תחת ציוצי מוסקבה

יונתן קורפל מפנה את תשומת הלב אל המערכה האינטרנטית המתרחשת בימים אלה סביב תוצאות הבחירות ברוסיה

התוצאות השנויות במחלוקת של הבחירות שהתקיימו באחרונה ברוסיה הובילו לשורה של הפגנות בערים הגדולות במדינה, ובראשן בבירה – מוסקבה. מה שהתחיל באביב הערבי נמשך בחורף הרוסי. מקור לא אכזב להתארגנויות של הפגנות מעין אלה הוא האינטרנט.

מומחים רבים הסבירו לנו משך שנים, כי האינטרנט מביא להסתגרותו של הפרט בביתו, מנתק אותו מהקשר הפיזי הישיר עם בני אדם אחרים. כעת מסתבר שדווקא האינטרנט מצליח להביא אנשים להיפגש ולצעוד יחדיו למען מטרות חברתיות. גם כאשר בחוץ מזג אוויר מקפיא דם, כמו שיש בימים אלה במוסקבה, או אפילו אל מול אש טנקים, כפי שפוגשים המפגינים נגד שלטון אסד בסוריה.

לא מפתיעה העובדה שאחד ממובילי המחאה הבולטים נגד פוטין הוא הבלוגר אלכסיי נבלני, שאף נעצר. לפרק זמן קצר נפוצה אפילו שמועה שהוא חוסל. נבלני כותב בלוג פופולרי ואף פעיל בטוויטר (Twitter). על פי ההערכות, מספר העוקבים והקוראים הישירים שלו עומד על קרוב ל-200 אלף. הכתיבה של נבלני בוטה, והוא כינה את מפלגת השלטון ברוסיה "מפלגה של נוכלים וגנבים". בקרב הטוקבקיסטים בישראל ביטוי שכזה נחשב אולי לרכרוכי, אולם ברוסיה הוא גרם לסערה. הביטוי אף הפך בקרב המפגינים הרוסים לסיסמה, והקרמלין הגיב לו, כאמור, בחומרה. קונסטנטין ריקוב, חבר הפרלמנט הרוסי, ענה בציוץ משלו וכינה את נבלני "כבשה מוצצת וטיפשה". לאחר מכן פורסם ציוץ חוזר של ביטוי בלתי פרלמנטרי זה, לכאורה מחשבונו של נשיא רוסיה, דמיטרי מדוודב. הרשת נרעשה, לשכתו של מדוודב הכחישה והציוץ נמחק. העובדות בנושא נותרו מעורפלות וחלוקות.

מלבד היותו הכלי המלבה, האינטרנט מלווה את ההפגנות ברוסיה בהיבטים נוספים. לפני כל התגודדות נגדשת הרשת באין ספור עצות למתקהלים כיצד לנהוג בכל מיני מצבים אליהם הם עלולים להיקל -. החל מהתמודדות עם סילוני מים כשהטמפרטורה היא מתחת לאפס דרך התגובה למעצרים פיזיים וכלה בעצות מה בדיוק להחזיק בכיסים בעת היציאה להפגנה. הרשת גם מלאה בתומכים וממליצים ידועי שם – אנשי רוח, עיתונאים ומובילים אחרים של דעת הקהל מביעים בה את תמיכתם במוחים. באחד מדפי הפייסבוק (Facebook) היותר בולטים הקשורים להפגנות אלה נרשמו רבבות תומכים.

הציוצים הרוסיים חצו, כטבעה של הרשת, גבולות וזכו לכיסוי גם אצל גולשים בעולם המערבי. כך, ג'ון מק'קיין, מי שהיה מועמד הרפובליקנים לנשיאות ארצות הברית בבחירות האחרונות, צייץ לפוטין: "האביב הערבי מגיע לשכונתך".

בנוסף למעצרים, החלו השלטונות ברוסיה לפעול גם באינטרנט. ה-BBC דיווח, כי בחשבונות הטוויטר של מספר פעילי אופוזיציה שתמכו בהפגנות החלו להתפרסם הודעות משובשות בקשר לאירועים, אחרי שנפרצו בידי יד נעלמה. המטרה הייתה להקטנת האפקטיביות בפעילות של אותם אקטיביסטים. על פי אותו דיווח, אלפי חשבונות נפגעו מכך. מקורות רבים טוענים גם למתקפת נגד יזומה מטעם השלטונות, בכל חזיתות הרשת – יותר ויותר מגיבים, בלוגרים ומצייצים משמיעים קולות של תמיכה בממסד. עובדי גולוס, הארגון שפיקח על טוהר הבחירות ברוסיה, במימון מערבי, התלוננו שתיבות האי-מייל שלהם נוטרלו משימוש במשך כמה ימים.

בקיצור, השלטונות ופעילי האופוזיציה ברוסיה נלחמים אלה באלה ברשת, ובעיקר בטוויטר. אצלנו, לעומת זאת, השימוש בטוויטר עלוב למדי – גם בהיקפו וגם בתכניו. הגיבורה הישראלית המרכזית באתר המיקרו-בלוגינג היא ג'ודי שלום ניר מוזס, אשתו של סגן ראש הממשלה, השר סילבן שלום. השבוע היא עסקה בהתחשבנויות פנימיות של בעלה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. לא ממסד מול אופוזיציה, לא סדר עדיפויות לאומי, אלא מריבת זוטות בין החולקים בשלטון.

תגובות

(11)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אחד העם

    מסכים עם אלעד.... חבל שאין פה LIKE איפה הדוגמא האישית? ? ?

  2. ד.

    זה לא נכון להציג את הגדולה כאילו שהיא של טוויטר זה הגדולה של האינטרנט

  3. קיטי

    הטוויטר כערוץ תקשורת בין העם לנבחריו?

  4. השואלת

    למה הישראלים אלופים הפייסבוק ולא כל כך בטוויטר? אולי זה בגלל שהטוויטר לא כל כך מעניין? וחוץ מזה לא לזלזל בג'ודי, היא תורמת הרבה בטוויטר.

  5. סטאלין

    כשלא היה אינטרנט, לא היו בעיות הכל היה טוב והיתה סופר דמוקרטיה ברוסיה

  6. ג.גדול

    הציוצים האינפנטיליים של הג'ודי רק מדגימים את השימוש העלוב שיש בטוויטר ובשאר הערוצים ככלי לביטוי פוליטי, כדברי הכותב.

  7. רומי

    מעניין לדעת האם ליברמן שיכנע את פוטין להצטרף לרשימת המעריצים שלו בטוויטר...

  8. אלעד

    אני ציפיתי מאחד שמטיף ומחנך להפעלת ותחזוקת חשבון פעיל בטוויטר וכתיבת בלוג - שיהווה דוגמה, אולם מחיפוש קצר בגוגל מתברר שחשבון הטוויטר של מר קורפל, רחוק מלהיות פעיל שלא לדבר על בלוג. אולי בכלל כמות הלינקים הנכנסים היא כה מעטה או שואפת לאפס ולכן בכלל לא יכולתי לראות את ההפניה לדפים הנ"ל. בכל אופן, למדנו, אך כנראה שחלק לא הפנימו: "ממני תראו וכן תעשו". שבת שלום.

  9. סמואל

    ג'ודי מצילה את הכבוד הלאומי בטוויטר

אירועים קרובים