העולם שייך למובייל: להתנייד או… להתנייד

עצמון מינס, מנמ"ר ויועץ בכיר למיחשוב, מתחיל בסדרת מאמרים חדשה, שתעסוק בכל פעם בניתוח של תחום אחר שעומד על הפרק ● במאמריו ישלב מינס בין היתר גם שיחות עם המנמ"רים הקולגות שלו ומנכ"לים בולטים במשק ● הפעם: סקירה על תחום המובייל ● חלק ראשון מתוך שניים

עצמון מינס, לשעבר מנמ"ר בכיר

עם עובדות אי אפשר להתווכח. העולם העסקי צועד לכיוון המובייל. לכך אחראי אולי יותר מכולם המנוח סטיב ג'ובס, שבכישרון מדהים הביא לעיצובם של מספר פיתוחים מהפכניים בשנים האחרונות. ג'ובס היה אדם מעורר השראה שיצר "מציאות מקסימה" ו-"חוויית משתמש" בנותנו לנו דרכים חדשות לתקשר, לשתף ולחשוב. היה בו שילוב של להט, דחף וחזון שכל כך נדיר למצוא היום בבני אדם. לא לחינם הגדירו אותו כאמיץ מספיק כדי לחשוב בצורה שונה, נועז מספיק כדי להאמין שהוא יכול לשנות את העולם ומוכשר מספיק כדי לעשות את זה. אנשים פשוט אהבו את המוצרים שלו ועם אהבה לא מתווכחים.

חברת המחקר IDC מעריכה, שבתוך כשנתיים כמות רכיבי המיחשוב החכמים – הטלפונים הניידים, מחשבי כף היד והטאבלטים – תהיה כפולה מכמות המחשבים האישיים. מגמה זו, על פי IDC, תשנה את האופן שבו אנשים מתקשרים עם אנשים אחרים ועם רכיבי מיחשוב אחרים.

ככל שהטכנולוגיה מתפתחת, יותר ויותר יכולות עוברות למובייל. יותר ממשקים מפותחים למובייל ואנחנו, כמומחי ממשק משתמש, אפליקציות המובייל משתלטות על חיינו. יש באפליקציות אלו ייחודיות שמעצימה את חוויית המשתמש. למשל:

*    אפליקציות מובייל רגישות לקונטקסט, להקשר בו הם נמצאות. הרלוונטיות של פעולה בזמן אמת מהווה כוח אדיר להקשרים שונים.
*    המובייל מתאים בדיוק לאינטראקציות מרחביות תלויות זמן. באפליקצית מובייל ניתן לחבר בין מרחב נתון לבין הזמן.
*    במובייל ההקשר והסביבה משתנים ללא הרף, המסך קטן והממשק תופס את כל הReal-estate של המסך, בשונה מהמחשב שעובד בסביבה ידועה, מסך גדול, Multi-Tasking, ויש מקלדת ועכבר.

כאשר העולם מתקדם לכיוון של ניידות, חברה שלא תטמיע אצלה אפליקציות מובייל עלולה להישאר מאחור ולהפסיד את השוק. כך, בעתיד הלא רחוק, רוב הדברים שאנו נוהגים לעשות בשוטף יבוצעו בעזרת מכשיר אחד – הטלפון הנייד, שמזמן הפסיק להיות רק אמצעי לתקשורת בין אנשים והפך להיות "הצל" שלנו. אם בעבר אפליקציות המובייל היו בעיקר גימיקים, הרי שהכיוון כיום הוא לאפשר גישה מטלפונים ניידים גם למערכות הליבה העסקית. בעולם העסקי הדינמי והתחרותי מאין כמוהו השאלה היא לא האם כן או לא, אלא מתי ובאיזה מינון. לסוגיות ה-MMI ואבטחת המידע ימצאו פתרונות שיאפשרו את המשך הדהירה בכיוון.

התנופה הגיעה דווקא מכיוון משתמשי הסלולר, שרצו עוד ועוד יכולות במכשירים שלהם. החברות המסחריות הפנימו את האתגר העסקי והחלו לפעול להעביר כמה שיותר יישומים ומערכות אל המכשיר הנייד. ועם האוכל בא התאבון – למה שרק לקוחות הארגון יהנו מיתרונות המובייל? גם המשתמשים העסקיים, על רמותיהם השונות, יכולים לייעל את עבודתם ולשפר את התפוקות שלהם.

לא צריך להיות נביא כדי לחזות שאם אפליקציות המובייל שפותחו בעבר היו בעיקר גימיקים או נגעו במערכות זוטרות, הרי שהמגמה כיום היא לאפשר גישה מטלפונים ניידים גם למערכות הליבה העסקית. בעולם העסקי, הדינמי והתחרותי מאין כמוהו השאלה היא לא האם כן או לא, אלא מתי ובאיזה מינון. לסוגיות ה-MMI ואבטחת המידע ימצאו פתרונות שיאפשרו את המשך הדהירה בכיוון. זה צו השעה – בחינת להתנייד או להתנדף.

ולסיום החלק הראשון, עצה לחברות כרטיסי האשראי: שימו לב – הסלולר מאחריכם! כיוון שטכנולוגיית ה-Near-Field Communications תהווה (לדעת IDC) מרכיב מפתח בעולם הנייד, אפשר יהיה לשלם עבור מוצרים ישירות מהמכשיר הנייד, ללא צורך בכרטיס אשראי.

גדי דודיאן, מנמ"ר וחבר הנהלת בנק יהב, מתייחס לנושא ואומר:

"עולם הסלולר משתנה במהירות מסחררת בשנים האחרונות ומהווה זרז להתפתחויות מקבילות בעולם האינטרנט, המדיה החברתית וכמובן בעולם הבנקאות הסלולרית. המעבר לערוצי שירות ישירים הוא מהלך מתבקש בכל ענף בעל נגיעה שירותית; כך, לפחות, צריך להיות. בפועל, לא בכל הענפים זה המצב. בעוד שבענפים מסוימים, כמו ענף הבנקים, מתנהלת לעתים מלחמה אינטנסיבית על חידושים בתחום – בענפים אחרים, טרם הפנימו את הצורך להשתכלל ולהתפתח לטובת הלקוחות.

בשנים האחרונות מרבית הבנקים בעולם הציעו שני סוגי שירותים מרכזיים – מידע ב-SMS (התראות קבועות ושאילתות מידע) ומידע המבוסס על גלישה סלולרית. ריבוי הערוצים נבע מתוך ההנחה כי כל לקוח יבחר בערוץ המתאים לו בהתאם לצרכיו הספציפיים.

בחצי השנה האחרונה חל שיפור משמעותי בשירותי הבנקאות הסלולרית והשימוש באפליקציות בנקאיות עלה בכ-45% בהשוואה לסוף הרבעון הרביעי של 2010. העליה נבעה בעקבות הפונקציונליות האפליקטיבית המאפשרת למשתמשים לקבל את המידע שלהם במהירות ובקלות, כמו גם בעליה בפופולריות של סמארטפונים וטאבלטים.

המהפכה הגדולה התחילה עם השקת ה-iPhone, אשר גרם לשינוי בהרגלי השימוש באינטרנט הסלולרי לחלוטין – המסך הגדול, ממשק המגע, עוצמת המעבד והקישוריות הפשוטה לאינטרנט הביאו להגברת השימוש באינטרנט באמצעות המכשיר הסלולרי. יכולות אלו מאפשרות להציע ללקוח חווית משתמש חדשה ואיכותית וכל זאת – בכל מקום וזמן. כמובן שה-iPhone הוא זה שהתחיל את התהליך, אך כיום עולם הטלפונים החכמים הולך לאותו כיוון".

לאן ממשיכים מכאן? העתיד נראה מבטיח אפילו יותר, שימוש בטלפון הסלולרי כארנק, צילום והפקדת שיקים ואיתור סניפים וכספומטים הם רק חלק מהדוגמאות.

רעיונות והצעות תוכן למדור ניתן להפנות אל עצמון מינס בכתובת הדוא"ל הבאה.

* הכותב הוא מנמ"ר ויועץ בכיר למיחשוב

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים