מאוד אפשרויות ליישום התוכניות, ועל כך עובדים בימים אלו.

קצת היסטוריה: בשלהי 2004, העלו אגף התיקשוב ואגף התכנון את הצורך בהקמת מנהלת ERP להובלת הנושא. כשנה לאחר מכן, ב-2005, הכין אגף התכנון מסמך שניסה לעשות סדר במושג הזה ששמו ERP – נושא שאיש בצה"ל לא ידע אז איך לאכול אותו. בצוות הועסקו בזמנו במשך מעל לחצי שנה כשמונה קצינים מכלל האגפים והזרועות, כדי שההחלטה תתקבל בתאום עם הגורמים שהציבו את הקצינים בצוות. המלצת אגף התכנון הייתה חד משמעית, וכיוונה להקמת מנהלת רב-זרועית ואגפית, שתנהל באופן ריכוזי את עתיד מערכות המידע הניהוליות, או כפי שהדבר נקרא בצבא: "מערכות המידע תומכות הלחימה".

מעבר לצרכים הטכנולוגיים והארגוניים, הנימוק העיקרי ל-ERP מרוכז היה, שמרוב בלגן וביזור, צה"ל מצא את עצמו מעסיק למעלה מ-500 חיילים ואנשי קבע בניהול ה-ERP המבוזר. במסמך שניסח ראש אגף התכנון צוין אז, כי מדובר בבזבוז משווע של כוח אדם שיוכל להיות מופנה לטובת צרכים חשובים לא פחות של צה"ל באותם ימים.

בעקבות אותו מסמך, הוקמה מנהלת ERP בראשותו של אותו אל"מ יוסי סופר שהזכרנו בהתחלה, שתפקידה היה להתחיל וליישם את התוכנית שהציע אגף התכנון. המנהלת פעלה במרץ, הכינה תוכניות והכל נראה היה נפלא. בפועל, ב-2007 הרמטכ"ל אשכנזי קיבל את המלצתו של סגן הרמטכ"ל הראל לעצור את הפרויקט. הנימוקים היו שמהלך כזה יגרור עימותים וחיכוכים בתוך צה"ל. התקופה, יש לזכור, היא כשנה וחצי לאחר מלחמת לבנון השנייה, בה ספג צה"ל מכה קשה, ועל אשכנזי היה לבנות את צה"ל כמעט מחדש. לימים, אומרים יודעי דבר, באחת מישיבות המטה הכללי היכה הראל על חטא, ואמר כי ההחלטה שקיבל לגבי ה-ERP הייתה שגויה. הוא תירץ את החלטתו בכך שהיה חדש בתפקיד ולא היה ער למשמעותה.

השאלה שצריכים לשאול את עצמם מקבלי ההחלטות בצבא, היא האם כעת יש בכוחם להוביל ארגון אחוד בתחום מערכות המידע ותהליכי העבודה ברמה הניהולית, או שמא עליהם להיכנע לבינוניות – שאחד מסמליה הוא הנצחת הקיים והפחד משינויים. הציפייה היא שקצינים בכירים במטה הכללי יגלו את היכולת להוביל תהליכים, גם אם זה כרוך בהתנגדויות ועימותים. זאת, כדי לייעל את המערכות, ולחסוך למדינת ישראל ואזרחיה כסף רב והון אנושי יקר, שיופנה לבניית מערכות מידע מבצעיות. במסגרת השיח הציבורי החדש שנוצר על רקע מחאת האוהלים, דובר גם על קיצוץ בתקציב הביטחון. זה כמובן אפשרי, בין היתר אם כל אגף בצבא יתרום את חלקו ולא יילחם על שימור הקיים, מתוך שיקולים בלתי ענייניים.

השורה התחתונה: צה"ל חייב לעצור את ביזור ה-ERP ולגשת מיד לחידוש מנהלת ה-ERP, שתביא לאיחוד כוחות ומערכות. אין צורך להמציא את הגלגל מחדש – רק לרענן את ההמלצות של אגף התכנון מ-2005. דבר נוסף שעל צה"ל לעשות, הוא להתנזר מספינים למיניהם שנועדו לקעקע החלטות שגויות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים