מיחשוב ענן – יוריד גשם או יתפוגג?

עצמון מינס, מנמ"ר ויועץ בכיר למיחשוב, מתחיל בסדרת מאמרים חדשה, שתעסוק בכל פעם בניתוח של תחום אחר שעומד על הפרק ● במאמריו ישלב מינס בין היתר גם שיחות עם המנמ"רים הקולגות שלו ומנכ"לים בולטים במשק ● הפעם: מיחשוב ענן ● חלק שני ואחרון

עצמון מינס, לשעבר מנמ"ר בכיר

בסקירה הקודמת בנושא ראינו שחברות המחקר צופות שהנושא יצבור תנופה בשנים הקרובות. חברת המחקר גרטנר (Gartner) חוזה שבשנת 2012 יצאו הארגונים משלב ההמתנה לענן ויותר ארגונים גדולים יכנסו לתחום ויסחפו איתם עוד הרבה ארגונים. בקיצור ולענין, ענף ה-ICT מתקדם לכיוון של ענף של שירותים וצריכה שוטפת מצד משתמשים רבים, בדומה למודל של צריכת חשמל.

המשתמש בענני מיחשוב עשוי להיות ארגון גדול, ארגון בינוני או קטן או אדם בודד. הספק הוא בדרך כלל חברה גדולה, שפיתחה תשתיות מתאימות ומספקת שירותים למספר גדול של משתמשים. המשתמש משתמש בשירותי הספק באמצעות האינטרנט מבלי צורך לדעת על הסביבה הטכנולוגית בה ממומשים שירותים אלה.

החזון של ענן המיחשוב הוא לאפשר למשתמשים להתחבר לכל שירותי המחשוב להם זקוקים באמצעות האינטרנט, באופן דומה להתחברות לרשת חשמל. על אף שבדרך כלל המושג ענן מיחשוב מתייחס למרכזי מיחשוב של ספק חיצוני יש המשתמשים גם במושג "ענן מיחשוב פנימי", מושג המתייחס לשירותים הניתנים בגבולות אותו ארגון, אך באתרים פיזיים שונים.

ספק השירות נותן את השירותים באמצעות מרכזי מחשבים שלו. ענן המיחשוב מהווה נקודת התקשרות יחידה. ממנה נעשה שימוש במרכזי המחשבים של הספק. וירטואליזציה היא טכנולוגיה מהותית במימוש ענן המיחשוב במרכזי המחשבים של הספק. באמצעות וירטואליזציה הוא מספק ללקוח מערכות המוקצות לו. כמות המשאבים היא גמישה על פי דרישת הלקוח. התשלום נקבע על פי צריכת המשאבים על ידי הלקוח. המשתמש יכול לבחור תשתיות תוכנה, כגון: מערכות הפעלה ובסיסי נתונים לשימושו במרכז המחשבים של הספק. המימוש מבוסס על סטנדרטים פתוחים ובמקרים רבים על תשתיות קוד פתוח.

מיחשוב הענן מציע מספר יתרונות:

•    חיסכון בעלויות רכישת ותחזוקה של ציוד חומרה
•    חיסכון בעלויות כח אדם לתחזוקה ותפעול של מערכות התשתית בדטה-סנטר של הארגון
•    אין צורך להתעסק בנושאי רציפות עסקית (BCP) והתאוששות מאסון (DRP)
•    מיומנות גבוהה של מומחי הספק
•    גמישות בשימוש במשאבים
•    אי-תלות במיקום וביחידת קצה
•    יכולת גידול (Scalability)

לעומת זאת קיימים גם סיכונים ואתגרים:

•    תלות בספק וברשת האינטרנט
•    אבטחת מידע
•    פרטיות ו/או זליגת מידע רגיש
•    אינטגרציה בין שירותים מעננים שונים וממרכז המחשבים של הארגון
•    מורכבות ניהול התשתיות והמערכות הנמצאים במרכזי חיצוניים
•    מודל רישוי מורכב

רמי נחום, מנכ"ל חברת Triple C (שאגב טבעה בלוגו שלה את המילה Cloud) קובע נחרצות: "מיחשוב הענן הוא עובדה, הוא כאן כדי להיות חלק מחיינו והוא לא הולך לשום מקום".

בעיני נחום, הדברים פשוטים בתכלית, והוא מאמין שההחלטה להיכנס לענן כבר התקבלה. לארגון קטן כגדול נשאר רק להחליט מתי להיכנס ובאיזו רמת כניסה. כמו כל החלטה חשובה, יש לעשות אותה בכובד ראש דעת ולבצע מהלך כזה בצורה מושכלת, על מנת לבחור מלכתחילה בענן הנכון. אם מתחילים ברגל שמאל – מתנתקים מהענן, או נשארים בו בקטן. גם לא מומלץ להחליף עננים תוך כדי תנועה. עדיף להחליט נכון עם הפרמטרים הנכונים בהתחלה. הדרך הנכונה להיכנס לענן היא תהליכית. ארגון יכול לרכוש שירות ענן כלשהו, לממש אותו ולהבין את כל ההיבטים של החיים עם מחשוב ענן. לדבריו אין הכרח לעשות פיילוט או לקבל שירות ענן לבדיקה.

נחום סובר שהענן מאיים בצורה זו או אחרת על המנמ"ר ואנשי המיחשוב הם משמיעים קולות של התנגדות, אך הוא מציע להיות עניניים ולנטרל שיקולים פסיכולוגיים בקבלת ההחלטה, כי בסופו של דבר הענן הוא כלי נכון ויעיל לשימוש עבור הארגון. לדבריו על המנכ"לים להיות שותפים ולבקר את תהליך קבלת ההחלטה בנושא.

"אחד השיקולים למעבר לענן הוא הוזלת עלויות. אי לכך הענן הנכון הוא ענן שיכול לאפשר רכישה אוטומטית ויש בו כלים לניהול של המשאבים על ידי המשתמש. האוטומציה של השירותים מוזילה את העלויות כי היא חוסכת בכוח אדם (חסכון של כסף) וגורמת לשימוש יעיל במשאבים (חסכון של כסף). ניהול עצמי מאפשר גם שליטה במשאבים והקטנת התלות בספק הענן. כך זה בעולם, כך גם יהיה אצלנו".

נחום טוען שכרגע יש אי בהירות לגבי מחירי השוק, בגלל ההיקף הנמוך יחסית של השירותים הנצרכים. בשוק כזה, יכולות חברות לתמחר שירותים במחירים שאינם מייצגים את המערכות שלהם – רק כדי להיות במשחק. שוק הענן הוא שוק לשחקנים גדולים. כשהשוק יגדל למימדים גדולים (עשרות מליוני דולרים בשנה), יהיה קשה להציג מחירים בצורה מלאכותית, ואז המערכות היעילות יתנו את הטון. החזון שלו הוא לראות כבר במהלך 2012 את שוק העננים צומח, תוך מתן אפשרות שימוש בשירותי מחשוב מלאים ומגוונים ללקוחות, עם מערכות אוטומציה מלאות, במחירים זולים וברמת שרות גבוהה מאוד תוך ניהול עצמי של השירותים, ולשלם רק על שימוש.

רעיונות והצעות תוכן למדור ניתן להפנות אל עצמון מינס בכתובת הדוא"ל הבאה.

* הכותב הוא מנמ"ר ויועץ בכיר למיחשוב

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חולי

    ננים ורק עננים הם העתיד. כל ענקי טכנולוגית המיחשוב סבורים כך. מה בכלל ההתלבטות.

  2. מנהל IT

    אחד הדברים שהקלו עליי להכנס לתחום מחשוב הענן היא חברת ATERA שפיתחה פלטפורמה לניהול שליטה ובקרה של רשתות מחשבים בענן, חלק מהמערכת הם גם שירותים מבוססי ענן שאותם אני מוכר ללקוחות ומנהל באופן פרו-אקטיבי מתוך המערכת. https://acontrol.atera.com

אירועים קרובים