שוד ושבר

יונתן קורפל בפניה אישית אל שר התקשורת

באחרונה הייתי עד לשוד שהתבצע לאור היום. לנגד עיניו של גולש באתר אינטרנט מוכר ומכובד, קפצה והבזיקה שאלת טריוויה פשוטה: בירת איזו מדינה היא פאריז? המודעה המפזזת הבטיחה פרסים לא יאומנו. נדרש רק רישום מספר הטלפון הסלולרי – מאומה לא יותר מכך. התמים הזין את מספר הטלפון, שאני נושא בעלותו. מאותו רגע הופגז טלפון נייד זה בעשרות הודעות SMS עם שאלות באותה רמה, רובן זהות. אף שאלה באף מסרון לא הולידה שום תגובה מסוג כל שהוא של המחזיק בטלפון. בסוף החודש, חיוב חברת הסלולר כלל כ-50 שקלים עבור "שירותי תוכן". עקרונית, החיוב יכול היה להמשך לנצח, אך כאן החלטתי להיכנס לתמונה.

בחברת הסלולר המכובדת הודיעו לי שאין להם קשר לנושא – החיוב מקורו בחברה חיצונית. זו העבירה להם הוראה ומבלי שהם יודעים פרט כלשהו אודות החיוב, הם מבצעים אותו כלשונו. כאשר הבעתי כעס, הם הביעו נכונות לחסום להבא את המסרונים של החברה האמורה לטלפון המסוים. כמו כן, הסכימו לזכות אותי בכל החיוב האמור, אף שהוא כלל לא מטעמם. כל זאת תוך עמידתם על כך שאין כל פסול בשרשרת האירועים כולה וכי הזיכוי הנו לפנים משורת הדין. נכונותם המידית לזיכוי, כמו גם העובדה שכל האנשים בחברה עמם שוחחתי, גילו שליטה ומומחיות בנושא, הכו אותי בהלם. לא האמנתי שחברות מכובדות לכאורה, במדינה מתוקנת לכאורה, נוהגות כך. הנה, נוסף לו מרכיב השבר.

הסקרנות הובילה אותי להתקשר לחברה ששמה מתנוסס בחשבונית חברת הסלולר, כמי שהחיוב בא מטעמה. שם להפתעתי נמסר לי, כי מדובר במי שמבצעת רק את פעולות המסלקה. גם הם טענו שכלל לא ידוע להם במה מדובר ואין זה מעניינם. לא הם סיפקו את התוכן. בסך הכל ביצעו את החיוב עבור חברת תוכן מסוימת, למרות שאין להם שום אסמכתא או הוכחה להתחייבות כלשהי. לברור פרטים כלשהם הופניתי אל חברת התוכן. יחד עם זאת ולמרות חוסר הקשר לכאורה, גם כאן הסכימו מיד לנתק אותי מהשירות, בצורה מחשידה. אחרי ניסיון כושל להשיג את חברת התוכן – ויתרתי. הרי את העיקרון הבנתי. הצלחתי רק עוד ללמוד שהם בעצם חברה בת של חברה אחרת.

כהרגלי, פניתי לרשת האינטרנט, יודעת הכל. כאן גיליתי פעם נוספת, כי למרות גילי המופלג, הרבה דברים אינני יודע. מצאתי, כי מדובר בתופעה ידועה וברורה לכל. אתרי החדשות הגדולים פרסמו בנושא כתבות צרכנות מעמיקות. מלבד הטענות, הובאו שם גם כל שמות החברות הנוגעות בדבר ותגובותיהן הצדקניות. מדובר בכל חברות הסלולר ללא יוצא מן הכלל. לא נפקדים מהרשימה שמות חברות הסליקה והתוכן. החלטתי הפעם באופן חריג לא לנקוב בשמות החברות, עמן התחככתי בנושא. אין סיבה להיטפל דווקא למי שבו נתקלתי במקרה, בעוד התופעה הנה כללית. אין כל טעם וצורך בכתבת תחקיר נוספת, הכל כבר גלוי ונהיר למי שרק רוצה לדעת.

אתר חדשות התקשורת thecom ואתר השוואות המחירים kamaze ניסו לנתח את היקף התופעה. הראשון טוען שהיקף החיובים הבעייתיים מגיע לסכום המדהים של מיליארד שקלים בשנה, ואולי אף כפול מכך. לא יאומן כי יסופר! הוא אף חוזר וטוען, פעם אחרי פעם, כי לרוב חברות התוכן אין כלל רישיון. העיתון דה מרקר קבע, בסקר שערך ביחד עם מכון המחקר פאנלס, כי 56% מהישראלים משלמים בעבור שירותי תוכן מבלי שביקשו או אישרו זאת במפורש. לא פחות ממדהים! אם עד לא מכבר, הייתי נתקל בטענה שכזאת הייתי מסרב להאמין, אבל אז במקרה הפכתי בעצמי עד לשוד. התפכחתי והמשכתי לחפור בהררי החומר הבלתי נדלים.

מצאתי פיזית אלפים רבים של תלונות וקובלנות ברשת, איש איש וסיפורו האישי אך הדומה כל כך. קבוצות של חברים למצוקה הוקמו ברשת פייסבוק (Facebook). למדתי שחלק בלתי מבוטל מהנופלים בפח הנם קטינים, שבעצם אין להם כלל סמכות להתחייב בעניינים כספיים. הבנתי שחברות הסלולר, עטויות יחסי הציבור חסרי הכיסוי, מרוויחות לדעת המומחים כנראה כ-50% מסכומי הכסף המרעישים הללו. מצאתי טענות על קשרים מעניינים בבעלויות של החברות, המעורבות בכל שכבות התהליך נשוא הטענות. תביעות ייצוגיות הוגשו ומתוכננות להיות מוגשות. ארגונים להגנת הצרכן מודעים לנושא. למרות כל אלה, עולם כמנהגו נוהג. המסרונים הבלתי נחוצים ממשיכים לזרום, במקרים רבים שלא בטובתם של האזרחים התמימים.

טוקבקיסט המכנה עצמו "מממ", הסביר כיצד הוא מציע להלחם בתופעה. בכל פעם שקופצת כנגדו מודעה שכזו, הוא דווקא נעתר לה מיד, אך מזין את מספר הטלפון של שירות הלקוחות בחברת הסלולר או של חברת התוכן עצמה. כך הוא גורם לחברת התוכן הוצאה, עבור הכניסה דרך הפרסום. מאידך, אין הוא מחויב במאומה. הרעיון שלו היה לגרוף אלפי כניסות שכאלה מידי יום, שיילמדו לקח את החברות הללו. הרעיון נחמד, אבל זו כמובן איננה הדרך. הטיפול חייב להיעשות על ידי הגורמים הממסדיים המופקדים על הנושא. אני פונה ישירות אל שר התקשורת – מי שידוע במלחמתו בשלטון ללא מיצרים, של חברות הטלפוניה הניידת. התמונה נהירה לו יותר מלכל גורם אחר. לא יתכן שיחלוף אפילו חודש נוסף, מבלי שהמשרד המופקד על התחום ידאג להשתלט על המצב, זוהי אחריותו. לשם כך בחרנו שרים ומנהיגים והפקדנו גורלנו בידם.

תגובות

(21)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שי אשטו

    חברת פלאפון תרמה על חשבוני לחברת יוניסל סכום של 584.55 ש"ח

  2. אלון

    אני מאד מתפלא אם שר התקשורת לא יעשה משהו עם הסקנדל הזה לא הייתי מאמין שיכול להיות דבר כזה

  3. גש תעשייה וניהול בן גוריון

    השינוי בחוק צריך להגיד: חברת סלולר יכולה לחייב על: שיחות, מסרונים, שירות אינטרנט, תפעול מכשיר וכ"ו. ולסגור כל חור שיכול להפתח שם. פלאפון זה לא כרטיס אשראי, אין לו קוד, אין מערך אבטחה, ואנשים לא תופסים אותו כמכונה שאיתה משלמים על דברים. חברות שונות וחברות הסלולר דווקא מרוויחות משימוש במכשיר הטלפון האלחוטי ככרטיס אשראי. ואף אחד לא מונע את זה מהם. די ל"ההודעה בעלות של 1 ש"ח", "שלחו SMS כדי לתרום 10 שקלים", וכ"ו. אם הודעה עולה חצי שקל. זה המחיר שלה וזה התעריף, ואם חברה אחרת רוצה ממני כסף שתבוא ותקח פרטי כרטיס, לחברת סלולר אין מונופול על חשבון הבנק שלי.

  4. מערכות בריאות

    לצערנו הרב זו תופעה מתרחבת מרגע לרגע יש צורך למגר אותה מהשורש לעניות דעתי, אדון "מממ" עלה כאן על שיטה גאונית

  5. סופי

    התקלה שקרתה בדיוק כעת בסלקום רק מסבירה כמה אנחנו שבויים בידי חברות הסלולר שעושות מה שהן רוצות והממשלה מאפשרת להם ולא מתערבת. כל מה שמעניין אותם זה לעשות רווחים חסרי פרופורציה ומהר וזה כמובן בא על חשבון הלקוחות כי אין כאן תחרות אמיתית וכל חברות הסלולר עושות יד אחת

  6. פפה

    כולם צדיקים ותמימים וגוזרים קופונים למה אתרי האינטרנט ממשיכים לפרסם את המודעות? למה חברות הסלולר ממשעכות התקשרותן עם הגנבים האלה???

  7. סיגל SCE אשדוד

    בעלי ההון מחפשים עוד הון ואף אחד לא יעצור בעדם פשוט ניצול.. קפיטליזם לשמו

  8. אחד מהענף

    יונתן קורפל צודק ששר התקשורת חייב להתערב. אבל אני מוכן להתערב שהוא לא יתערב. את שרינו מעניינים דברים אחרים.

  9. מיקה

    טוקבקיסט המכנה עצמו "מממ", הסביר כיצד הוא מציע להלחם בתופעה. בכל פעם שקופצת כנגדו מודעה שכזו, הוא דווקא נעתר לה מיד, אך מזין את מספר הטלפון של שירות הלקוחות בחברת הסלולר או של חברת התוכן עצמה. כך הוא גורם לחברת התוכן הוצאה, עבור הכניסה דרך הפרסום ז ה ג ד ו ל !!!!!!!!!!!!!

  10. מיקה

    אני נחשפתי לשערורייה הזו כבר לפני שנה בזמן חיפוש עבודה כאשר חויבתי ע"י סלקום בסכומים של בין 28-80 ₪ לחודש כאשר נאמר לי שמקור החיוב הינה אחת מחברות חיפוש העבודה באינטרנט (טענו שביקשתי להודיע לי ב- SMS על כל הודעת מייל שהם שולחים אלי!!). פניתי למשרד התקשורת והם אמרו לי שקיימת בעיה עם חברות הסלולר. ניסיתי לפנות לתקשורת (לאורלי – מגיא ואורלי) והם אמרו ששידרו כתבה בנושא. בהיותי קשורה לארגון פניות הציבור – גם הם מכירים את הבעיה ומנסים להזהיר אנשים בנושא. בחיפושי בנושא התעניינתי באפשרות להגיש תביעה ייצוגית - אבל גם זו קיימת כבר ומה שיכולתי לעשות זה להתקשר למשרד עו"ד שמטפל בנושא ולהירשם כעוד אחת שנפגעה! הבעיה הכי חמורה שאני רואה כאן היא המנדט שחברות הסלולר לוקחות לחלק את כספינו לכל דורש!! הרי בעצם אני נתתי לסלקום אישור חיוב החשבון שלי על שיחות טלפון והן מחלקות את כספי מבלי שנתתי להן אישור לכך. בנוסף – מזה "שרותי תוכן" – למה לא לכתוב בפשטות שאתם מחייבים אותנו ב-SMS יוצאים (אולי כך יותר אנשים יבינו ויתהו על מה מחייבים אותם....) אז יונתן, אני מחפשת גם איך אפשר להלחם בשודדים לאור יום וכיצד אפשר להכניס לכולם במדינה את המודעות לכך.... דרך אגב, לבת שלי זה קרה עם חברת פרטנר.........

  11. Dima R,SCE

    מר קורפל הנכבד האם לא ידוע לך שבחברות שהם נותנים שירות כגון שירותי אינטרנט, סלולר או טלויזיה. תמיד יש הקטנת ראש שזה לא הם אלא מישהו אחר וככה מגיע מצב שאין לך אם מי לדבר, תקני הISO שמוקדי שירות עובדים איתם אינם תקפיים והם מיושנים אין בקרה תקינה עליהם ולכן איך שלא תסתכל על העניין לאף אחד לא איכפת העיקר שתשתלם כסף והעיקר הם ירוויחו כסף על כבו של הלקוח הקטן אגב עם תעשה סקר תשים לב שלקוחות עסקים של החברות לא מקבלים את הזבל הזה...הריי הם עסקים והם הרווחים ואנחנו הפרטים מה לעשות לא רווחים כמו הלקוחות העסקיים..אז כרגיל נדפקנו..

  12. gaul

    איך יתכן שנותנים כך לחברות הסלולר להשתולל מישהו חייב לשים לכך סוף וביד קשה וגם לטפל ב"חברות התוכן"

  13. אס

    אני בהחלט מסכים עם קורפל ששר התקשורת אמור להתערב ברוח האמרה "אל תציב מכשול לפני עיוור" שהרי פתאים לא יתמו מהארץ. אבל אני מסכים גם עם "מממ" שהוזכר בכתבה שגם חברות הסלולר (אני לא אשם, אני רק הסרסור) ראויות לענישה בשיטה שהוא מציע.

  14. חני

    בהצדעה ל"מממ"...היות ואכן ישנן חברות גדולות ומוכרות שעושות כן, בנוסף להן כפי שציינת יש גם חברות ללא רשיון. חסמתי את מסרוני התוכן, לא לפני שגילתי פעם כי אני רשומה להגרלות לוטו(!!) שאין לי מושג איך זה קרה. יפה כתבת כי הטיפול חייב לעבור לשר התקשורת , נקווה שהוא ירים את הכפפה ויטפל. נהנתי לקרוא!

  15. אב"ג תעו"ן

    הגיע הזמן שמישהו יעמיד את החברות האלה במקום! לא ייתכן שחברות הסלולר יחייבו אזרחים במאות שקלים מבלי לבקש את אישורו ויתרה מזו - מבלי לאפשר לו לערער על כך! אני שמח לשמוע שאותך זיכו באותם 50 שקלים, ישנם אנשים ששילמו מאות שקלים על מכשירים כבויים ששוכבים בבית מחברת תוכן בשם יוניסל.

  16. קוביה

    יש לקוות ששר התקשורת יראה את פנייתך החשובה.

  17. כרמלה

    תגיד את זה לשר הפנים אחרי השרפות

  18. רומי

    פשוט מהמם, ההפקרות חוגגת ואין פוצה פה!!!

אירועים קרובים